Jak připravit dítě do školky

Datum přidání: 18. 8. 2015

Jen pár dní a je tu 1. září. Pro některé rodiče a jejich děti den D. První den ve školce nebo škole. Ale nejen pro tyto děti nastává opět období režimu školních dní.

Největší změna bezpochyby nastane pro děti, které jdou poprvé do školky. U těchto dětí by měli rodiče začít co nejdříve, nejen s řádem, ale i s přípravou na školku jako takovou.

Jak dítě připravit na režim?

  • Zjistěte si co nejvíce informací o školce, jejím režimu, prvním školním dni.
  • Nejdříve vysvětlit – vše nejdříve dítěti vysvětlete, že se bude ráno vstávat a už to nebude o pomalém probouzení, ale… Vezměte si papír a pastelky a nakreslete si ranní (denní) činnosti, rozkreslete celý týden, aby mělo dítě lepší představu. Pak jen tabulku obměňujte dle aktuálních činností, doplňujte o kroužky, nákupy a další aktivity.
  • Ranní rutina – cca 10 dní před začátkem školního roku začněte ranní školní režim v praxi. Těžko na bojišti, lehce na cvičišti A určitě chceme dětem vše ulehčit a vstoupit do nového s úsměvem.
  • Odloučení – pokud není dítě zvyklé být bez maminky, dejte ho na půl dne rodičům, sousedům atd.
  • Dělit se – věřím, že žádné dítě nebylo v izolaci a dělit se o věci, hrát si s ostatními dětmi nebude problém, ale je dobré toto dítěti zdůraznit.
  • Samostatnost – některé činnosti naučte dítě dělat samostatně (oblékání, hygiena, obouvání bot, jíst příborem…) pomůže to nejen při ranní rutině, ale i ve školce, kde se určité věci od dětí již samostatně vyžadují (informujte se ve školce).
  • Autorita a řešení problémů – dítě musí pochopit, že paní učitelka bude ta, která se poslouchá a že maminka nestojí stále za ním a menší problémy si bude muset řešit samo.
  • Připravte si seznam věcí, které budete chtít učitelce sdělit, např. jídlo, které dítě opravdu nemá rádo, činnosti, z kterých má strach, slova, která používá a nemuselo by mu být rozumět atd.

První dny a týdny

Rodiče by měli v průběhu prvních týdnů dítě pozorovat, aby byl přechod do školky klidný a příjemný.

Důležitá je především komunikace – MLUVIT, MLUVIT, MLUVIT a především řešit. Sledovat reakce dítěte a reagovat.

Kdo zná dítě lépe než rodič. Dítě musí mít jistotu, že když problém nastane, bude se řešit a vyřeší se.

Každý den cestou do školky znovu vysvětit, jak vše bude probíhat. Kdo a i kdy ho vyzvedne atd.

Obrňte se na ranní loučení, zkraťte ho co nejvíce. Netrapte sebe ani své dítě. Rozlučte se a odejděte, hlavně se nevytraťte, jak pára nad hrncem, dítě by se mohlo leknout, že už ho tam necháte.

Podobné články

Odkladem povinné školní docházky můžeme dítěti pomoct, ale i ublížit

Každoročně zvažuje mnoho rodičů předškoláků, zda žádat o odklad nástupu jejich dítěte do první třídy základní školy, nebo ne. Důvody mohou být různé, od nevyzrálosti dítěte, kdy je hravé a stále „krásně dětské“, přes mezery ve výslovnosti, až po neschopnost... Celý článek

Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak pomoci dítěti s procvičováním správné výslovnosti hlásek CSZ A ČŠŽ

Správná výslovnost hlásek CSZ a ČŠŽ se vyvíjí mezi čtvrtým a pátým rokem věku. Když se výslovnost hlásek vyvíjí podle normy, naučí se dítě nejdříve vyslovovat ČŠŽ. Až potom se se spontánně tvoří CSZ. Celý článek

Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak pomoci dítěti s nácvikem správné výslovnosti - hláska Ř

Hláska Ř se spontánně vyvíjí mezi pátým až sedmým rokem věku. Důležitým předpokladem pro správný vývoj hlásky Ř je správná tvorba hlásky R. Občas se stává, že některé děti umí správně vyslovovat hlásku Ř, ale hláska R se nedaří. Celý článek

Komentáře