Jak na cvičení po porodu, abychom byly s postavou co nejdříve spokojeny?

Datum přidání: 2. 9. 2018
Zuzana Bičíková

Píše Zuzana Bičíková

Opět se vracíme k problematice ženské postavy poté, co porodí miminko. Během těhotenství se v těle odehrává spousta změn, které ať chceme, nebo ne, potřebují dostatek času a správný přístup, aby se správně a dle vlastního tempa vrátilo k původnímu stavu.

Maminky mohou cvičením a správným životním stylem velmi přispět k tomu, aby byly rychle ve formě, cítily se dobře fyzicky i psychicky a vrátily se postupně ke všem činnostem, které rády vykonávají.

Některé změny probíhají samy bez přispění žen. Hojí se rány, zavinuje děloha, dochází k produkci mléka, mění se hormonální hladiny… Avšak cvičením, relaxací, způsobem trávení času, kdy miminko spí a máme volno, můžeme k regeneraci tělesné kondice značně přispět. Začít můžeme hned v den porodu, nebo druhý den, záleží vždy na tom, jak se čerstvá maminka cítí a na co si již troufá. Důležitý je vlastní dobrý pocit, nepřepínání se.

Začínáme dechovým cvičením

Ženy po porodu mají ochablé svaly břicha a pánevního dna, to jsou oblasti, u kterých pociťujeme potřebu cvičení nejdříve. Neměly bychom však začínat, dokud je krvácení hojné. Zvláště co se týče posilování pánevního dna. Co ale můžeme, je provádět dechová cvičení, která jsou sice jemná, ale pomáhají aktivovat bránici a tělesné jádro. Díky tomu následně dochází ke správné regeneraci od základu správně. Aktivní dech pomáhá taktéž ke snížení břišní diastázy, jde dokonce o stěžejní cvičení v rámci diastázy.

Postup cvičení v šestinedělí

Jak již bylo zmíněno, každá žena by měla začínat s jemnými cviky hlavně s ohledem na to, jak se cítí. Nepřepínat se, nedělat nic nadmíru, pokud cítíte, že potřebujete pauzu, udělat si ji… Poslouchat své tělo je stěžejní.

  1. První týden po porodu - Pokud se cítíte dobře, s dechovými cviky lze začít hned druhý den po porodu. Můžete provádět hluboké nádechy a výdechy pro aktivaci oblasti žeber i bránice. Stejně tak je možné pomoci zavinování dělohy ležením na břiše nebo vystláním oblasti podbřišku polštářkem. Pozor na správné zvedání se z postele, abyste nepřetěžovaly přímý břišní sval. Zapomeňte zatím na posilování pánevního dna až do doby, než ustane krvácení. Příjemné vám jistě bude masírování chodidel tenisovým míčkem, kdy stojíte, jezdíte s míčkem, opora chodidel jde do země a vy se budete snažit přímit.
  2. Druhý – třetí týden po porodu – Cítíte se stále lépe, avšak i tak nechte přímý břišní sval v klidu. Možná vás cviky na břicho lákají, ale je potřeba, aby se diastáza zacelila. Určitě pokračujte v dechových cvicích, přeneste je do pozice v sedě a ve stoje. Prodýchávat můžete oblast pánve a vhodný je i poporodní strečink, úlevové pozice na přetížená bolící místa. Zapojovat už můžete mezilopatkové svaly a neustávejte ani v hledání tělesného středu, přímení se a opírání do chodidel.
  3. Čtvrtý až šestý den po porodu – Pomalu můžete začít se zapojováním pánevního svalstva. Na pomoc se cvičením si vezměte míčky, válce nebo lana. Přidejte již i cviky na otevření hrudníku a ramenou, provádějte jemné záklony. Dopřejte si úlevové pozice nejen večer, ale kdykoli při únavě, protože právě ony pomáhají nejen po celém dnu, ale kdykoli během něj.

Jak hledat tělesný střed a přímit se?

Zde si vysvětlíme jeden z prvních cviků, které můžete provádět po porodu. Pohodlně si stoupněte, dýchejte nosem. Dlouhý nádech, během kterého se hrudník roztahuje do stran, pak pozvolný výdech, který by měl být delší než nádech. Spodní část těla se zapojuje právě s výdechem a úplně na konci výdechu vtahujeme pánevní dno. Bříško bude v tu chvíli pevné a ploché. V této pozici chvíli vydržíme, poté s nádechem opět rozpínáme a uvolňujeme hrudník.

Další cviky a názorné fotografie najdete na stránkách Vnimejsvetelo.cz

Cvičení vám pomůže k rychlejšímu návratu do naprosto komfortního života, jaký jste měly před porodem. Nikdy na své tělo nespěchejte, dělejte jen to, co je vám příjemné, nebo co zvládáte. Pokud cítíte, že ta či jiná část těla potřebuje více času na regeneraci, dopřejte si ji. Každá žena je originál a zná své tělo a pocity nejlépe. Držte se proto své intuice.

Podobné články

Píše Jana Kantorová

Smoothie a koktejly... Vitamínové bomby nejen v těhotenství

Konzumací smoothies či koktejlů dostanete do svého těla spoustu vitamínů, minerálů, stopových prvků, aminokyselin a antioxidantů. Představují rychlou zdravou snídani či kvalitní svačinku. Celý článek

Co vás opravdu čeká po porodu? Tohle vám asi kamarádka neřekne

Konečně jste se dočkala a držíte v rukou své novorozené miminko. Porod máte za sebou, ale co vás čeká teď? Nebuďte zaskočené a přečtěte si, co se bude dít bezprostředně po porodu miminka. Celý článek

Káva v těhotenství a v době kojení? Klidně si ji dopřejte, ale s mírou

Pokud vás ani v těhotenství nepřešla chuť na kávu nebo kojíte a šálek tohoto nápoje si nedokážete odepřít, nemusíte mít výčitky. Malé množství kofeinu totiž vašemu děťátku rozhodně neuškodí. Celý článek

Komentáře