Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

7 možných komplikací v šestinedělí

Datum přidání: 9. 8. 2016

Píše Pavla Maříková

7 možných komplikací v šestinedělí

Poporodní doba je doba náročná. Když budu mluvit sama za sebe, hrozně jsem se těšila z porodnice domů, ale na druhou stranu jsem měla obrovský strach. Nejistota trvala jen chvilku, vše probíhalo naštěstí hladce, ale komplikace se objevit může. Na co se případně připravit?

Nespavost

Je to paradoxní, ale přestože je porod velmi vyčerpávající a dlouhá záležitost, některé maminky po něm mohou trpět nespavostí. Je to zapříčiněno vyplavením obrovského množství hormonu endorfinu, který dodává energii a vyvolává pocity síly a radosti. Čím přirozeněji porod probíhal, tím více se hormonů vyplaví. Čerstvá maminka však potřebuje vydatně odpočívat, proto se rozhodně nepřepínejte, poléhávejte a alespoň dřímejte. V žádném případě si nepomáhejte prášky na spaní a dejte si pozor i na bylinky. Uvidíte, že problémy se spánkem po pár dnech odezní samy a naopak si budete přát, aby vás miminko nechalo aspoň chvíli spát.

Poporodní bolesti

Některé prvorodičky si poporodních bolestí vůbec nemusí všimnout. Při dalších porodech mohou ale velmi potrápit. Souvisí se zavinováním dělohy, k němuž dochází zvlášť při kojení. Nebojte se ale přikládat miminko k prsu, platí totiž, že čím častěji budete kojit, tím dříve bude děloha zavinuta. Pokud se vám zdají boleti příliš silné, poraďte se s lékařem nebo porodní asistentkou o možnostech jejich zmírnění.

Mohlo by vás zajímat: Výbava do porodnice pro maminku a miminko, Pediatrická péče v porodnici, Jak vybrat porodnici

Únava

Asi málokdo by čekal, že maminka bude po návratu z nemocnice hýřit energií a silou. Už samotný porod je velmi náročný a vysilující výkon a když se k tomu ještě přidá péče o miminko a spíše bdění než noční spánek, je celkem logické, že nastoupí únava. Zkuste se domluvit s partnerem a rozdělit alespoň domácí povinnosti tak, aby jste si mohla odpočinout. Další příčinou poporodní únavy je anemie. Hodně vaší krve jste „darovala“ děťátku, další jste ztratila během porodu. Pomůžou vám vitamínové preparáty s železem, dostatek listové zeleniny a meruňky.

Padání vlasů

Asi jste již během těhotenství zpozorovala, že se vám změnila kvalita a hustota vlasů. Mohou více padat, být jemné a bez lesk. Tento jev přetrvává i v šestinedělí. Nebojte se ale, je to jen dočasné a růst vlasů se obnoví v průběhu několika měsíců. Urychlit vše můžete stravou bohatou na zinek a vitamin B.

Mastitida

Pokud vám nateče prs (popř. obě), máte horečku a kojení vás bolí, máte pravděpodobně mastitidu neboli zánět prsní žlázy. Ač to může znít paradoxně, pomáhá hodně kojit z postiženého prsu (i když to bolí). Zkuste také masáž, při které budete odvádět zánět do lymfy v podpaží nebo homeopatika a obklady z eterických olejů. Příznaky většinou vymizí do 24h, jinak je nutné nasadit antibiotika.

Trávení

V průběhu prvních dvou týdnů se normalizuje funkce střev a vyprazdňování. Proto je běžné, že se setkáte s problémem zácpy a nadýmání. Pokud jste absolvovala před porodem klystýr, počítejte s tím, že se stolice nemusí 2-3 dny vůbec dostavit. Některé problémy mohou být způsobené i psychickým strachem z bolesti z důvodu přítomnosti hemeroidů a provedené epiziotomie (nástřihu hráze).

Zvýšená teplota

Porod provází dehydratace, nedostatek tekutin a pocení a další ztráty vody způsobené hormonálními změnami. To může vyvolat zvýšení teploty až na 38 stupňů Celsia. Vyšší a déletrvající teploty (více než dva dny) je však třeba považovat za patologické a pátrat po příčině – může jí být infekce, bakterie apod. V každém případě to však vyžaduje návštěvu odborníka.

A jako bonus a příjemné odreagování:

Cvičení

Základní cviky jste se naučila už v nemocnici. Ty procvičujte dál, i když bude někdy těžké si na cvičení najít čas. Jsou však důležité k rehabilitaci pánevního dna. Od druhého týdne po porodu můžete přidat i cviky na posílení břišních, zádových a hýžďových svalů. Stačí cvičit 15-20 minut, ale každý den. Existují již i speciální kurzy cvičení pro novopečené maminky jako třeba FITMAMI:-)

Zdroj: fitmami.cz

Podobné články

Jak motivovat děti k tomu, aby je jejich koníčky bavily?

Nadchnout děti pro nějakou novou aktivitu je celkem snadné. Každé správné dítě je zvídavé a rádo poznává nové věci. Dalším krokem však je, aby potomek u vybraného koníčku zůstal a nadšení mu vydrželo. Celý článek

Lucie Harnošová

Píše Lucie Harnošová

5 nejčastějších otázek kolem společného spánku

Mámina náruč je, v podstatě, nejbezpečnějším místem, kde by dítě mělo trávit noc... ALE... Kolem společného spánku s dětmi v jedné posteli panuje řada otázek. Pojďme se podívat na pět nejčastějších. Celý článek

Bonding je chvíle prvního zamilování, nenechte se o něj ochudit

Ten naprosto jedinečný pocit, kdy poprvé sevřete ve svém náručí své děťátko a přitisknete ho k sobě, je nezapomenutelný. A také nenahraditelný. První společné okamžiky s miminkem po porodu mají totiž velký vliv nejen na spuštění mateřského mléka, ale je to tak Celý článek

Komentáře