Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Domácí úkoly jako věčné téma neshod

Datum přidání: 15. 3. 2020

Domácí úkoly jsou bezpochyby neustálým bojem mezi žáky, rodiči a učiteli. Mohlo by se zdát, že až dnešní doba zavádí diskuze ohledně jejich smyslu, ale takto tomu není. Zda jsou úkoly prospěšné řeší rodiče i učitelé už od počátku 20. století.

Obhájci důležitosti domácích úkolů argumentují například spojitostí mezi úkoly a úspěchy v testech. Průzkumy potvrzují že ti, kdo se poctivě věnují procvičování látky v domácích úkolech pak daleko úspěšněji prochází testy. Na opačné straně stojí moderní výukové metody a názory, že domácí úkoly ničí dětskou zvědavost. Podle odpůrců domácích úkolů je nutné dávat úkoly nejen do souvislosti se studijními úspěchy, ale také s kritickým myšlením, sociálním vývojem či časem stráveným s rodinou. Všichni se shodují v tom, že je zásadní, v jaké podobě děti dostávají domácí úkoly, nicméně nikdo už přesně nedokáže stanovit, jak mají vypadat. Jaké okruhy v zadání úloh jsou nejdiskutovanější?

Kolik času by měly úlohy zabrat?

Dospívající žák dnes tráví nad úkoly průměrně dvakrát více času než v 90. letech a podle výzkumů tráví už děti v první třídě přípravou do školy asi 25 minut. Zdá se vám to moc? Děti si často stěžují na únavu a ani učitelům nepřidá na dobré náladě množství času, které stráví nad opravami. Zastánci domácích úloh se však najdou mezi učiteli stejně jako mezi rodiči a ani odborníci se v názoru na ně neshodují.

V jaké podobě by úlohy měly být?

Zadání by mělo být jasné a jednoduché a žák by měl být schopen splnit úkol sám, bez pomoci rodičů. Cílem úloh rozhodně nemá být, aby celá rodina dávala hlavy dohromady a pokoušela se vyřešit úlohu za žáka. Zároveň by úloha neměla být příliš dlouhá a mělo by dávat smysl její procvičování. Žáci nejsou hloupí a velice rychle poznají, když byla plněná úloha zadána jen proto, aby doma něco dělali a nevypadli ze cviku…

Známkovat či ne?

Je velmi diskutabilní, zda závazně hodnotit něco, u čeho není jasné, kdo na řešení spolupracoval. Navíc takový systém ještě více zvýhodňuje děti z fungujících rodin. Jsou rodiče, kteří děti ve vzdělávání systematicky podporují, bohužel ne všichni mají takové štěstí…

Faktem je, že problematika domácích úloh nejde řešit plošně. Každé dítě vychází z jiných podmínek a také rodiče mají případ od případu na úlohy jiný názor. Zatímco jedněm může vyhovovat např. týdenní zadání úloh s možností rozplánovat si jejich splnění individuálně, jiným jakékoliv rozvolnění obvyklého systému spíše uškodí. Vždy však platí, že je nutné, aby byli rodiče v kontaktu s učiteli a pokusili se vyjednat takový systém, který bude vyhovovat všem zúčastněným.

Podobné články

Režim školáků v karanténě. Jak zvládat přípravu do školy, domácnost a práci?

S nečekanou situací, kdy byly náhle uzavřeny školy, se musíme my i děti naučit pracovat. Není to vždy jednoduché. Děti nejsou zvyklé dodržovat školní režim v domácím prostředí. Rodiče často musí/mohou pracovat z domova tzv. home office a zároveň... Celý článek

Má vaše dítě průšvih ve škole, nebo dostalo pětku? Víme, co dělat, aby se vám s důvěrou svěřilo

Všechny děti občas provedou nějakou „lumpárnu“, nebo dostanou špatnou známku ve škole. Je to přirozené a není na tom vůbec nic divné. Jestliže si vzpomenete na svá dětská léta, určitě přijdete na to, že i vy jste tu a tam nebyli jen hodné princezny či Celý článek

Zápisy do prvních tříd 2020: Vše, co potřebujete vědět

Máte doma předškoláka, který se letos chystá k zápisu? V tom případě se vám bude hodit náš stručný přehled, ve kterém se dozvíte, kdy se zápisy konají, co budete s sebou potřebovat, co by mělo dítě před nástupem umět a co dělat, Celý článek

Komentáře