Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Jak posílit imunitu u dětí: Zpomalte, dopřejte jim dobré jídlo a kvalitní spánek

Datum přidání: 17. 9. 2019

S nastupujícím podzimem nás začínají trápit nejrůznější zdravotní neduhy, u dětí je to nejčastěji nachlazení. Ze statistik vyplývá, že to děti potrápí v průměru nejméně šestkrát do roka. To je docela vysoké číslo, co říkáte? Přitom opatření na posílení imunity nejsou tak náročná.

Nejrizikovější období časté nemocnosti představuje první rok pobytu ve školce nebo v kolektivním zařízení. Postupně se již děti adaptují a každý další rok je to lepší. Mezi nejčastější onemocnění patří opakované rýmy a záněty středouší a průdušek. Podle lékařů bývají k onemocnění náchylnější jedináčci nebo prvorozené děti, které navíc nepřichází moc často do kontaktu s ostatními dětmi. Mladší sourozenci se již adaptují lépe, protože jejich organismus je díky starším dětem lépe připravený.

Běžné nachlazení je přenosné kapénkovou cestou, nákazy jsou častější ve studeném počasí a při nízké vlhkosti vzduchu. Mezi projevy patří rýma, kašel, bolest v krku nebo zvýšená teplota.  Nejčastějšími místy přenosu virů vzdušnou cestou jsou právě školy a školky, kde se shromažďují děti s oslabenou imunitou.

Saunování může působit i jako tzv. protichřipková prevence a celkově pomáhá k utužování organismu.

V posledních letech nám fyzioterapeutům bývá často kladena otázka, zda mohou malé děti do sauny. Ve Finsku, v kolébce saunování mají své přísloví „ kdo do sauny dojde, ten do ní může“ a myslím, že to něco má do sebe.

Pokud víte, že máte dítě, které je náchylnější k nachlazení, není třeba zůstávat doma. Spíš naopak. Ideální je pobyt venku – procházky i sport. Děti často nechodí kvůli „špatnému počasí“ ven, rodiče si ale neuvědomují, že právě pobyt venku a otužování je nejlepší prevencí proti nemocem.

Jak se bránit nemocem?

Dostatek vitamínů

Nemusíte běžet hned do lékárny, vystačíte si i s potravinami, které máte doma. Na posílení imunity je skvělé kysané zelí, sušená jablka, rakytník, červená paprika, brokolice, kiwi. Jako doplněk stravy můžete sáhnout po pivovarských kvasnicích, preventivně působí i probiotika, selen nebo zinek.

Dopřejte dětem i sobě kvalitní jídlo

Dbejte na pestrý a vyvážený jídelníček, ideálně z čerstvých surovin. Jídlo totiž ovlivňuje naše zdraví, psychickou pohodu a odolnost. V období viróz jsou ideální zeleninové polévky, vhodné jsou také semínka (dýňová, slunečnicová), potraviny z jáhel, pohanky nebo špaldy, které patří k tzv. zahřívacím potravinám. Špatně poskládaný jídelníček totiž může vést k únavě, která se odrazí na naší oslabené imunitě. U dětí dbejte také na dostatek bílkovin. V jejich jídelníčku by nemělo chybět čerstvé ovoce a zelenina, luštěniny a kvalitní rostlinné oleje.

Nechte je dobře vyspat

Dopřejte dětem kvalitní spánek. Jejich organismus bude odolnější. Ukládejte je ke spánku ve stejnou dobu. Lépe se jim bude spát ve vyvětrané místnosti, která není přetopená. Za ideální teplotu pro spánek se považuje 18 °C.

Zpomalte

Pokud máte pocit, že na vašeho potomka „něco leze“, nechte ho v klidu doma. Odvolejte kroužky a dopřejte mu klid. Pokud to podchytíte včas, máte šanci, že se mu nemoc nerozjede. Také nedávejte nachlazené dítě do školky, akorát se mu tam přitíží a nakazí ostatní děti. Představte si vy, že vedete do školky zdravé dítě a ostatní rodiče tam klidně dají dítě se žlutou nudlí u nosu. Líbilo by se vám to?

