Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči

Datum přidání: 24. 3. 2016

Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči

V předchozích článcích na téma logopedie jsme se seznámili s různými vadami řeči. Dnes se budeme věnovat tématu opožděného vývoje řeči. Jedná se o velmi rozšířenou vadu řeči. Počet dětí s tímto problémem prudce narůstá. Proč je tomu tak?

Stále častěji se vyskytují problémy v průběhu těhotenství a při samotných porodech. Každé rizikové těhotenství a rizikový porod může mít negativní vliv na vývoj centrální nervové soustavy, která se na vývoji řeči i motoriky (pohybu) podílí.

Dítě se rodí s nevyzrálou centrální nervovou soustavou. Ta v průběhu vývoje dozrává. Její dozrávání se projevuje v podobě vývoje v řeči, motoriky a v podobě rozvoje poznávacích schopností. Když dojde v průběhu těhotenství nebo v průběhu porodu ke komplikacím, může se stát, že je CNS poškozena. Následně se to projeví právě v nevyzrálosti CNS a následném opoždění v řeči či v opoždění motoriky. Děti začínají mluvit později než by měly, později sedí, lezou, chodí. Často je potřebná rehabilitace, fyzioterapie.

Opožděný vývoj řeči se projevuje tak, že dítě do tří let věku vůbec nemluví, mluví nesrozumitelně nebo se vyjadřuje jednoduše.

Ve dvanácti měsících by dítě mělo používat cca deset jednoduchých slov typu: mama, tata, baba, haf, bác, pápá, zvuky zvířat.

V osmnácti měsících by měly děti začít spojovat slovíčka do tzv. dvouslovných vět: Tatapápá. Babi hají. Tam haf. Postupně se dítě začíná ptát: Co to je?Případně Kdo to je?

Mezi druhým a třetím rokem dochází k nárůstu slovní zásoby a děti začínají tvořit jednoduché tříslovné věty. Děti se začínají ptát: Proč? Tato fáze vývoje řeči je velmi důležitá. Rozvíjí se tím myšlení, slovní zásoba a vyjadřovací schopnosti. Děti zatím nepoužívají všechny slovní druhy a řeč je dysgramatická.

Ve čtyřech letech už by měla být řeč gramaticky správná a děti by měly používat všechny slovní druhy.

V případě, že dítě po dovršení třetího roku věku nemluví adekvátně vůči svému věku, je vhodné navštívit klinického logopeda. Ten provede komplexní logopedické vyšetření a doporučí rodičům co a jak by bylo dobré s dítětem cvičit. Kromě logopedického vyšetření se také provádí vyšetření sluchu a řeči na foniatrii, vyšetření verbálních a neverbálních dovedností vzhledem k věku u dětského psychologa, popřípadě vyšetření vyzrálosti centrální nervové soustavy na neurologii.

Když je zjištěna příčina opožděného vývoje řeči, vytvoří se na logopedii individuální logopedický plán, podle kterého se s dítětem rozvíjí všechny oblasti vývoje, ve kterých má dítě deficity.

Včasné zahájení logopedické péče má velmi důležitý a pozitivní vliv na následný vývoj řeči!

Podobné články

Soutěžte a vyhrajte školní batoh Stil

Září už nám klepe na dveře. Pro malé školáčky přípravy pomalu začínají. Je třeba nakoupit spoustu školních potřeb: pastelky, penál, sešity, desky. A nejdůležitější věc, bez které se žádné dítko školou povinné neobejde je školní batoh/aktovka. Vyhrajte ji... Celý článek

Mentální anorexie hrozí i malým dětem. A často za to mohou rodiče

Odborníci v souvislosti s dětským stravováním stále bijí na poplach, že české děti mají čím dál větší potíže s obezitou. O opačném extrému už se však příliš nemluví. A přitom anorexie nebo jiné poruchy příjmu potravy hrozí právě i dětem. Celý článek

Šikana na děti nečíhá jen ve škole. Naučte děti se jí bránit

Šikana je bohužel jev, se kterým se vaše dítě může setkat skoro kdekoli. Nejčastěji si ji spojujeme s prostředím školy, hrozí však potenciálně v každém dětském kolektivu. Tedy i na letních táborech. Celý článek

Komentáře