Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Jak na dětskou obezitu + příklady správných dětských porcí

Datum přidání: 6. 10. 2016

Jako rodiče máte jedinečnou možnost pomoci svému potomkovi předcházet obezitě. Prevence je totiž nejúčinnější způsob, jak se jí vyhnout. Právě nadváha je pro děti obzvlášť nebezpečná, protože může způsobit v pozdějším věku problémy s vysokým cholesterolem či krevním tlakem a cukrovkou.

 

S obezitou se dále pojí také častější výskyt gynekologických zánětů, osteoporózy, onemocnění jater a žlučníku a problémy se spánkem i dýcháním. „Nadváha dítěte je způsobena mnoha faktory. Roli hrají genetické dispozice, nadváha matky v těhotenství, její zdravotní stav i způsob stravování v období těhotenství a následně kojení. Dále je pak na vině také způsob života a styl stravování celé rodiny,“ říká Ing. Monika Bartolomějová, hlavní nutriční specialistka ze Světa zdraví.

 

Jídlo jako zábava

 

Čím dříve začnete u dítěte rozvíjet správné stravovací návyky, tím více si jich ponechá do dospělosti. „Jídelníček by měl obsahovat 5 až 6 porcí denně. Velikost porce by měla být přizpůsobena věku, růstu, hmotnosti i pohybové aktivitě, kterou dítě vykonává. Zvláště důležité je podávat dítěti ovoce a zeleninu. Změna jídelníčku by měla být pečlivě naplánovaná a měla by probíhat pomalu. Nové potraviny doporučuji do dětského jídelníčku zařazovat opatrně kvůli možné alergické reakci,“ vysvětluje odbornice.

 

Jak na to?

 

  • Přizvěte dítě do kuchyně – vyprávějte mu, odkud potraviny pocházejí, nechte ho, aby vám pomáhalo s vařením i s přípravou prostírání. „Zároveň je ale zapojte i do následného úklidu. Uvidíte, že nakonec s trochou trpělivosti a kreativity naučíte děti, aby měly rády zdravé potraviny. Navíc většina dětí mnohem raději konzumuje jídlo, které si samy uvařily,“ říká Monika Bartolomějová.

 

  • Připravujte neotřelé jídlo – Správnou kombinací chutě, vůně a hlavně vzhledu můžete u dětí dosáhnout zázraků. Udělejte z jídla zábavu, vytvářejte obličeje nebo vykrajujte zvířátka. Nové potraviny nakupujte společně a stanovte si třeba jednu potravinu týdně, kterou připravíte na několik způsobů.

 

  • Hlídejte dětem, co a kdy jedí – Bez snídaně by dítě nemělo opustit domov, je totiž tím nejdůležitějším jídlem dne. Snídaně dodává dětem 25 % z celkového denního energetické příjmu. „Obecně rodiče často podceňují také důležitost svačin. Sušenka sice dobije dítěti baterky, ale jen na krátkou chvíli. Následně spíš způsobí další chutě, nervozitu a únavu,“ dodává specialistka.

 

  • Změny zavádějte pomalu – Nesnažte se změnit styl života ze dne na den. Hubnutí, zvláště u dětí, je dlouhodobý proces.

 

  • Děti se učí nápodobou – Často po svých dětech chceme, aby jedly zdravě, ale přitom my nejíme pravidelně, nevaříme domácí jídla a po večerech se cpeme čokoládou. Malé děti od nás odkoukávají nejen vzorce chování, ale také způsob stravování a lásku k pohybu. Právě na rodičích je, aby sestavovali dětský jídelníček a dohlíželi, že se děti stravují podle něj. A stejně tak na nich je naučit dítě, že pohyb patří neodmyslitelně k životu.

 

Mohlo by vás zajímat: Stravovací režim dítěte 1 – 3 roky (příklady jídelníčků), Zavádíme příkrmy, jak postupovat?, Stravovací režim dítěte do jednoho roku a příklady jídelníčků, Ryby v našem jídelníčku

 

Benefity zdravého stravování: zlepšuje paměť, dodává energii a pozitivní náladu, zabraňuje vysoké hladině cholesterolu a vysokému krevnímu tlaku, snižuje riziko vzniku chronických onemocnění jako je třeba srdeční onemocnění, rakovina a diabetes, dále také snižuje riziko pro vývoj obezity, osteoporózy, nedostatku železa a riziko vzniku zubního kazu.

 

Jak by měla vypadat správná svačina:


„Ideálně by svačina měla obsahovat vyvážený poměr všech živin, kterými jsou komplexní sacharidy, bílkoviny, tuky, vitaminy, minerální látky a vláknina. Ta dopolední by měla tvořit zhruba 15 % z celkového denního příjmu energie. Vhodným základem je vícezrnné či žitné pečivo,“ vysvětluje nutriční specialistka.

Příklad: Celozrnné pečivo s tvaroho-tuňákovou pomazánkou a proužky nakrájených barevných paprik, Ovocný salát pokapaný šťávou z citronu s vlašskými ořechy nebo Bílý jogurt s vločkami a nakrájeným ovocem (hodí se banán, jahody, apod.)

