Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči

Datum přidání: 24. 3. 2016

Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči

V předchozích článcích na téma logopedie jsme se seznámili s různými vadami řeči. Dnes se budeme věnovat tématu opožděného vývoje řeči. Jedná se o velmi rozšířenou vadu řeči. Počet dětí s tímto problémem prudce narůstá. Proč je tomu tak?

Stále častěji se vyskytují problémy v průběhu těhotenství a při samotných porodech. Každé rizikové těhotenství a rizikový porod může mít negativní vliv na vývoj centrální nervové soustavy, která se na vývoji řeči i motoriky (pohybu) podílí.

Dítě se rodí s nevyzrálou centrální nervovou soustavou. Ta v průběhu vývoje dozrává. Její dozrávání se projevuje v podobě vývoje v řeči, motoriky a v podobě rozvoje poznávacích schopností. Když dojde v průběhu těhotenství nebo v průběhu porodu ke komplikacím, může se stát, že je CNS poškozena. Následně se to projeví právě v nevyzrálosti CNS a následném opoždění v řeči či v opoždění motoriky. Děti začínají mluvit později než by měly, později sedí, lezou, chodí. Často je potřebná rehabilitace, fyzioterapie.

Opožděný vývoj řeči se projevuje tak, že dítě do tří let věku vůbec nemluví, mluví nesrozumitelně nebo se vyjadřuje jednoduše.

Ve dvanácti měsících by dítě mělo používat cca deset jednoduchých slov typu: mama, tata, baba, haf, bác, pápá, zvuky zvířat.

V osmnácti měsících by měly děti začít spojovat slovíčka do tzv. dvouslovných vět: Tatapápá. Babi hají. Tam haf. Postupně se dítě začíná ptát: Co to je?Případně Kdo to je?

Mezi druhým a třetím rokem dochází k nárůstu slovní zásoby a děti začínají tvořit jednoduché tříslovné věty. Děti se začínají ptát: Proč? Tato fáze vývoje řeči je velmi důležitá. Rozvíjí se tím myšlení, slovní zásoba a vyjadřovací schopnosti. Děti zatím nepoužívají všechny slovní druhy a řeč je dysgramatická.

Ve čtyřech letech už by měla být řeč gramaticky správná a děti by měly používat všechny slovní druhy.

V případě, že dítě po dovršení třetího roku věku nemluví adekvátně vůči svému věku, je vhodné navštívit klinického logopeda. Ten provede komplexní logopedické vyšetření a doporučí rodičům co a jak by bylo dobré s dítětem cvičit. Kromě logopedického vyšetření se také provádí vyšetření sluchu a řeči na foniatrii, vyšetření verbálních a neverbálních dovedností vzhledem k věku u dětského psychologa, popřípadě vyšetření vyzrálosti centrální nervové soustavy na neurologii.

Když je zjištěna příčina opožděného vývoje řeči, vytvoří se na logopedii individuální logopedický plán, podle kterého se s dítětem rozvíjí všechny oblasti vývoje, ve kterých má dítě deficity.

Včasné zahájení logopedické péče má velmi důležitý a pozitivní vliv na následný vývoj řeči!

Podobné články

Spolupracujeme s Nevýchova.cz

Vychováváte své dítě, aby bylo jako vy... Pozor na to

Děti jsou obrazem toho, co do nich vložíme. Vidíme to dnes a denně, kdykoliv jsou děti drzé, je tak jednoduché říct, že jsou nevychované. Ale omyl - ony jsou vychované v tom, co viděly u jiných. A víte, kde je zakopaný pes celého problému? Celý článek

fyzioterapeut Kateřina Polášková

Píše fyzioterapeut Kateřina Polášková

Bezplenková komunikační metoda – pravda nebo mýtus

O tom, jestli je možné naučit dítě již v novorozeneckém věku chodit na nočník, existuje celá řada článků a neméně diskuzí. Vědci tvrdí, že bezplenková metoda je jen mýtus, a že vylučování novorozence nemůže být řízeno vědomě. Celý článek

Píše Eva Kiedroňová

Na břicho, do sedu, do stoje .... Je vhodné pomáhat dítěti ve vývoji?

Lépe pomáhat méně, a když už, tak opravdu vědět jak. Mnoho rodičů touží po tom, aby se jeho miminko naučilo, co nejdříve a hlavně dobře pást koníčky, poté sedět, stát a nakonec chodit. Proto také řada rodičů dětem v těchto dovednostech pomáhá. Celý článek

Komentáře