Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Hubnout v zimě je hračka

Datum přidání: 25. 1. 2016

Píše Ing. Martin Škába

Že by to bylo nemožné, vždyť většina z nás na zimu přibírá :-) Ale proč vlastně? Může to být právě naopak a zima nám v tom pomáhá. Jak je to možné? Když se člověk pohybuje venku během nízkých teplot, metabolismus se zrychluje, protože organizmus vydává více energie, aby dodal tělu více tepla. 

Metabolismus a zima

Ale není to zase tak jednoduché. Komu se chce v zimě ven :-( spíše sedíme doma v teploučku, jíme a i na pití zapomínáme. 

Těžší jídla + méně pohybu + méně hydratace = pomalejší metabolismus a zvyšování tukové vrstvy

Co udělat k podpoře spalování tuků?

Je vhodné se zaměřovat na OUTDOOR aktivity (chůze nebo běh ve sněhu, cvičení s kočárky FITMAMI, lyžování jak sjezdové tak lépe běžky, delší túry). I 30 min procházka po obědě a večeři dělá divy. Podpoříte trávení, detoxikaci těla a spálíte více energie. 

Konzumace zahřívajících potravin podpoří metabolismus

Zaměříme se na tzv. termický účinek potravin. Každá potravina, kterou sníme, v našem těle během trávení vytváří chlad, je neutrální nebo plodí teplo. A nyní v zimě je velmi důležité se zaměřovat na konzumaci stravy se zahřívajícími účinky. Tím, že nás potraviny vnitřně zahřejí, podpoří se i zvýšení činnosti metabolismu a budete lépe spalovat tuky. Příroda pro nás připravila zeleninu jako zelí, tykve, dýně, růžičková kapusta, cibule, česnek, pórek, celer apod.

Vhodně zvolené potraviny a správná úprava = spalování tuků i v zimě

Potraviny upravujte vždy tepelně. Čerstvá zelenina a ovoce ohlazuje = zpomalení metabolismu. Nyní v zimě jsou nejlépší husté zeleninové vývary nebo tepelně upravená zelenina přidávaná ke každému jídlu. Nezapomínejte jíst dostatek bílkovin, nejíst sladké, jíst dostatek vlákniny (např. lněné semínko), jíst pravidelně během dne a dostatečně pít. 

Skvělý pomocník je i řada koření. V zimním období používejte k přípravě pokrmů kari, sušený česnek, bazalku, sušený zázvor, pepř, papriku. V zimě se nebojte ani masa. Je možné v hojné míře využívat ryb případně drůbežího masa v bio nebo domácí kvalitě.

Potraviny podporující metabolismus v období zimy

Obiloviny: divoká rýže, kroupy, oves, pohanka

Luštěniny: sója
Zelenina a ovoce: lilek, zelí, cibule, česnek, pórek, mrkev, třešně, hrozny, meruňky, jahody
Mléčné výrobky: kozí sýr, kozí mléko
Ořechy: vlašské
Ostatní: mořské řasy, mořská sůl, minerální vody, kakao, kokosové mléko
Maso: kuře, jehněčí, kozí maso, bažant
Ryby: losos, slávka, humr, úhoř, tuňák, pstruh, sardinky
Koření: čili, fenykl, muškátový oříšek, hřebíček, pepř, skořice, rozmarýn, zázvor

Podobné články

Eva: Po dětech netoužím, moje okolí mě nechápe. Já mám ale jasno

Každá žena chce dítě a ta, která říká, že po něm netouží, je divná. Tak přesně s takovými předsudky se setkává šestatřicetiletá Eva, když odpovídá na otázku, kdy konečně bude mít děti. Celý článek

Kolik hodin by měly spát děti a kolik spánku stačí dospělým?

Spánek a jeho kvalita ovlivňuje celý náš život. Díky němu může tělo odpočívat, dochází k regeneraci organismu, a navíc se během něj ukládají nové informace a vědomosti do mozku. Kolik hodin spánku je však tak akorát? Celý článek

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

IVF. Co vás čeká na klinice pro léčbu neplodnosti?

Není to tak dlouho, co umělé oplodnění neboli IVF bylo považováno za veřejné tabu. Každý tušil, o co se jedná, ale nesetkal se s nikým, kdo by něco takového podstoupil. Dnes tuto zkratku, tato 3 písmena, vidíme všude kolem sebe... Celý článek

Komentáře