Čerstvé fíky – jak je vybrat a čemu pomáhají?

Datum přidání: 22. 10. 2015

Čerstvé fíky – jak je vybrat a čemu pomáhají?

Fíky jsou přírodní, kvalitní zdroj energie. Doporučují se těhotným ženám, kojícím matkám, studentům i dětem. V tomto počasí se doporučuje jejich konzumace při nachlazení – zmírňují kašel, ulehčují vykašlávání a změkčují dýchací cesty (sušené namočené do vody nebo povařené v mléce).

Kromě kašle zmírňují i bolesti v krku. Jak na to? Na kašel i bolest v krku – povaříme 6 fíkových plodů ve vodě nebo mléce (cca 0,5 litru), přidáme med a vypijeme.

Fíky využijeme při zažívacích problémech – čerstvé nebo sušené (do vody namočené), jsou úžasné přírodní projímadlo. Na to myslete při jejich konzumaci, jsou opravdu moc dobré, tak ať to nepřeženete :-).

Tak jak se doporučuje ráno na lačno vypít vodu s citronem, můžeme obměnit a ráno si dát 2 fíky a zapít  je sklenicí teplé vody (kromě nastartování zažívacího ústrojí, předcházíme vzniku hemeroidů a rakoviny).

Umožní nám lepší spánek, odstraní deprese a obecně zlepší náladu. Jsou vhodné pro ženy v menopauze, užívající antikoncepční přípravky.

Fíky jsou výtečné samotné, do salátů, džusů, koláčů, kandované, na marmelády, plněné šunkou, sýrem, připravují se z nich ale také vína a likéry.

Konzumace čerstvým fíků je jednoduchá, stačí omýt a můžeme jíst se šlupkou, oloupané nebo nakrájet a vyjíst jen dužinu.

Jak vybereme ten správný čerstvý fík? Plod musí mít fialovou barvu a slupka by neměla být porušena.

Těstoviny s čerstvými fíky

Těstoviny s čerstvými fíky400 g těstovin paccheri, 3 čerstvé fíky, 200 g slaniny nebo šunky od kosti, 150 g pecorina (případně parmazánu), sůl, růžový pepř, čerstvé oregano

Těstoviny uvařte podle návodu na obalu tak, aby byly al dente neboli na skus. Fíky oloupejte a vidličkou je rozmělněte do pasty. Slaninu nakrájejte na proužky a nasucho vyškvařte v pánvi. Těstoviny sceďte, část vody uschovejte, a vraťte je do hrnce, přilijte vodu a zahřívejte, aby vznikla lehce krémová omáčka. Sejměte z ohně, vmíchejte sýr (případně přilijte ještě část vody z vaření) a slaninu. Nakonec vmíchejte fíkovou pastu, podle chuti osolte a dolaďte růžovým pepřem. Ozdobte hoblinami pecorina a oreganem. Recept a foto zdroj: http://www.zdrava5.cz/.

Čerstvé fíky obsahují přibližně 80 % vody (20% sacharidů) oproti sušeným fíkům, které obsahují až 70 % sacharidů. Jsou bohaté na vitamín E, vitamín B1, B2 a B6, dále obsahují malé množství vitamínu C a provitamín vitamínu A.

Nesmíme opomenout jejich další bohatství na zinek, měď a mangan. Dále mají bílkoviny, aminokyseliny, draslík, vápník, vlákninu, hořčík, železo, pektiny, organické kyseliny, fermenty a slizy.

Mohlo by vás zajímat:

Podobné články

Bára

Píše Bára

Nepečený tvarohový dort s třešňovým pyré

Ideální letní dort, který vás osvěží. Spojení tvarohu, sladkých třešní a sušenek... naprosto famózní a skvělá kombinace. Vyzkoušejte a nebudete chtít jiný. Celý článek

Gabriela Bartošovská

Píše Gabriela Bartošovská

Slaný chřestový koláč

Koláče ve všech různých variantách u nás doma vedou. Je jedno zda sladké, slané, vždy jsou během mžiku pryč. Slané koláče mají jedno velké plus, jsou plné šťavnaté „nádivky“, do které můžete schovat skoro vše, a i dětem pak bude chutnat. Celý článek

Jemná smetanová cibulačka

"Polévka je grunt, kdo ji nejí, to je špunt," kdo by neznal toto pořekadlo. Babička nám to říkala snad pokaždé. Základem pro dobrou polévku je domácí vývar, může být zeleninový, kuřecí, hovězí... u této dobrůtky je třeba i čas. Vhodné pro děti od 1 roku. Celý článek

Komentáře