Dítě nespí…

Datum přidání: 13. 7. 2016

Píše Jana Kantorová

Každá maminka je připravena, že se první rok dva i déle nevyspí. Ale spánek je v mateřství žádoucí a je třeba si ho dopřát. Někdy je to veliký problém a může dojít na spánkovou deprivaci. Jak docílit kvalitního spánku i když máte doma malého nespavce?

 

Pozor na spánkovou deprivaci


Poznat ji není tak těžké, přesto ji spousta maminek zaměňuje za pouhou únavu. Jestliže zažijete čtyři nebo pět nocí, kdy se pořádně nevyspíte, pak pravděpodobně můžete očekávat příchod spánkové deprivace. A s novorozencem můžete očekávat, že bude trvat měsíce, než znovu zažijete alespoň čtyři hodiny souvislého a energii dodávajícího spánku.

 

Prvními příznaky spánkové deprivace jsou pomalejší reakce a těžší koncentrování. Pravděpodobně také snadno vzdáte rozdělané úkoly ještě předtím, než je doděláte. Anebo je nakonec dokončíte, ale vlastně to nedopadne dobře. Nikdy nezapomínejte na to, že pečujete o malé miminko. A proto je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Největším rizikem může být cesta autem s miminkem k pediatrovi. Právě mikrospánek nebo pomalé reakce mají na svědomí tisíce nehod.

 

Mohlo by vás zajímat: Spánek kojenců a malých dětí, Jak na spánek dětí?, Bath Detox pro děti a rodiče

 

Další příznaky spánkové deprivace:


– extrémní únava
– nevrlost a podrážděnost
– nemotornost a dezorientace
– citlivost
– napětí a stres
– problémy s komunikací a soustředěním
– menší nebo větší hlad než je u vás běžné

 

Zvládnout pak takový den je velmi těžké a někdy se nám může zdát nekonečný. Navíc když víme, že to vlastně další noc stejně nedospíme. Naše rady by vám ale mohly pomoci to nějak zvládnout.

 

První pomoc


Jakmile je potřeba se probudit, posaďte se a začněte probouzet a trénovat mozek shromažďováním a tříděním myšlenek. Klidně si zapněte rádio, ale určitě nepodlehněte pokušení zalézt zpátky do peřin.

 

Mějte po ruce sklenici vody a napijte se. Pokud vaše miminko dovolí, skočte si hned do sprchy a použijte nějaký povzbuzující sprchový gel. Nezapomeňte i na tělové mléko – tak totiž rozproudíte krevní oběh.

 

Pokud nekojíte, můžete se spolehnout na pomoc kofeinu. Ale jen ráno, jakmile si dopřejete příliš mnoho tohoto povzbuzovadla přes den, může vás to v noci budit. Kojíte-li, zkuste sklenici perlivé vody nebo hrnek bylinného čaje.

 

Jak zůstat ve střehu?


Velká únava by se neměla podceňovat. První naší radou je, abyste odpočívala vždy, když spinká vaše miminko a tak čerpala potřebnou energii. Ale – to radí všechny časopisy a často je tato rada na nic, zvláště když už máte dětí víc, protože odpočívat přes den prostě nemůžete. fitMAMINKA má ale další řešení.

 

  • i když je cvičení asi úplně poslední věc, kterou byste teď chtěla dělat, skvěle tak rozproudíte krev a lymfatický systém a tím povzbudíte vaše tělo.
  • párkrát poskočte na místě nebo se proběhněte po schodech. Můžete také zapnout svou oblíbenou hudbu a začít tančit. Únavu tak spolehlivě zaženete.
  • máte-li k miminku ještě další starosti, pak si udělejte na každý den seznam toho nejdůležitějšího a radíme, buďte realistické. Mezi péčí o miminko a domácími pracemi, nákupy, popř. další prací si najděte i místo na krátký relax. A nebuďte na sebe příliš tvrdé – někdy více je méně a holt stačí, že „jenom“  fungujete.
  • na dobu 10 minut dejte nohy nahoru a zhluboka dýchejte.
  • nezdráhejte se požádat o pomoc, střídejte se s partnerem, nakupujte potraviny i oblečení on-line a choďte spát pravidelně ve stejnou dobu. Tělo bude  spokojenější.

 

Co dělat dál?


Diskutujte o potřebě spánku se svým partnerem. Na rovinu a otevřeně mu řekněte, že je péče na něm, protože vy potřebujete spát. Pokud máte doma už starší dítě, netrapte se pocitem viny, že se mu dostatečně nevěnujete. Spíš to berte jako vhodnou příležitost, kdy se s dítětem mohou sblížit otec nebo prarodiče. Vyšlete rodinu na výlet a odpočívejte. I krmení můžete sem tam přenechat partnerovi. A nejen s umělou výživou. Pořiďte si odsávačku a mléko pro vaše miminko bude připraveno.

 

fitMAMINKA radí:


Máte problémy usnout po nočním kojení? Pomoci může mléčný nápoj, nebo polštář pokapaný levandulovým olejem. Při kojení nepřemýšlejte nad ničím důležitým a raději si sem tak zacvičte nějaká relaxační cvičení skládající se z hlubokého a rytmického cvičení.

Podobné články

Do školky a školy po prázdninách s úsměvem a v pohodě. Víte, jak na to?

Jsou dvě skupiny rodičů – jedna už pomalu stříhá kalendář a počítá dny do začátku září, kdy dětem začnou povinnosti, druhá by zase byla nejraději, aby konec prázdnin byl v nedohlednu. Ke které patříte vy? Celý článek

Monika Čepelková

Píše Monika Čepelková

Jak s nadhledem zvládnout nákupy s dětmi

Určitě to znáte také, ať už jako rodič nebo náhodný kolemjdoucí v obchodě – nakupování s dětmi je leckdy nepřehlédnutelnou aktivitou. Jak to udělat, aby bylo nakupování s dětmi zábava, a ne sprintem mezi regály s myšlenkou, hlavně ať už to mám rychle za sebou? Celý článek

Okolo druhého roku je čas na nočník. Co dalšího zvládne dvouleté dítě?

Ve druhém roce je vaše dítko aktivním parťákem, který začíná být čím dál samostatnější. Je to období, kdy se rádo zapojuje do nových aktivit a učí se také základním pravidlům hygieny. Celý článek

Komentáře