Jak správně komunikovat s miminkem

Datum přidání: 6. 7. 2016
Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak správně komunikovat s miminkem

Asi po šestém týdnu se křik mění v broukání. Dítě tímto způsobem vyjadřuje zpočátku nespokojenost, mezi druhým a třetím měsícem i spokojenost. Při broukání dítě vydává různé rozmanité zvuky, které jsou důležité pro následný rozvoj řeči. Na broukání je důležité pozitivně reagovat, dítě by mělo slyšet váš příjemný klidný hlas. Tvořte zvuky, napodobujte broukání svého dítěte, hodně s ním udržujte oční kontakt, „povídejte si“.

Pudové žvatlání se pozvolna vyvíjí v napodobivé žvatlání (6. až 8. měsíc). Dítě již začíná napodobovat hlásky mateřského jazyka, nejvíce napodobuje melodii a rytmus řeči. Některé děti žvatlají velmi hezky a snaží se napodobovat řeč dospělých, byť jim není rozumět. To však zatím vůbec nevadí. Dospělí  by měli na dětské žvatlání reagovat tak, že dítě ve žvatlání podporují, chválí je za to ale samozřejmě zároveň na dítě nešišlají, ale mluví srozumitelně. Hodně na děti mluvte, zpívejte jednoduché písničky, podněcujte děti k jakýmkoliv hlasovým projevům

Děti s vadami sluchu v tomto období žvatlat přestávají, což je důležitým signálem k vyhledání odborníka, který provede vyšetření sluchu.

Kolem 10. až 12. měsíce nastupuje stadium „rozumění“ řeči. Dítě zatím zcela přesně nechápe obsah slov, ale je schopné sledovat osoby a předměty, které pojmenováváme nebo už umí zareagovat na nějakou výzvu. V tomto období můžete zkoušet známé „Paci paci pacičky“, „Jak jsi veliký?“ Dítě v tomto okamžiku reaguje na vaši intonaci a gestikulaci. Vzájemná komunikace matky s miminkem je v tomto období velmi důležitá. Kolem prvního roku totiž dítě začíná používat svá první slova, proto je důležité děťátku hodně zpívat, číst a vyprávět, opakovat jeho nová slova a podněcovat jej k rozvoji řeči.

Podobné články

Je vhodné dávat dětem sliby?

Jestliže nám dá slib partner, kamarádka či kdokoli jiný dospělý, můžeme nést velmi špatně jeho nedodržení. U dětí, které svým rodičům naprosto důvěřují, může být zklamání ještě větší. Čím více slibů porušíte, tím víc je důvěra narušena a k jejímu opětovnému... Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře