Cvičení v těhotenství = snadnější porod

Datum přidání: 28. 7. 2016
fitMAMI® *

Spolupracujeme s fitMAMI® *

Pokud chcete rodit přirozeně, pak kromě návštěvy předporodních kurzů nebo kontaktování duly, začněte také pravidelně cvičit. Nové poznatky z oblasti porodnictví dokazují, že ženy, které v těhotenství cvičí, mají snadnější porod, jejich děti mají zdravou porodní váhu a méně u nich dochází k císařskému řezu.

Jen asi 15 % žen v těhotenství pravidelně cvičí. Přitom odborníci doporučují lehkou aktivitu každý den, a to zhruba v délce 30 minut. Nejčastější obavou žen, proč se cvičení vyhýbat, je zdraví dítěte.

Většina z nich se bojí, že by pravidelné cvičení mohlo negativně ovlivnit růst plodu v děloze. Opak je ale pravdou. V dnešní době se rodí stále více větších dětí (3,5 až 4,5 kg porodní váha není výjimkou). Jedním z důvodů, proč tomu tak je, může být neaktivita maminky při devítiměsíčním čekání. Prenatální cvičení snižuje riziko většího novorozence až o 31 %.

Základem jsou procházky na čerstvém vzduchu. Ale pozor! Jakoukoli aktivitu v těhotenství konzultujte se svým gynekologem nebo porodníkem. A nic nepřehánějte. Stačí pravidelný sport v rekreační podobě.

Pravidla sportu v těhotenství

  • nesportujte na doraz, důležité je dýchat a nebrat miminku kyslík  
  • hodně pijte, po cvičení dostatečně relaxujte, kontrolujte tělesnou teplotu a při pocitech slabosti ihned přestaňte
  • raději neposilujte a dávejte si pozor na sporty, které zvyšují nitrobřišní tlak
  • volte takové sporty, při kterých nehrozí velké riziko pádů a nárazů
  • intenzitu a zátěž volte podle své kondice

Jaké sporty jsou v těhotenství vhodné:

Chůze a běh
Obyčejnou chůzí (nebo také Nordic Walkingem) procvičíte vytrvalost a navíc ji můžete provozovat až do samého konce těhotenství. U běhu volte kombinaci běhu a svižnější chůze.

Body and Mind

Velmi vhodné sporty v těhotenství jsou jóga, pilates, tai-či a další podobné sporty. Kromě kondice a zpevněného těla najdete v těchto sportech klid a harmonii. Navíc dechové techniky a meditace se můžou hodit u dlouhého porodu.

Plavání

Plaváním v bazénu nebo cvičením ve vodě pro těhotné také nic nezkazíte. Voda je navíc příjemná i vašemu miminku v bříšku. Tanec Nenáročný druh sportu, u kterého jde spíše o relax, než důraz na výkon. Nenásilně dochází ke zlepšování kondice, posilování břišních a zádových svalů, učíte se rovnoměrně a správně dýchat.

Cvičení na míči

Toto cvičení doporučují i odborníci. Zvláště lehké pohupování ze strany na stranu, kdy posilujete svalstvo, ale zároveň uvolňujete napětí, které v oblasti pánve a trupu vzniká.

Jízda na kole

U jízdy na kole zvažte svůj stav. Pokud je vám dobře, pak není problém v tomto sportu setrvat až do konce těhotenství.

Podobné články

Píše Jana

12 "nutných" věcí, které je třeba zvládnout před porodem

Už se to blíží a vám zbývá poslední měsíc těhotenství. Skoro každý radí ať odpočíváte, spíte a odpočíváte. Ano, užívejte si všechny volné a klidné chvilky, po porodu už to takové nebude. A kromě všech lékařských povinností, které musíte zvládnout, jukněte... Celý článek

Nechat dotepat pupečník nebo ne? Jaké jsou výhody pozdějšího oddělení pupečníku?

Ještě nedávno se o významu dotepání pupečníku po porodu tolik nemluvilo jako dnes. Přitom je jasné, že jeho pozdější oddělení má nesporné výhody pro miminko. Odložené přerušení pupečníku schvaluje také Světová zdravotnická organizace, která doporučuje... Celý článek

fyzioterapeut Kateřina Polášková

Píše fyzioterapeut Kateřina Polášková

Jak ovlivnit nejčastější pohybové potíže provázející těhotenství

První příznaky těhotenství, kterých si žena může všimnout, se objevují již při uhnízdění oplodněného vajíčka v děložní sliznici. Patří mezi ně pocity jako před menstruací, tedy bolesti v podbřišku, tlak na vnitřní straně stehen nebo pobolívání zad. Celý článek

Komentáře