Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Domácí úkoly jako věčné téma neshod

Datum přidání: 15. 3. 2020

Domácí úkoly jsou bezpochyby neustálým bojem mezi žáky, rodiči a učiteli. Mohlo by se zdát, že až dnešní doba zavádí diskuze ohledně jejich smyslu, ale takto tomu není. Zda jsou úkoly prospěšné řeší rodiče i učitelé už od počátku 20. století.

Obhájci důležitosti domácích úkolů argumentují například spojitostí mezi úkoly a úspěchy v testech. Průzkumy potvrzují že ti, kdo se poctivě věnují procvičování látky v domácích úkolech pak daleko úspěšněji prochází testy. Na opačné straně stojí moderní výukové metody a názory, že domácí úkoly ničí dětskou zvědavost. Podle odpůrců domácích úkolů je nutné dávat úkoly nejen do souvislosti se studijními úspěchy, ale také s kritickým myšlením, sociálním vývojem či časem stráveným s rodinou. Všichni se shodují v tom, že je zásadní, v jaké podobě děti dostávají domácí úkoly, nicméně nikdo už přesně nedokáže stanovit, jak mají vypadat. Jaké okruhy v zadání úloh jsou nejdiskutovanější?

Kolik času by měly úlohy zabrat?

Dospívající žák dnes tráví nad úkoly průměrně dvakrát více času než v 90. letech a podle výzkumů tráví už děti v první třídě přípravou do školy asi 25 minut. Zdá se vám to moc? Děti si často stěžují na únavu a ani učitelům nepřidá na dobré náladě množství času, které stráví nad opravami. Zastánci domácích úloh se však najdou mezi učiteli stejně jako mezi rodiči a ani odborníci se v názoru na ně neshodují.

V jaké podobě by úlohy měly být?

Zadání by mělo být jasné a jednoduché a žák by měl být schopen splnit úkol sám, bez pomoci rodičů. Cílem úloh rozhodně nemá být, aby celá rodina dávala hlavy dohromady a pokoušela se vyřešit úlohu za žáka. Zároveň by úloha neměla být příliš dlouhá a mělo by dávat smysl její procvičování. Žáci nejsou hloupí a velice rychle poznají, když byla plněná úloha zadána jen proto, aby doma něco dělali a nevypadli ze cviku…

Známkovat či ne?

Je velmi diskutabilní, zda závazně hodnotit něco, u čeho není jasné, kdo na řešení spolupracoval. Navíc takový systém ještě více zvýhodňuje děti z fungujících rodin. Jsou rodiče, kteří děti ve vzdělávání systematicky podporují, bohužel ne všichni mají takové štěstí…

Faktem je, že problematika domácích úloh nejde řešit plošně. Každé dítě vychází z jiných podmínek a také rodiče mají případ od případu na úlohy jiný názor. Zatímco jedněm může vyhovovat např. týdenní zadání úloh s možností rozplánovat si jejich splnění individuálně, jiným jakékoliv rozvolnění obvyklého systému spíše uškodí. Vždy však platí, že je nutné, aby byli rodiče v kontaktu s učiteli a pokusili se vyjednat takový systém, který bude vyhovovat všem zúčastněným.

Podobné články

Moje dítě kouše. Jak ho to odnaučit?

Už jste to určitě viděla i vy. Malé dítě s úsměvem doťape k rodiči nebo kamarádovi na pískovišti, obejme ho a hryz. To je ale zlé a nevychované dítě… věřím tomu, že většině z vás tato myšlenka proběhne. Ale ono to tak ve skutečnosti není. Celý článek

Dát děti na měsíc zpět do školy a školky nebo raději „neriskovat“?

Spousta rodičů řeší dilema, díky možnosti opětovného zahájení „klasické“ školní výuky, stejně jako docházení do mateřské školy po koronavirové nucené uzavírce. Rodiče mají na výběr, docházka není povinná. Celý článek

Domácí vzdělávání dětí. Co je třeba splnit a je vhodné pro všechny?

Trend domácího vzdělávání nebo také individuálního vzdělávání, jak se mu oficiálně říká, je na vzestupu. Za normálních okolností je aktuálně doma vzděláváno přes 2000 žáků základních a středních škol. Celý článek

Komentáře