Jak pomoci dítěti s nácvikem správné výslovnosti

Datum přidání: 3. 4. 2017
Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Dnešní článek je pokračováním logopedického seriálu. V prvním díle bylo první písmenko – HLÁSKA K (G). Dnes pokračujeme s HLÁSKOU V (F). Opět získáte odborné informace s praktickým nácvikem.

V současné době se celá řada dětí potýká s vadnou výslovnosti různých hlásek. Můžeme klidně říci, že počet dětí s vadami řeči narůstá. Všeobecně je také známo, že se vady řeči více týkají chlapců než holčiček. Když má dítě obtíže s nesprávnou výslovností některých hlásek, ale v ostatních oblastech vývoje je vše v normě, hovoříme o tzv. Patlavosti (Dyslálii). Jedná se o nejrozšířenější vadu řeči u dětí i dospělých.

Logopedická péče a dobrý vzor

Vždy je důležité myslet na to, že dítě bude možná potřebovat logopedickou péči. Určitě je dobré spoléhat na vlastní mateřskou (rodičovskou) intuici a obrátit se na odborníky raději dříve. Na konzultaci k logopedovi je vhodné přijít ve věku 4 až 4,5 roku. Logoped si dítě poslechne a zjistí, zda je výslovnost hlásek vzhledem k věku v normě, nebo zda je potřeba zahájit logopedickou terapii.

Již od útlého věku můžeme dětem se správnou výslovností hlásek pomáhat. Nejdůležitější je být dětem dobrým řečovým vzorem, hodně si s dětmi povídat, rozvíjet slovní zásobu, učit je říkanky a písničky, rozvíjet jemnou a hrubou motoriku, paměť a kresbu. Dále je velmi důležité, aby mělo dítě dostatečně ohebná mluvidla – jazyk, rty, tváře, mimiku.

Kromě dobré pohyblivosti mluvidel je důležité i správné nosní dýchání. K nácviku každé hlásky je potřeba umět jiné pohyby jazyka, rtů, mimiky. Proto je potřeba, věnovat se nejdříve nácviku správného postavení mluvidel a nápodobě zvuků. Těmto cvičením říkáme “preventivní logopedická cvičení”. Této prevenci se mohou věnovat rodiče, paní učitelky v MŠ, které mají kurz logopedické prevenci a také logopedi. Když se správná pohyblivost mluvidel nedaří a ve výslovnosti hlásek nedochází k žádnému posunu, je potřeba vyhledat logopeda. Jeho pomoc je při nácviku hlásek nepostradatelná.

Nácvik

K nácviku každé hlásky je potřeba umět jiné pohyby jazyka, rtů, mimiky. Proto je potřeba, věnovat se nejdříve nácviku správného postavení mluvidel a nápodobě zvuků. Těmto cvičením říkáme “preventivní logopedická cvičení”. Této prevenci se mohou věnovat rodiče, paní učitelky v MŠ, které mají kurz logopedické prevenci a také logopedi. Když se správná pohyblivost mluvidel nedaří a ve výslovnosti hlásek nedochází k žádnému posunu, je potřeba vyhledat logopeda. Jeho pomoc je při nácviku hlásek nepostradatelná.

Jak podpořit vznik hlásky V (F)

Hláska V i F se tvoří tak, že se horní zuby dotknou (lehce “zakousnou”) do dolního rtu. Špatná výslovnost hlásky V a F často spočívá právě v tom, že dítě neumí tímto způsobem nastavit mluvidla. Potom může místo hlásky V používat hlásku B nebo U. Řeč pak může znít třeba takto: “Bašík je be baně”.  místo“Vašík je ve vaně”. “O Uánocích jíme Uánočku”. místo “O Vánocích jíme vánočku”. U vadné výslovnosti hlásky F děti většinou pouze foukají, ale nedávají zuby na spodní ret.

Logopedická cvičení

Když budete chtít své dítě naučit správně vyslovovat hlásku V, je nejdříve nutné nacvičit správné postavení zoubků “zakousnutých” do spodního rtu. Někdy se to vůbec nedaří pouhou nápodobou. V takovém případě můžeme prstem zatlačit spodní ret prstem a opatrně ho strčit pod horní zuby. Takto by mělo dítě chvilku vydržet a potom spodní ret pustit. Když se kousnutí do spodního rtu daří, snažíme se vytvořit zvuk hlásky V a to tak, že si hrajeme třeba na včelku. Zoubky se “zakousnout” do spodního rtu a dlouze vyslovíme VVVVVV – zvuk je podobný, jako když bzučí včelka. Po chvilce spodní ret pustíme a ozve se V. Stejným způsobem cvičíme slabiky: VVVA, VVVE, VVVY, VVVO, VVVVU. Když se slabiky daří můžeme zkoušet slovíčka s hláskou V na začátku. (VANA, VÁZA, VODA, VEDE, …) Pokud se pomocí této nápodoby a cvičení hláska V nedaří, je potřeba vyhledat pomoc na logopedii.

S hláskou F můžeme dítěti pomoci podobně jako u hlásky V. Opět je potřeba nejdříve opřít zuby o spodní ret. Následně si hrajeme “na vítr”. Foukáme přes zuby a nápodobou vyslovujeme FFF. Nejdříve můžeme zkoušet šeptem potom nahlas.

Pouhé opravování a opakování slov nebo říkanek, aniž by dítě vědělo, jak má hlásku správně vytvořit, nefunguje. Pokud se Vám nebude dařit rozcvičit pusinka a hlásky V a F se Vám doma nepodaří, doporučujeme využít péči logopeda. Ten Vám názorně ukáže a vysvětlí, co a jak je potřeba doma cvičit.

Podobné články

Odkladem povinné školní docházky můžeme dítěti pomoct, ale i ublížit

Každoročně zvažuje mnoho rodičů předškoláků, zda žádat o odklad nástupu jejich dítěte do první třídy základní školy, nebo ne. Důvody mohou být různé, od nevyzrálosti dítěte, kdy je hravé a stále „krásně dětské“, přes mezery ve výslovnosti, až po neschopnost... Celý článek

Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak pomoci dítěti s procvičováním správné výslovnosti hlásek CSZ A ČŠŽ

Správná výslovnost hlásek CSZ a ČŠŽ se vyvíjí mezi čtvrtým a pátým rokem věku. Když se výslovnost hlásek vyvíjí podle normy, naučí se dítě nejdříve vyslovovat ČŠŽ. Až potom se se spontánně tvoří CSZ. Celý článek

Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak pomoci dítěti s nácvikem správné výslovnosti - hláska Ř

Hláska Ř se spontánně vyvíjí mezi pátým až sedmým rokem věku. Důležitým předpokladem pro správný vývoj hlásky Ř je správná tvorba hlásky R. Občas se stává, že některé děti umí správně vyslovovat hlásku Ř, ale hláska R se nedaří. Celý článek

Komentáře