Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Datum přidání: 11. 2. 2019

Píše Adam Šmíd

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by podle nich neměla začít u menších než tříletých dětí. Před třetím rokem má dítě mnoho zásadních vývojových úkolů a angličtina by mohla (ale také nemusela) znamenat nadměrnou zátěž.

Nakolik je dítě zralé a jestli u něj nevznikají určité problémy ve vývoji lze s větší jistotou zjistit až kolem tří let života. To, že zvládnutí dvou jazyků v raném dětství je vysoká zátěž, dokládají zkušenosti z bilingvních zemí (Kanada, Švýcarsko, Belgie). Řečový vývoj bývá v bilingvních rodinách téměř vždy opožděn; někdy až o dva roky.

Výhody a obtíže

Některé z výhod studia angličtiny v dětství už jsme jmenovali:

  • Lze získat úroveň rodilého mluvčího angličtiny (za určitých podmínek)
  • Děti překotně nasávají vše nové - pochytí a zreprodukují intonaci i rytmus řeči velmi snadno
  • Děti jsou spontánní, netrpí nervozitou, nemají zábrany a strach, že řeknou něco špatně
  • Raná výuka jazyků podpoří rozvoj dítěte


Výuka dětí s sebou ale přináší i možná úskalí:

  • Aby dítě angličtinu vstřebalo, musí se s ní setkávat denně, ideálně několikrát denně. To lze v realitě takřka jen v bilingvních rodinách.
  • Děti se neučí v pravém slova smyslu, chtějí si hrát. Funguje to, pokud jsou angličtině vystaveny během hry a jiných zábavných aktivit.
  • Děti ne vždy spolupracují, mají nálady, neudrží pozornost. Nezkušený učitel, který to s dětmi neumí, je může od angličtiny akorát tak odradit. Vyhraje ten učitel, který umí využít zvědavosti dětí, zapojí angličtinu do her, emocí, zvuků, barev, obrázků, pohybu a hmatu.
  • Děti při výuce výrazně pokročí jen tehdy, pokud získají k učiteli důvěru a emocionální vazbu. Výuka je baví, pokud cítí učitelovu pozornost a podporu. Mají velkou potřebu uznání.
  • Rozhodně neradno podcenit jazykovou kompetenci učitele s odůvodněním, že jde o začátečnickou úroveň, kde na tom tak nesejde. Naopak. Ideálně by učitel angličtiny měl být na úrovni rodilého mluvčího, jinak děti neomylně naposlouchají jeho chyby a nepřesnosti a budou se jich později velmi těžce zbavovat.

Čeho se vyvarovat?

Dítěti neudělá tu nejlepší službu výuka angličtiny několikrát týdně s populární paní učitelkou, která ale anglicky umí jen trochu. Studentka - rodilá Američanka, která sice dochází do školky na dvě hodiny každý den, ale svůj didaktický um teprve hledá, se také plně neosvědčí. Ideálu bilingvní výuky se v běžné české rodině dosahuje jen velmi těžko.

Každodenní výuka v půlhodinových blocích alespoň 3x denně, ve skupince do 5 dětí, s rodilým mluvčím, který má zkušenosti s výukou dětí a umí s nimi navázat vztah, je skvělá konstelace, kterou se jde postupně dopracovat k perfektní angličtině už v dětském věku. Ta je však až na výjimky mimo realitu českého vzdělávacího systému i nás, rodičů.

Je dobrý nápad zainvestovat do jazykové výuky dětí?

Určitě ano. Dejte si ale záležet na výběru kvalitního kurzu angličtiny a začněte až mezi třetím a pátým rokem věku dítěte. Zkušenosti ostatních jsou k nezaplacení, a tak si rozhodně pročtěte také recenze jazykových škol z okolí, ať nepokazíte dítěti angličtinu hned na počátku špatným lektorem.

Buďte trpěliví a nečekejte závratné výsledky po pár lekcích. Dost možná se vám své dítě nepodaří exponovat angličtině natolik, aby si vybudovalo internacionální jazykové ego, ale pokud získá pevné a kvalitní základy angličtiny a bude je to bavit, dosáhnete téměř maxima, kterého v našich podmínkách docílit jde.

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Je vhodné dávat dětem sliby?

Jestliže nám dá slib partner, kamarádka či kdokoli jiný dospělý, můžeme nést velmi špatně jeho nedodržení. U dětí, které svým rodičům naprosto důvěřují, může být zklamání ještě větší. Čím více slibů porušíte, tím víc je důvěra narušena a k jejímu opětovnému... Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře