Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Datum přidání: 11. 2. 2019

Píše Adam Šmíd

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by podle nich neměla začít u menších než tříletých dětí. Před třetím rokem má dítě mnoho zásadních vývojových úkolů a angličtina by mohla (ale také nemusela) znamenat nadměrnou zátěž.

Nakolik je dítě zralé a jestli u něj nevznikají určité problémy ve vývoji lze s větší jistotou zjistit až kolem tří let života. To, že zvládnutí dvou jazyků v raném dětství je vysoká zátěž, dokládají zkušenosti z bilingvních zemí (Kanada, Švýcarsko, Belgie). Řečový vývoj bývá v bilingvních rodinách téměř vždy opožděn; někdy až o dva roky.

Výhody a obtíže

Některé z výhod studia angličtiny v dětství už jsme jmenovali:

  • Lze získat úroveň rodilého mluvčího angličtiny (za určitých podmínek)
  • Děti překotně nasávají vše nové - pochytí a zreprodukují intonaci i rytmus řeči velmi snadno
  • Děti jsou spontánní, netrpí nervozitou, nemají zábrany a strach, že řeknou něco špatně
  • Raná výuka jazyků podpoří rozvoj dítěte


Výuka dětí s sebou ale přináší i možná úskalí:

  • Aby dítě angličtinu vstřebalo, musí se s ní setkávat denně, ideálně několikrát denně. To lze v realitě takřka jen v bilingvních rodinách.
  • Děti se neučí v pravém slova smyslu, chtějí si hrát. Funguje to, pokud jsou angličtině vystaveny během hry a jiných zábavných aktivit.
  • Děti ne vždy spolupracují, mají nálady, neudrží pozornost. Nezkušený učitel, který to s dětmi neumí, je může od angličtiny akorát tak odradit. Vyhraje ten učitel, který umí využít zvědavosti dětí, zapojí angličtinu do her, emocí, zvuků, barev, obrázků, pohybu a hmatu.
  • Děti při výuce výrazně pokročí jen tehdy, pokud získají k učiteli důvěru a emocionální vazbu. Výuka je baví, pokud cítí učitelovu pozornost a podporu. Mají velkou potřebu uznání.
  • Rozhodně neradno podcenit jazykovou kompetenci učitele s odůvodněním, že jde o začátečnickou úroveň, kde na tom tak nesejde. Naopak. Ideálně by učitel angličtiny měl být na úrovni rodilého mluvčího, jinak děti neomylně naposlouchají jeho chyby a nepřesnosti a budou se jich později velmi těžce zbavovat.

Čeho se vyvarovat?

Dítěti neudělá tu nejlepší službu výuka angličtiny několikrát týdně s populární paní učitelkou, která ale anglicky umí jen trochu. Studentka - rodilá Američanka, která sice dochází do školky na dvě hodiny každý den, ale svůj didaktický um teprve hledá, se také plně neosvědčí. Ideálu bilingvní výuky se v běžné české rodině dosahuje jen velmi těžko.

Každodenní výuka v půlhodinových blocích alespoň 3x denně, ve skupince do 5 dětí, s rodilým mluvčím, který má zkušenosti s výukou dětí a umí s nimi navázat vztah, je skvělá konstelace, kterou se jde postupně dopracovat k perfektní angličtině už v dětském věku. Ta je však až na výjimky mimo realitu českého vzdělávacího systému i nás, rodičů.

Je dobrý nápad zainvestovat do jazykové výuky dětí?

Určitě ano. Dejte si ale záležet na výběru kvalitního kurzu angličtiny a začněte až mezi třetím a pátým rokem věku dítěte. Zkušenosti ostatních jsou k nezaplacení, a tak si rozhodně pročtěte také recenze jazykových škol z okolí, ať nepokazíte dítěti angličtinu hned na počátku špatným lektorem.

Buďte trpěliví a nečekejte závratné výsledky po pár lekcích. Dost možná se vám své dítě nepodaří exponovat angličtině natolik, aby si vybudovalo internacionální jazykové ego, ale pokud získá pevné a kvalitní základy angličtiny a bude je to bavit, dosáhnete téměř maxima, kterého v našich podmínkách docílit jde.

Podobné články

Učíme se poznávat barvy. Jak a kdy začít s učením barev?

Poznávání barev patří mezi dovednosti, které se děti učí zvládnout velmi brzy. U předškoláků se pak předpokládá, že poznají širokou škálu barev a často z toho bývají například u zápisu do první třídy děti zkoušeny. Jak a kdy tedy začít s učením barev? Celý článek

Kolik hodin by měly spát děti a kolik spánku stačí dospělým?

Spánek a jeho kvalita ovlivňuje celý náš život. Díky němu může tělo odpočívat, dochází k regeneraci organismu, a navíc se během něj ukládají nové informace a vědomosti do mozku. Kolik hodin spánku je však tak akorát? Celý článek

Proč dát děti do skautu? Naučí se samostatnosti a rozvíjí se v různých oblastech

Přinášíme další inspiraci na volnočasové aktivity pro děti. V případě, že nehledáte nic jednostranně zaměřeného, můžete zkusit skauting. Jeho obliba rok od roku stoupá a my se vůbec nedivíme. Celý článek

Komentáře