Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Co je to karta, banka a účet aneb kdy s tím ve výchově začít?

Datum přidání: 26. 9. 2017
Ing. Kateřina Lichtenberková

Píše Ing. Kateřina Lichtenberková

Protože dnešku vládnou virtuální finanční služby, řekneme si, kdy doma začít dítě seznamovat s tím, co je to banka, debetní či kreditní karta a další finanční instituce a služby.

Už v minulém díle jsme psali, že kapesné je základní nástroj rozvoje finanční gramotnosti dítěte ze strany rodičů. Už víme, že nejdříve dítko dostává hotovost v týdenních intervalech. Později, na 2. stupni základní školy, už můžeme zvolit měsíční přísun kapesného v hotovosti.  

Jiná už může být situace na střední škole. Jestliže si myslíte, že je vaše dítě připraveno na seznamování se s bankovními produkty, což poznáte také podle toho, jak doposud spravovalo své finance, můžete mu zřídit dětské konto. A to se všemi náležitostmi s tím spojenými, tedy s vedením účtu, zasíláním výpisů a vydáním platební karty. Ovšem s nemožností běžných transakcí, na účet může dítě pouze peníze přijímat. Kapesné tedy lze zasílat sem. Dítě se tak nenásilnou formou seznamuje s principy fungování bankovního účtu. A v jakém věku dětem začít vysvětlovat virtuální realitu peněz? 

1. stupeň základní školy: úplný základ

Nejpozději by se s finanční gramotností měly děti setkat na prvním stupni základní školy. V tomto věku by už měly chápat, že peníze představují určitou hodnotu, že různé věci různě stojí a že rodiče vydělávají pouze určité množství peněz, ze kterého musí spoustu věcí platit, a proto jim třeba nemohou vždy koupit to, co si přejí.

Děti by měly chápat tyto pojmy a oblasti:

  • ·       peníze (mince a bankovky)
  • ·       funkce a hodnota peněz
  • ·       banka, bankomat, platební karta
  • ·       majetek a vlastnictví
  • ·       hospodaření – spoření, základní principy a pravidla
  • ·       hospodaření – osobní rozpočet
  • ·       půjčka za úplatu (úrok) – základní principy

Věděli jste, že….

Dětská konta nabízejí všechny velké bankovní domy? S pořízením platební karty, což je u nás možné dokonce už od 8 let věku dítěte, začíná nová a důležitá etapa v jeho vzdělávání se ve finanční gramotnosti. Platí ale, že dětské karty se od těch dospěláckých liší. Z karty lze jen vybírat, nikoliv platit online. Stejně tak je jen a jen na vás, jaké limity na kartě nastavíte, čímž můžete také regulovat denní či týdenní výběry z bankomatu.

2. stupeň základní školy: vysvětlit na příkladu rodiny

Dětem v tomto věku je nejvhodnější vysvětlovat problematiku peněz přes fungování rodiny. Měly by pochopit, co všechno musí rodina každý měsíc platit. Právě na tom lze jednoduše popsat, co je to bankovní účet, debetní či kreditní karta, a k čemu slouží internetové bankovnictví. Většinu z těchto služeb rodina používá.

Děti by měly znát tyto pojmy:

  • ·       banka, pojišťovna a další finanční instituce a jejich finanční služby – základ;
  • ·       spoření a investice – základní principy;
  • ·       pojištění – základní principy;
  • ·       půjčky, úvěry – základní typy úvěrů, rizika.

Střední škola: více do hloubky

Období na střední škole je také stěžejní, z těchto dětí budou brzy mladí dospělí, kteří se o sebe budou muset umět postarat a přispívat tak k prosperitě společnosti. Pro věk středoškoláků není podle mého názoru tolik atraktivní dívat se na peníze přes rodinu (ve smyslu máma, táta a já) jako v případě 2. stupně ZŠ. Spíše je zajímá, co budou potřebovat, až se budou stavět na vlastní nohy.

Někteří náctiletí si navíc začínají již během střední školy vydělávat a mohou si tedy mnohem lépe (oproti pouhé práci s kapesným) v praxi vyzkoušet správné, ale i špatné finanční návyky.

Co se týče témat finanční gramotnosti, můžeme se s dětmi mnohem hlouběji zabývat různými finančními produkty na „plusové“ straně, tedy spořicími a investičními produkty. Důležitou součástí výuky je také dluhová problematika, aby si dcera nebo syn byli vědomi možných negativních důsledků neuvážených půjček apod.

Podobné články

Mgr. Kateřina Neubauerová

Píše Mgr. Kateřina Neubauerová

Tlak vyvolává protitlak. Naučme se vnímat potřeby dítěte

Určitě to také znáte, když na vás někdo pospíchá, tlačí, dělej, teď hned, a ještě si vezmi, poslechnete, ale…. Potlačíte negativní emoce, řeknete si, že jinak to prostě nejde a poslechnete. Ale umí to i malé děti? Celý článek

Jak motivovat děti k tomu, aby je jejich koníčky bavily?

Nadchnout děti pro nějakou novou aktivitu je celkem snadné. Každé správné dítě je zvídavé a rádo poznává nové věci. Dalším krokem však je, aby potomek u vybraného koníčku zůstal a nadšení mu vydrželo. Celý článek

Lucie Harnošová

Píše Lucie Harnošová

5 nejčastějších otázek kolem společného spánku

Mámina náruč je, v podstatě, nejbezpečnějším místem, kde by dítě mělo trávit noc... ALE... Kolem společného spánku s dětmi v jedné posteli panuje řada otázek. Pojďme se podívat na pět nejčastějších. Celý článek

Komentáře