Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Dítě nespí…

Datum přidání: 13. 7. 2016

Píše Jana Kantorová

Každá maminka je připravena, že se první rok dva i déle nevyspí. Ale spánek je v mateřství žádoucí a je třeba si ho dopřát. Někdy je to veliký problém a může dojít na spánkovou deprivaci. Jak docílit kvalitního spánku i když máte doma malého nespavce?

 

Pozor na spánkovou deprivaci


Poznat ji není tak těžké, přesto ji spousta maminek zaměňuje za pouhou únavu. Jestliže zažijete čtyři nebo pět nocí, kdy se pořádně nevyspíte, pak pravděpodobně můžete očekávat příchod spánkové deprivace. A s novorozencem můžete očekávat, že bude trvat měsíce, než znovu zažijete alespoň čtyři hodiny souvislého a energii dodávajícího spánku.

 

Prvními příznaky spánkové deprivace jsou pomalejší reakce a těžší koncentrování. Pravděpodobně také snadno vzdáte rozdělané úkoly ještě předtím, než je doděláte. Anebo je nakonec dokončíte, ale vlastně to nedopadne dobře. Nikdy nezapomínejte na to, že pečujete o malé miminko. A proto je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Největším rizikem může být cesta autem s miminkem k pediatrovi. Právě mikrospánek nebo pomalé reakce mají na svědomí tisíce nehod.

 

Mohlo by vás zajímat: Spánek kojenců a malých dětí, Jak na spánek dětí?, Bath Detox pro děti a rodiče

 

Další příznaky spánkové deprivace:


– extrémní únava
– nevrlost a podrážděnost
– nemotornost a dezorientace
– citlivost
– napětí a stres
– problémy s komunikací a soustředěním
– menší nebo větší hlad než je u vás běžné

 

Zvládnout pak takový den je velmi těžké a někdy se nám může zdát nekonečný. Navíc když víme, že to vlastně další noc stejně nedospíme. Naše rady by vám ale mohly pomoci to nějak zvládnout.

 

První pomoc


Jakmile je potřeba se probudit, posaďte se a začněte probouzet a trénovat mozek shromažďováním a tříděním myšlenek. Klidně si zapněte rádio, ale určitě nepodlehněte pokušení zalézt zpátky do peřin.

 

Mějte po ruce sklenici vody a napijte se. Pokud vaše miminko dovolí, skočte si hned do sprchy a použijte nějaký povzbuzující sprchový gel. Nezapomeňte i na tělové mléko – tak totiž rozproudíte krevní oběh.

 

Pokud nekojíte, můžete se spolehnout na pomoc kofeinu. Ale jen ráno, jakmile si dopřejete příliš mnoho tohoto povzbuzovadla přes den, může vás to v noci budit. Kojíte-li, zkuste sklenici perlivé vody nebo hrnek bylinného čaje.

 

Jak zůstat ve střehu?


Velká únava by se neměla podceňovat. První naší radou je, abyste odpočívala vždy, když spinká vaše miminko a tak čerpala potřebnou energii. Ale – to radí všechny časopisy a často je tato rada na nic, zvláště když už máte dětí víc, protože odpočívat přes den prostě nemůžete. fitMAMINKA má ale další řešení.

 

  • i když je cvičení asi úplně poslední věc, kterou byste teď chtěla dělat, skvěle tak rozproudíte krev a lymfatický systém a tím povzbudíte vaše tělo.
  • párkrát poskočte na místě nebo se proběhněte po schodech. Můžete také zapnout svou oblíbenou hudbu a začít tančit. Únavu tak spolehlivě zaženete.
  • máte-li k miminku ještě další starosti, pak si udělejte na každý den seznam toho nejdůležitějšího a radíme, buďte realistické. Mezi péčí o miminko a domácími pracemi, nákupy, popř. další prací si najděte i místo na krátký relax. A nebuďte na sebe příliš tvrdé – někdy více je méně a holt stačí, že „jenom“  fungujete.
  • na dobu 10 minut dejte nohy nahoru a zhluboka dýchejte.
  • nezdráhejte se požádat o pomoc, střídejte se s partnerem, nakupujte potraviny i oblečení on-line a choďte spát pravidelně ve stejnou dobu. Tělo bude  spokojenější.

 

Co dělat dál?


Diskutujte o potřebě spánku se svým partnerem. Na rovinu a otevřeně mu řekněte, že je péče na něm, protože vy potřebujete spát. Pokud máte doma už starší dítě, netrapte se pocitem viny, že se mu dostatečně nevěnujete. Spíš to berte jako vhodnou příležitost, kdy se s dítětem mohou sblížit otec nebo prarodiče. Vyšlete rodinu na výlet a odpočívejte. I krmení můžete sem tam přenechat partnerovi. A nejen s umělou výživou. Pořiďte si odsávačku a mléko pro vaše miminko bude připraveno.

 

fitMAMINKA radí:


Máte problémy usnout po nočním kojení? Pomoci může mléčný nápoj, nebo polštář pokapaný levandulovým olejem. Při kojení nepřemýšlejte nad ničím důležitým a raději si sem tak zacvičte nějaká relaxační cvičení skládající se z hlubokého a rytmického cvičení.

Podobné články

Píše MUDr. Michala Knězková

Píše Píše MUDr. Michala Knězková

Péče o uši malých dětí

Sluch je jedním z lidských smyslů a je považován za ten vůbec nejdůležitější. Abychom se mohli správně dorozumívat, potřebujeme právě sluch. Je nezbytný pro hladký vývoj komunikačních dovedností. Dětské ouško je sídlem dvou důležitých orgánů a zajišťuje nejen Celý článek

Připraveni na chladné dny aneb co ještě pořídit

Chladné počasí je mnohdy nepříjemné pro dospělé, natož pro děti. Chladno nám může být nejen venku, ale i doma. Proto je důležité vybavit se tak, abychom s chladem nemuseli bojovat a za každých okolností sebe i své nejmenší udrželi v teple. Celý článek

Lucie Harnošová

Píše Lucie Harnošová

5 nejčastějších otázek kolem společného spánku

Mámina náruč je, v podstatě, nejbezpečnějším místem, kde by dítě mělo trávit noc... ALE... Kolem společného spánku s dětmi v jedné posteli panuje řada otázek. Pojďme se podívat na pět nejčastějších. Celý článek

Komentáře