Domácí pohoda

Psychická pohoda je velmi důležitá. Občas se stane, že se děti zbytečně stresují věcmi, které by vás ani nenapadly. Pokud si však svého dítěte všímáte a věnujete se mu, jakoukoliv změnu jistě zaznamenáte. Snažte se své děti také zbytečně nepřetěžovat aktivitami. Myslete na to, že dítě by mělo mít čas na hraní a nicnedělání.

Bath Detox pro děti a rodiče. Koupel podporující imunitu

V tomto období je třeba stále podporovat imunitu a když se poštěstí vana plná teplé vody s kouzelnou přísadou. A jaké to má pozitivní účinky na dětský i dospělý organismus?

Nechte je dobře vyspat

Dopřejte dětem kvalitní spánek. Jejich organismus bude odolnější. Ukládejte je ke spánku ve stejnou dobu. Lépe se jim bude spát ve vyvětrané místnosti, která není přetopená. Za ideální teplotu pro spánek se považuje 18 °C.

Zpomalte

Pokud máte pocit, že na vašeho potomka „něco leze“, nechte ho v klidu doma. Odvolejte kroužky a dopřejte mu klid. Pokud to podchytíte včas, máte šanci, že se mu nemoc nerozjede. Také nedávejte nachlazené dítě do školky, akorát se mu tam přitíží a nakazí ostatní děti. Představte si vy, že vedete do školky zdravé dítě a ostatní rodiče tam klidně dají dítě se žlutou nudlí u nosu. Líbilo by se vám to?

Domácí pohoda

Psychická pohoda je velmi důležitá. Občas se stane, že se děti zbytečně stresují věcmi, které by vás ani nenapadly. Pokud si však svého dítěte všímáte a věnujete se mu, jakoukoliv změnu jistě zaznamenáte. Snažte se své děti také zbytečně nepřetěžovat aktivitami. Myslete na to, že dítě by mělo mít čas na hraní a nicnedělání.

Chronická nemoc

V případě, že se vám neustále vrací stejné onemocnění, není od věci navštívit odborníka, který vám pomůže odhalit příčinu nemoci.

Zkuste saunování a solnou jeskyni

Další možností, jak se chránit před nemocemi, je pravidelné saunování a návštěva solné jeskyně. Podle odborníků si tělo díky saunování, kdy se střídá horký vzduch a chladná lázeň, zvyká na velké rozdíly tepla, a proto se hned tak nenachladí. Další možností jsou solné jeskyně, kde si děti navíc mohou pohrát s hračkami, jako by byly na pískovišti. Takže je to navíc i příjemně strávený čas.

Nebojte se plavání

Mnoho rodičů během zimních měsíců vynechává lekce plavání, protože mají pocit, že by se tam jejich dítě snadněji nachladilo. Tyto obavy jsou ovšem zbytečné. Pokud chodíte s dětmi plavat celoročně a postupně je otužujete a dodržujete veškerá opatření (hned po plavání neodcházíte domů, ale počkáte, až se dítě aklimatizuje), není se třeba nachlazení obávat.

Podobné články

Obličejové rozštěpy u dětí se dají už dobře napravit. Hlavně si nic nevyčítejte

Obličejové rozštěpy patří k nejčastějším vývojovým vadám u dětí. Z dostupných informací vyplývá, že u nás na 700 zdravých dětí připadá jedno dítě s rozštěpem. Kdy rozštěp vzniká a jaká léčba čeká miminko po narození? Celý článek

Kristýna Strakošová

Píše Kristýna Strakošová

Posilování pánevního dna – 5 mýtů

Jedna z nejčastějších rad lékařů a dalších odborníků, když chtějí člověku popsat, jak posilovat pánevní dno je přerušované močení. Je to ovšem také jedna z nejčastějších chyb! Proč? Proces vyměšování patří k našim přirozeným procesům, které řídí reflexy. Celý článek

Kolik hodin by měly spát děti a kolik spánku stačí dospělým?

Spánek a jeho kvalita ovlivňuje celý náš život. Díky němu může tělo odpočívat, dochází k regeneraci organismu, a navíc se během něj ukládají nové informace a vědomosti do mozku. Kolik hodin spánku je však tak akorát? Celý článek

Komentáře