Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Jak správně komunikovat s miminkem

Datum přidání: 6. 7. 2016
Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak správně komunikovat s miminkem

Asi po šestém týdnu se křik mění v broukání. Dítě tímto způsobem vyjadřuje zpočátku nespokojenost, mezi druhým a třetím měsícem i spokojenost. Při broukání dítě vydává různé rozmanité zvuky, které jsou důležité pro následný rozvoj řeči. Na broukání je důležité pozitivně reagovat, dítě by mělo slyšet váš příjemný klidný hlas. Tvořte zvuky, napodobujte broukání svého dítěte, hodně s ním udržujte oční kontakt, „povídejte si“.

Pudové žvatlání se pozvolna vyvíjí v napodobivé žvatlání (6. až 8. měsíc). Dítě již začíná napodobovat hlásky mateřského jazyka, nejvíce napodobuje melodii a rytmus řeči. Některé děti žvatlají velmi hezky a snaží se napodobovat řeč dospělých, byť jim není rozumět. To však zatím vůbec nevadí. Dospělí  by měli na dětské žvatlání reagovat tak, že dítě ve žvatlání podporují, chválí je za to ale samozřejmě zároveň na dítě nešišlají, ale mluví srozumitelně. Hodně na děti mluvte, zpívejte jednoduché písničky, podněcujte děti k jakýmkoliv hlasovým projevům

Děti s vadami sluchu v tomto období žvatlat přestávají, což je důležitým signálem k vyhledání odborníka, který provede vyšetření sluchu.

Kolem 10. až 12. měsíce nastupuje stadium „rozumění“ řeči. Dítě zatím zcela přesně nechápe obsah slov, ale je schopné sledovat osoby a předměty, které pojmenováváme nebo už umí zareagovat na nějakou výzvu. V tomto období můžete zkoušet známé „Paci paci pacičky“, „Jak jsi veliký?“ Dítě v tomto okamžiku reaguje na vaši intonaci a gestikulaci. Vzájemná komunikace matky s miminkem je v tomto období velmi důležitá. Kolem prvního roku totiž dítě začíná používat svá první slova, proto je důležité děťátku hodně zpívat, číst a vyprávět, opakovat jeho nová slova a podněcovat jej k rozvoji řeči.

Podobné články

Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči

V předchozích článcích na téma logopedie jsme se seznámili s různými vadami řeči. Dnes se budeme věnovat tématu opožděného vývoje řeči. Jedná se o velmi rozšířenou vadu řeči. Počet dětí s tímto problémem prudce narůstá. Proč je tomu tak? Celý článek

Jak trestat děti, aby své prohřešky neopakovaly...

Mezi jakési výchovné normy ve společnosti patří, že v případě nevhodného chování následuje reakce rodičů v podobě trestu. Avšak ať jsme sebevynalézavější v jeho formě, mnoho dětí se z trestu nepoučí. Kde tedy děláme chybu? Celý článek

Tresty jako běžná součást výchovy? Jak v roli rodiče neselhat

Současný trend je sice opačný, nicméně fyzické tresty provázely výchovu dětí již od nepaměti. Tvrdou výchovou byl proslulý starořecký stát Sparta. Celý článek

Komentáře