Jak pomoci dítěti s koktavostí?

Datum přidání: 25. 5. 2016
Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak pomoci dítěti s koktavostí?

Koktavost je jedním z nejtěžších a nejnápadnějších druhů narušené komunikační schopnosti. Touto vadou řeči se zabývalo a zabývá mnoho vědců na celém světě. Stále se vytváří nové a nové terapeutické principy a metody. Nicméně i přes toto velké úsilí nelze nikdy zaručit, že dítěti nebo dospělému terapie pomůže natolik, aby se koktavost zcela vyléčila.

U malých dětí se první projevy neplynulosti projevu často objevují kolem třetího roku věku. Ve většině případů se nejedná o koktavost jako takovou, ale o tzv. Vývojovou neplynulost. Ta se nejčastěji objeví mezi třetím a pátým rokem věku. Souvisí s nárůstem slovní zásoby, rozvojem vyjadřovacích schopností a myšlení.

Většinou se vývojová neplynulost objeví ze dne na den a stejně tak spontánně také vymizí. Projevuje se opakováním slabik, částí slov nebo celých slov. Projev pak vypadá tak, že dítě říká: „Já jájájájá chci pití. Mami mamimami pojď sem. „ apod. Dítě si své obtíže neuvědomuje. Jeho neplynulost mu nečiní žádné psychické potíže.

Koktavost se projevuje jinak než Vývojová neplynulost. Při koktavosti se neplynulost projevuje opakováním první hlásky, slabiky nebo opakováním celého slova. K tomu se přidává prodlužování první hlásky ve slově a pnutí při výslovnosti slov. Někdy se dítěti nedaří slovo vyslovit vůbec. Dítě s koktavostí si své obtíže uvědomuje, může mu to bránit v navazování vztahů, v komunikaci s vrstevníky i dospělými. Často se děti uzavírají do sebe, nechtějí mluvit a mají psychické problémy.

Co dělat, když dítě nemluví plynule?

Velkou chybou je, když rodiče (dospělí) dítě na neplynulost upozorňují, vybízí ho, aby mluvilo pomalu, opravilo se, řeklo větu znova a pořádně. Co tedy dělat? Jak se správně chovat, abychom dítěti pomohli?

  • V žádném případě neříkejte: „Zpomal, uvolni se, nadechni se“ apod.
  • Dejte najevo, že posloucháte, že se nesoustředíte na to, jak to dítě říká, ale co říká
  • Nenuťte dítě mluvit před ostatními dětmi nebo dospělými.  Vybízení k projevu (řekni tu básničku, ukaž, jak umíš počítat, apod.) není vůbec vhodné!
  • Pokud má dítě vystupovat na besídce ve školce či ve škole, ale měl by to pro něj být problém, omluvte jej a vysvětlete pedagogům, proč to není vhodné.
  • Udržujte přirozený oční kontakt, neuhýbejte pohledem, poslouchejte bez jakýchkoliv netrpělivých projevů. Navázáním očního kontaktu dáte dítěti najevo, že jej posloucháte  a dáváte mu čas k vyjádření.
  • Neodpovídejte okamžitě, počkejte s odpovědí  alespoň jednu sekundu, abyste dali najevo, nejde o žádný časový tlak
  • Mluvte uvolněně, klidně, pomalu, přirozeně


Když si nebudete  vědět rady a budete potřebovat pomoci, obraťte se na klinického logopeda. Ten by Vám měl podat informace o tom, co a jak dělat, když dítě koktá. Také by Vám měl názorně ukázat cvičení, která můžete doma provádět. Případně by Vám měl také doporučit další odbornou péči (psychologa, fyzioterapii, relaxační cvičení, atd.).

Podobné články

Waldorfská pedagogika v kostce. Co jste možná nevěděli

Čím více se rodiče zajímají o vzdělávání svých dětí, tím častěji hledají alternativu ke klasickému školskému systému. Důvodů může být spousta... vlastní zkušenost s klasickým systémem, chtějí přirozenější vývoj a podporu talentu svých dětí.... Celý článek

Ideální pleny pro novorozence. Podle čeho vybírat a na co si dát pozor

Ještě, než se nám narodí miminko je potřeba, abychom pro něj přichystali vše potřebné. Nakupujeme oblečení, kočárek, nábytek, osušky, chrastítka, chůvičku… Doma by nám neměly chybět ani novorozenecké pleny. Celý článek

Jarní nezbytnosti pro veselé výletníky

Jaro a teplé počasí vnímáme plnými doušky. Zimní věci jsou nejspíše hodně vzadu v šatníku a my si můžeme užívat. Být venku je fajn, jezdit na výlety ještě lepší. Ale máte vše pro děti nachystané? Pohodlné oblečení, padnoucí botky…. Inspirace není nikdy dost. Celý článek

Komentáře