Jak pomoci dítěti s nácvikem správné výslovnosti (část 2)

Datum přidání: 9. 5. 2017
Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Již máme za sebou nácvik HLÁSKY K (G) a HLÁSKY V (F). Dnes pokračujeme a zaměříme se na HLÁSKY TDN. V jakém věku by mělo dítě tyto hlásky umět? Co následuje? Jak je nacvičit? Vše se dozvíte…  

Když má dítě obtíže s nesprávnou výslovností některých hlásek, ale v ostatních oblastech vývoje je vše v normě, hovoříme o tzv. Patlavosti (Dyslálii). Jedná se o nejrozšířenější vadu řeči u dětí i dospělých.

Vždy je důležité myslet na to, že dítě bude možná potřebovat logopedickou péči. Na konzultaci k logopedovi je vhodné přijít ve věku 4 až 4,5 roku. Více v prvních dvou dílech, kde se mimo jiné dočtete Jak podpořit vznik hlásky K a Jak podpořit vznik hlásky V (F).

Nejdůležitější je být dětem dobrým řečovým vzorem, hodně si s dětmi povídat, rozvíjet slovní zásobu, učit je říkanky a písničky….

 

Jak podpořit vznik hlásek TDN

 Správná výslovnost hlásek TDN je velmi důležitá pro vznik správné výslovnosti hlásky R. Hlásky TDN by mělo dítě umět vyslovovat správě od tří let. Pokud tomu tak je, během 5-7 roku věku z těchto hlásek spontánně vznikne hláska R.

Nejčastější chyba

Nejčastější chybou je výslovnost hlásek takzvaně na spodině ústní. To znamená, že dítě neumí zvednou celý jazyk a opřít špičku jazyka za horní zuby. Hlásky TDN tím pádem netvoří na horním patře, ale jazyk zůstává ležet v ústech a vůbec se nezvedá.

Pro správný nácvik těchto hlásek je nejdůležitější dobrá ohebnost jazyka. Především schopnost otevřít ústa a opřít špičku jazyka za horní zuby. Když chceme cvičit hlásky TDN je potřeba nejdříve připravit mluvidla. To můžeme udělat s pomocí artikulačních cvičení.

Artikulační cvičení

- otevřeme ústa, olizujeme jazykem rty dokola, na obě strany

- otevřeme ústa, olizujeme špičkou jazyka dolní ret (houpeme jazýčk jako na houpačce)

- otevřeme ústa, olizujeme špičkou jazyka horní ret (jako stěrače v autě)

- zavřeme ústa, jazýček dělá boule do tváří (jako, když máme bonbón)

- opička – zavřeme ústa, vstrčíme jazyk dolů mezi zuby a dolní ret (totéž nahoru)

- koníček – klapeme jazýčkem, jako když jede koník

- čertík – napodobujeme pohyb jazykem, jako když blekotá čert (jazyk by měl směřovat nahoru)

- cvičíme výdrž opřeného jazyka za horními zuby – jazyk musí být rovný, nesmí se kroutit

Když je jazyk dostatečně ohebný, napodobujeme zvuky autíčka Tú Tú Tú, traktoru DDD, DN DN DN, zpíváme NA NA NA, NE NE NE. Dále můžeme cvičit slabiky DA DA DA, DE DE DE, TA TA TA, TE TE TE, atd. Při této průpravě je

vždy potřeba dbát na to, aby špička jazyka směřovala na horní patro za horní zuby. Když se tato průprava a cvičení nedaří, je potřeba navštívit logopeda.

 

Pouhé opravování a opakování slov nebo říkanek, aniž by dítě vědělo, jak má hlásku správně vytvořit, nefunguje. Pokud se Vám nebude dařit rozcvičit pusinka a hlásky TDN se Vám doma nepodaří, doporučujeme využít péči logopeda. Ten Vám názorně ukáže a vysvětlí, co a jak je potřeba doma cvičit.

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře