Břišní diastáza neboli rozestup břišního svalstva po porodu. Jaké cvičení pomáhá?

Datum přidání: 25. 10. 2018
Zuzana Bičíková

Píše Zuzana Bičíková

Žádná těhotná žena se nevyhne menší nebo větší formě rozestupu břišního svalstva. Jde především o přímé břišní svalstvo, vrchní svalovou vrstvu viditelnou volně okem. Beze změn ale nezůstává ani vrstva nejhlubší, příčného svalu břišního. Středová čára, která prochází oběma typy svalstva, se během těhotenství rozevírá, což je zapříčiněno zvětšující se dělohou. Začíná na stydké sponě a končí na mečovitém výběžku prsní kosti.

Po porodu má rozestup břišního svalstva každá žena. Je-li týden po porodu široká 2 až 3 cm, zacelení zvládne samo tělo. Pokud je ale širší, je potřeba provádět systematické cvičení. Např. v oblasti pupíku, kde bývá rozstup svalstva nejvyšší, se může pohybovat v míře 7 až 15 cm.

Jak rychle diastáza „zmizí“

Břišní rozestup svalstva ovlivňují hormony. Tzn., že diastázi můžeme pozorovat běžně 3–4 měsíce po porodu, u kojících maminek však i déle. Původních hodnot tělo dosáhne i po 1 – 1,5 roku od porodu, u kojících žen nezřídka s ukončením kojení.

Jak si sama otestuji míru břišního rozestupu

Míru rozestupů břišního svalstva si můžete jednoduše otestovat sama. Na videu níže najdete na konci videa jednoduchou ukázku, jak si míru diastázy otestovat.

Rozlišujeme 4 stupně rozstupů břišního svalstva

  • U prvního jde o rozestup větší než tři a více prstů položených vedle sebe. Vyskytovat se může inkontinence, krvácení, bolestivost jizvy po císařském řezu… Určitě se naučte aktivovat pánevní dno a postupně zapojujte břišní svalstvo za pomoci dýchání. Začnete pozicí v leže, později, až toto v leže zvládáte, zaměřte se i na pozici v sedě a ve stoje. Posilujte zadní deltové svaly i svaly mezi lopatkové. Protahujte prsní svaly, sval bedrokyčelstehenní, uvolňujte bedra a protahujte zadní strany stehen. S pomocí overballu cvičte v leže i sedě, kde jej budete mezi koleny stlačovat. Procházky volte kratší, dbejte na správné držení těla. Skvělé jsou i masáže.
  • O druhém stupni můžeme mluvit u rozestupu v rozmezí širokém na dva prsty položené vedle sebe. Tady už inkontinence ustupuje nebo vymizela, krvácení ustává, jizva po císařském řezu bolí minimálně, nebo vůbec. U cvičení můžete zvýšit zátěž, ale pozor, tělo stále není na původní hodnotě. Kromě výše uvedených cviků a doporučení obohaťte sestavy o různé druhy podporů, podřepů, vzporů a výpadů. Rotační pohyby a pohyby do stran vynechte. Klasické cvičení na břicho nedělejte, naopak stále posilujte pánevní dno a správně dýchejte. S overballem cvičte i ve stoje, přidejte i pomůcku theraband. Kondici posilujte chůzí, nordic walkingem, aerobní činností, rotopedem nebo cross trainerem.
  • Třetí stupeň přichází na řadu asi po půl roce od porodu. Rozestupy břišního svalstva jsou téměř v normě. U cvičení můžeme přejít k pohybům do stran a další variabilní pohyby tak, abyste cvičily do všech směrů. Cvičení by mělo probíhat plynule, tahem, nikoli rychle a dynamicky. Stejně tak neprovádějte cvičení spojené s nárazy, otřesy.
  • Ke čtvrtému stupni dochází ruku v ruce se třetím stupněm. Pánevní dno je pružné, pevné. Můžete si dovolit běžný trénink. Zvládat byste měla rotace, dynamický pohyb, avšak nepřepínejte se. Např. cvičení s těžkou váhou stále vynechávejte. Lehká zátěž na formování postavy však není potíž a je i v hodnější. Břicho již můžete posilovat klasicky, i tak dávejte pozor na správnou techniku, aby bylo co nejefektivnější.


Příště si ukážeme konkrétní cviky podle stupně rozestupu břišního svalstva.

Podobné články

9. měsíc těhotenství: Vydržte! Finále se nezadržitelně blíží

Poslední měsíc těhotenství je pro většinu nastávajících maminek pocitově tím nejdelším. S přibývajícími kily si totiž připadají těžce a nemotorně a navíc.. porod může přijít prakticky kdykoliv. Celý článek

Kojení vs. UM aneb umělé mléko nemusí být tak špatná alternativa

O kojení najdete spoustu a spoustu článků. Ale někdy to prostě nejde nebo maminka z nějakého důvodu nechce. A tak je třeba najet s miminkem na umělou výživu. Přečtěte si tento článek, ať víte jaké výhody nebo rizika tato cesta přináší. Celý článek

Píše Hana Krejčí

Chystáte se podnikat? Přečtěte si 8 rad, které vám ulehčí nejen start

Mateřská dovolená nemusí být jen o plínkách. V současné době se stále rozrůstá počet žen, které právě v této době začaly podnikat. Je důležité vše důkladně promyslet, nastavit pravidla. Už to není jen o vás, ale i o dítěti. Fungování musí vyhovovat všem. Celý článek

Komentáře