Jak se s dětmi doma učit? „Hlavně v klidu a bez stresu,“ radí učitelka

Datum přidání: 20. 9. 2017

Když můj syn nastoupil loni do první třídy, tak jsem sice byla připravená na to, že bezstarostné období skončilo a každé odpoledne se budeme muset učit, ale že to bude až tak náročné, to mě opravdu překvapilo. Pomohlo mi až vysvětlení paní učitelky, co je smyslem domácí přípravy.

Když nastupoval syn do první třídy, tak rozhodně neznal celou abecedu, počítal do deseti a uměl se pouze podepsat. Proto jsme začínali opravdu od začátku a můžu říct, že mu to šlo celkem dobře. Žádné větší potíže v učení neměl. O to horší byla úprava sešitů, když měl psát domácí úkoly (což bylo denně). Protože málokdy napsal vše hned napoprvé správně, nechávala jsem ho nejprve psát domácí úkoly tzv. nanečisto. Tím se psaní domácích úkolů samozřejmě protáhlo. Stresovalo to nejen mě, ale i syna. Až do chvíle, kdy mi jeho paní učitelka vysvětlila, že tento postoj není dobrý pro nikoho. Domácí úkoly totiž slouží k procvičení učiva, vede děti k zodpovědnosti a ne ke zbytečnému stresu.

Hlavně ne nanečisto

„Psát domácí úkoly nanečisto je hloupost. Pokud děti udělají chybu, což je naprosto normální, zvlášť u prvňáčků, tak má dítě chybu škrtnout a opravit ji přímo v sešitě. Domácí úkoly učí děti povinnostem, ale nemají jim učení znechutit. Důležité pro mě je vidět, že se dítě na školu doma připravilo. To, že není sešit dokonalý, nevadí. Děti se vše teprve učí,“ říká učitelka prvního stupně pražské základní školy.

Prostor na učení a společná pravidla

V ideálním případě to vypadá tak, že se dítě věnuje přípravě do školy a úkolům v pravidelnou denní dobu. Děti si zvyknou na režim a učení se pro ně stane běžnou součástí dne. Také je dobré, když má dítě na psaní úkolů svůj prostor, nejlépe vlastní psací stůl, kde má veškeré školní pomůcky. Psát úkoly v obýváku nebo u jídelního stolu není optimální variantou. Děti by měly vědět, kde mají učebnice a sešity a školní aktovku by si měly chystat již samy. Je jasné, že v prvních letech se bez dohledu rodičů ještě neobejdou. 

Školáka nepřetěžujte a neporovnávejte

Ano, neporovnávejte, i když to může být těžké. Každé dítě je jiné a vyžaduje jiný přístup, a to i v učení. Vím, o čem mluvím, mám tři syny a každý je naprosto odlišný. To, co funguje u jednoho, u druhého má opačný efekt.

Snažte se vycházet z potřeb vašeho dítěte a nesrovnávejte ho. Stejně tak se vyvarujte přetěžování. Škola je sama o sobě náročná, odpoledne má většina dětí nějaké aktivity a trávit další hodinu u učení je pro malé školáky opravdu náročné. Snažte se proto přizpůsobit program tak, aby dítě mělo čas na odpočinek a přitom energii na učení. Pokud vidíte, že váš potomek přišel pozdě z tréninku nebo je unavený, nenuťte ho do učení, stejně by to nikam nevedlo.

„V takovém případě se v klidu domluvte na tom, že si dítě půjde odpočinout a úkoly uděláte například brzy ráno. Sice to není nejvhodnější, ale věřte, že vám za to dítě bude vděčné a ráno půjde všechno snáz. Dohodněte se, že si společně přivstanete a úkoly vypracujete.  Výsledky učení v době, kdy je dítě velmi unavené, jsou mizivé a vy se jen zbytečně rozčílíte,“ radí například rodičům Mgr. Marie Tomanová na webu Jdemedoškoly.cz.

Nezapomínejte na pochvalu

Nikdo nejsme dokonalí, a i když se jako rodiče snažíme, tak když dítěti vysvětlujeme již podesáté učivo a ono pojedenácté udělá stejnou chybu, dojde trpělivost i tomu největšímu kliďasovi. I v takových chvílích se ale snažte zachovat klidnou hlavu. Buďte jim oporou a podporujte v nich přirozenou touhu po učení a objevování. Nezkazte jim jejich chuť učit se zbytečným drilováním. A chvalte! Pochvala je totiž tou nejlepší motivací pro každého.

To, že vaše dítě ve škole zatím nijak nevyniká nebo se mu nechce učit a vy si říkáte „Co z něj jenom bude?“, vůbec nic neznamená. Vzpomeňte si na sebe a své spolužáky a třeba vás to uklidní.

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře