Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Hubnout v zimě je hračka :-)

Datum přidání: 25. 1. 2016

Píše Ing. Martin Škába

Hubnout v zimě je hračka :-)

Že by to bylo nemožné, vždyť většina z nás na zimu přibírá :-) Ale proč vlastně? Může to být právě naopak a zima nám v tom pomáhá. Jak je to možné? Když se člověk pohybuje venku během nízkých teplot, metabolismus se zrychluje, protože organizmus vydává více energie, aby dodal tělu více tepla. 

Metabolismus a zima

Ale není to zase tak jednoduché. Komu se chce v zimě ven :-( spíše sedíme doma v teploučku, jíme a i na pití zapomínáme. 

Těžší jídla + méně pohybu + méně hydratace = pomalejší metabolismus a zvyšování tukové vrstvy

Co udělat k podpoře spalování tuků?

Je vhodné se zaměřovat na OUTDOOR aktivity (chůze nebo běh ve sněhu, cvičení s kočárky FITMAMI, lyžování jak sjezdové tak lépe běžky, delší túry). I 30 min procházka po obědě a večeři dělá divy. Podpoříte trávení, detoxikaci těla a spálíte více energie. 

Konzumace zahřívajících potravin podpoří metabolismus

Zaměříme se na tzv. termický účinek potravin. Každá potravina, kterou sníme, v našem těle během trávení vytváří chlad, je neutrální nebo plodí teplo. A nyní v zimě je velmi důležité se zaměřovat na konzumaci stravy se zahřívajícími účinky. Tím, že nás potraviny vnitřně zahřejí, podpoří se i zvýšení činnosti metabolismu a budete lépe spalovat tuky. Příroda pro nás připravila zeleninu jako zelí, tykve, dýně, růžičková kapusta, cibule, česnek, pórek, celer apod.

Vhodně zvolené potraviny a správná úprava = spalování tuků i v zimě

Potraviny upravujte vždy tepelně. Čerstvá zelenina a ovoce ohlazuje = zpomalení metabolismu. Nyní v zimě jsou nejlépší husté zeleninové vývary nebo tepelně upravená zelenina přidávaná ke každému jídlu. Nezapomínejte jíst dostatek bílkovin, nejíst sladké, jíst dostatek vlákniny (např. lněné semínko), jíst pravidelně během dne a dostatečně pít. 

Skvělý pomocník je i řada koření. V zimním období používejte k přípravě pokrmů kari, sušený česnek, bazalku, sušený zázvor, pepř, papriku. V zimě se nebojte ani masa. Je možné v hojné míře využívat ryb případně drůbežího masa v bio nebo domácí kvalitě.

Potraviny podporující metabolismus v období zimy

Obiloviny: divoká rýže, kroupy, oves, pohanka

Luštěniny: sója
Zelenina a ovoce: lilek, zelí, cibule, česnek, pórek, mrkev, třešně, hrozny, meruňky, jahody
Mléčné výrobky: kozí sýr, kozí mléko
Ořechy: vlašské
Ostatní: mořské řasy, mořská sůl, minerální vody, kakao, kokosové mléko
Maso: kuře, jehněčí, kozí maso, bažant
Ryby: losos, slávka, humr, úhoř, tuňák, pstruh, sardinky
Koření: čili, fenykl, muškátový oříšek, hřebíček, pepř, skořice, rozmarýn, zázvor

Mohlo by vás zajímat:

Podobné články

MUDr. Michala Knězková

Píše MUDr. Michala Knězková

Jaké existují záněty hrtanu a jak je můžeme léčit

Přišel podzim a s ním i velice častá onemocnění dýchacích cest. Školka, nachlazení, prostydnutí, virózy, rýmy a kašle. Tyhle pojmy jsou teď středem diskuzí většiny maminek. Co se ale střídá v ordinacích dětských praktických lékařů jsou zánětlivá onemocnění... Celý článek

Některé laky na nehty obsahují látky, které škodí našemu zdraví. Na co si dát pozor?

Většina žen si potrpí na upravené nehty. Zatímco některé dávají přednost přirozenosti, jiné mají v oblibě gelové nehty nebo manikúru doplněnou barevným lakem. A právě na nevhodné složení laků na nehty nyní poukázal výzkum zaměřený složení laků na nehty. Celý článek

Trápí vaše miminko prdíky? Zkuste osvědčené rady zkušených maminek

Novorozenecká kolika, jak se často prdíkům u těch nejmenších miminek říká, trápí nejen děťátka samotné, ale také jejich rodiče. Ti zkouší všechno možné, aby své plačící uzlíčky uklidnili. Zeptali jsme se proto zkušených maminek, aby nám řekly, ... Celý článek

Komentáře