8 důvodů, proč nechat dítě nudit se

Datum přidání: 27. 4. 2017

Je důležité dát dítěti možnost být sám se sebou. Ano, třeba se i chvíli nudit. V dnešní době se rodiče snaží tzv. řízenou aktivitou děti zabavit – knihy, sport, tablet, televize…. Ale tím, že dítěti nedáme prostor, neumožníme mu, aby si samo vymyslelo zábavu, učilo se představivosti…  

 

Jak to může ovlivnit jejich rozvoj?

Pokud budete děti neustále bavit a vytvářet jim řízený program, budou vyrůstat v očekávání toho, že je vždy někdo zabaví, a také, že jim vždy někdo bude říkat, co mají dělat.

Rodiče často mívají pocit viny, když se děti nudí. Ve skutečnosti je to však  pro dobro všech a mělo by to být vnímáno spíš jako příležitost k rozvoji, než deficit. Je potřeba, abychom dovolili dítěti si uvědomit, že vytváření vlastní zábavy chce čas, prostor a také možnost dělat nepořádek (v mezích, které si předem společně stanovíte).

 

Dejte dětem prostor, opravdu stačí málo

Dopřejte dětem různé materiály, v podstatě obyčejné věci jako je koš na prádlo, deka, foťák, lupa, dřevěné kostky. Batoleti stačí k hraní pouhá obyčejná krabice např. s míčkem, který se v ní bude pohybovat.

Ten okamžik, kdy se děti zabaví samy se sebou, je to nejvíc, co jim můžete do života dopřát. Sebepoznání v okamžiku, kdy se nudí, je hluboké a soustředěné a velice důležité pro celý  jejich budoucí rozvoj.

 

8 důvodů, proč se nudit


1.Vynalézavost

Pokud děti necháte samotné vymyslet, co budou v danou chvíli dělat, tím spíš je to bude bavit.

2. Tvořivost

Děti nemohou tvořit jen stále pod dozorem někoho dospělého a přesnými pokyny, co je cílem tvoření, potřebují volnost.

3. Zvídavost

Děti rády objeví neobjevené a poznají nepoznané, opět pokud k tomu budou mít časově neomezený prostor, prostě svůj čas.

4. Důvěru

V sebe samo, ale také ve vás a v to, že dokážete nechat dítě samotné s jeho hrou, aktivitou a věříte mu, že se smysluplně zabaví.

5. Pozorování

Pokud děti samy pozorují, v klidu, kdy je nikdo neruší, mají mnohem větší uvědomění si toho, co se vlastně děje.

6. Sebeuvědomění

Toho, kdo jsou, proč tu jsou a kam míří jejich cesta, co se od nich očekává, co by chtěly ony samy, jaká jsou jejich přání.

7. Soustředění

Jedna z důležitých schopností, které je třeba trénovat.

8. Hravost

Fiktivní hra, neboli hra na něco, je nejlepší, pokud si ji děti zinscenují úplně samy…a vám potom třeba přichystají díky ní divadelní představení, jehož kvality patřičně vyzdvihnete
Je to vlastně poučení pro nás všechny, jež jsme zahlceni neustále různými podněty a neumíme jen tak odpočívat u knihy, v křesle, sami se sebou. Jen tak být a nechat svou mysl bloudit. Důvěřujme dětem a i když se to poprvé nepovede, zkusme to znovu.

 

Zdroj: gokids.cz

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Je vhodné dávat dětem sliby?

Jestliže nám dá slib partner, kamarádka či kdokoli jiný dospělý, můžeme nést velmi špatně jeho nedodržení. U dětí, které svým rodičům naprosto důvěřují, může být zklamání ještě větší. Čím více slibů porušíte, tím víc je důvěra narušena a k jejímu opětovnému... Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Komentáře