Děti a angličtina. Opravdu se děti učí angličtinu jednodušeji?

Datum přidání: 30. 1. 2019

Píše Adam Šmíd

Každý chceme pro své děti to nejlepší, a proto se snažíme do angličtiny přihlásit svého potomka co nejdřív. Výborná znalost angličtiny, nejrozšířenějšího světového jazyka, otevře našim malým v budoucnu nejedny dveře. Nebude to ale pro dítě nadměrná zátěž? Nebude příliš stresované? Nepomíchají se mu jazyky dohromady? Může mít výuka u předškolního dítěte vůbec výrazné výsledky? Od kterého roku mám poslat dítě do jazykové školy a na co si dát pozor?

Děti se oproti nám učí jazyk jinak

Odborníci se shodují, že je výhodou využít tzv. kritické období ve vývoji, kdy je mozek dítěte vysoce plastický a novým jazykům díky tomu otevřen. Toto jedinečné období trvá přibližně do nástupu puberty. Během něj má většina dětí kapacitu naučit se druhý jazyk na úrovni rodilého mluvčího. Ještě do konce puberty se ale dají dokázat divy a bez velkého vypětí si druhý, případně další, jazyk osvojit na výborné úrovni.

"Jazykové ego" 

Dospělí si cizí jazyk fixují jinými mechanismy, a když novou řeč nějakou dobu nepoužívají, rychle ji zapomínají. Celé studium je tak stojí hodně úsilí, o čemž svědčí i dlouhá řada speciálních výukových metod, které byly vyvinuty, aby se tento handicap dospělého mozku pokusily překonat. Na každého totiž funguje něco trochu jiného.

Mateřský jazyk je v nás ale do nástupu dospělosti vryt tak hluboce, že spoluurčuje naši identitu, způsob, jakým myslíme, třídíme objekty, vnímáme své okolí i reflektujeme sami sebe. Máme na základě naší mateřštiny vytvořeno tzv. “jazykové ego”, které dokáže nahlodat jen opravdu dlouhá doba strávená v zahraničí.

Začít s výukou angličtiny už v dětství je tedy bezesporu nejlepší. Brzké studium jazyka pozitivně ovlivňuje rozvoj funkcí mozku a děti, které se druhý jazyk učí, tím trénují i další kognitivní funkce. Touha po poznání a plasticita dětského mozku navíc usnadňuje dokonalé a přirozené přijetí jazyka. Děti mají vyšší citlivost na zvukové nuance, a tak se jim daří pochytit perfektní přízvuk. Kurzů angličtiny pro děti různého věku je stále širší nabídka. Výuka dětí má však úskalí, kterých si rodiče musejí být vědomi.

V příštím článku se zaměříme na otázku, kdy je vhodné začít s výukou angličtiny a jaké výuka přináší výhody nebo i obtíže.

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Je vhodné dávat dětem sliby?

Jestliže nám dá slib partner, kamarádka či kdokoli jiný dospělý, můžeme nést velmi špatně jeho nedodržení. U dětí, které svým rodičům naprosto důvěřují, může být zklamání ještě větší. Čím více slibů porušíte, tím víc je důvěra narušena a k jejímu opětovnému... Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Komentáře