 

Škatulata, hýbejte se


V prevenci nadváhy je důležité zapojit do životního stylu také dostatek pohybu. Učte děti hlavně přirozenému pohybu – choďte pěšky na výlety, jezděte na kole, choďte plavat, apod. „Předškoláci se potřebují každý den hýbat minimálně dvě hodiny, batolatům zase denně stačí hodinka aktivního hraní. Právě batolata ve věku dvou let se nejlépe učí lásce pohybu, která je pak bude provázet zbytek života. Dalším mezníkem je následně první třída, kdy dítě objevuje kouzlo aktivních a týmových her, ve kterých je mu motivací chvála a ocenění,“ radí Bartolomějová.

 

Benefity pohybu: menší potíže s chováním a disciplínou, lepší prospěch a výkonnost ve škole, snadněji udržitelná pozornost při hodinách, budování sebedůvěry, snížení stresu a deprese, rozvíjení a udržování silných kostí, lepší spánek, rozvoj motorických dovedností, budování síly, odolnosti a pružnosti, zlepšení sociálních dovedností, udržování zdravé váhy

 

Zdravé nápoje jsou základ


Každý nápoj, který dětem dáváme, vyživuje jejich těla…nebo taky ne. Ty správné podporují vývoj jejich rostoucích tělíček – mozku, svalů, kostí, kůže, očí apod. Lidské tělo je totiž převážně tvořeno vodou. Jakmile se napijeme my, naše buňky, krev i klouby pijí spolu s námi. Nedostatek vody může způsobit bolesti hlavy, závratě i úbytek energie. „Vyhněte se slazeným nápojům a kolovým nápojům. Namísto toho podávejte dítěti vodu, neslazené čaje a občas vodou ředěné čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy. Od tří let by měly děti vypít zhruba 1,5 litru vody denně,“ říká odbornice.

 

Omezte používání PC, TV i mobilů

 

Hlídejte množství času, které dítě tráví před obrazovkou (TV, video, DVD, počítače, tablety, mobily, hry a další přenosná zařízení). Právě díky omezení trávení času u počítače, snadněji udržíte dítě aktivní a v pohybu. Děti do dvou let by se obrazovce měly obrazovce věnovat asi tak hodinu týdně, starší děti mohou trávit u PC třeba půlhodiny denně.

 

Věděli jste, že…

 

…tukové buňky se tvoří v prvních třech letech života? Špatnou stravou můžete svému dítěti zadělávat na velký problém v dospělosti.
…zakysané mléčné produkty jsou důležitým nápojem pro dětský vývoj? Hlavně kvůli obsahu vápníku.
…prevencí nadváhy je i nerušený sedmi až osmi hodinový spánek?

 

Jak vypadá správná porce pro děti ve věku zhruba 7 – 10 let:


Zelenina: 150 g vařené zeleniny, 1 miska syrové listové zeleniny, ½ hrnečku na kostičky nakrájené syrové zeleniny

Ovoce: 1 kus jednotlivého ovoce, klínek melounu, ¾ hrnečku čerstvé šťávy z ovoce, ½ hrnečku konzervovaného ovoce, ¼ hrnečku sušeného ovoce

Obiloviny: 1 plátek chleba, ½ hrnečku vařené rýže nebo těstovin, ½ šálku vařených obilovin jako je pohanka, jáhly, kuskus, apod., hrst cereálií

Mléko a mléčné výrobky: 1 hrneček mléka, 1 kelímek jogurtu, 60 g sýru

Maso: 80 – 100 g libového hovězího, drůbežího masa nebo ryb

 

Zdroj: www.svet-zdravi.cz

Podobné články

Mgr. Kateřina Neubauerová

Píše Mgr. Kateřina Neubauerová

Tlak vyvolává protitlak. Naučme se vnímat potřeby dítěte

Určitě to také znáte, když na vás někdo pospíchá, tlačí, dělej, teď hned, a ještě si vezmi, poslechnete, ale…. Potlačíte negativní emoce, řeknete si, že jinak to prostě nejde a poslechnete. Ale umí to i malé děti? Celý článek

Jak motivovat děti k tomu, aby je jejich koníčky bavily?

Nadchnout děti pro nějakou novou aktivitu je celkem snadné. Každé správné dítě je zvídavé a rádo poznává nové věci. Dalším krokem však je, aby potomek u vybraného koníčku zůstal a nadšení mu vydrželo. Celý článek

Píše MUDr. Michala Knězková

Píše Píše MUDr. Michala Knězková

Péče o uši malých dětí

Sluch je jedním z lidských smyslů a je považován za ten vůbec nejdůležitější. Abychom se mohli správně dorozumívat, potřebujeme právě sluch. Je nezbytný pro hladký vývoj komunikačních dovedností. Dětské ouško je sídlem dvou důležitých orgánů a zajišťuje nejen Celý článek

Komentáře