Jak snížit bolest při porodu i bez léků?

Datum přidání: 23. 3. 2017

Jak se na porod připravit, jak se vyrovnat se strachem z bolesti a co lze udělat pro to, aby porod proběhl co nejlépe… s těmito otázkami se potýká nejedna těhotná žena. Jednotný a jediný správný návod neexistuje, určitě je ale dobré vědět, jaké existují možnosti. A pak si vybrat tu, která vyhovuje nejen samotné ženě, nýbrž i partnerovi a konkrétní situaci.

Fyzická příprava na porod

Zůstat fyzicky aktivní i ve vyšším stupni těhotenství je prospěšné. To platí také pro situaci těsně před porodem. A proto se procházejte. I když může být chůze pro ženu v 9. měsíci těhotenství poněkud obtížná, zůstat ve vertikální poloze skutečně pomáhá. To dokazují i provedené studie, z kterých vyplývá, že ženy mají poté obvykle kratší a méně komplikovaný porod.

Dýchání při porodu

Dýchání je velmi dobrým pomocníkem pro správný průběh porodu. Je důležité mu věnovat pozornost nejen při porodu, ale už během těhotenství. Způsob, jakým rodička dýchá, pomáhá:

  • uvolnit se,
  • vnímat porodní stahy,
  • dodávat rodícímu se dítěti přes placentu více kyslíku.

Řízeným dýcháním bolest sice úplně nevymizí, ale kontrakce jsou lépe zvládnutelnější a méně intenzivní.

Techniky dýchání

Jak budou techniky úspěšné závisí na jejich správném nácviku, který lze naučit v předporodních kurzech.

Pro jednotlivé fáze porodu existují určité typy dýchání:

  • pomalé dýchání je vhodné pro první dobu porodní, má relaxační a uklidňující efekt,
  • hluboké rovnoměrné dýchání se hodí v době stahů na začátku porodu a mezi jednotlivými kontrakcemi k doplnění kyslíku, kdy vzduch nenaplňuje pouze hrudní koš, ale i celé břicho,
  • mělké zrychlené dýchání, tzv. psí je vhodné především v aktivní fázi a při nutkání tlačit v prvním stádiu porodních bolestí, přičemž se vzduch nabírá jen do horní části plic. 

Stává se, že některé ženy si dýchají po svém, protože jim nacvičené dýchání nevyhovuje. Pokud porod probíhá bez problémů a rodička je klidná, není na místě ji přesvědčovat, aby dýchala jinak a stresovat ji. Nejdůležitější je naučit se poslouchat své vlastní tělo, které napoví, jak dýchat nebo může pomoci poučený partner

Masáž

Dotekové impulsy jsou rychlejší než bolestivé podněty. Proto mají masáže blahodárný vliv na rodičky a pomáhají jim se s porodem lépe vyrovnat. Dle výzkumu až 80 % žen, jež byly během porodu masírovány, nepotřebovaly žádné úlevy od bolesti.

I svačinka pomáhá

Porod je náročný a vyžaduje velký výdej energie. Čili není nic špatného na tom, mít při ruce lehce stravitelnou a na sacharidy bohatou svačinku i během porodu. Je to dobrý způsob, jak si porod ulehčit (vyvarujte se ale tučných jídel, banánů, toustů či těstovin).

Podobné články

Jakými potravinami podpořit tvorbu mateřského mléka

Asi všechny budoucí maminky přemýšlí nad kojením již před porodem. Některé se na okamžiky kojení těší, jiné mají obavu, zda jej zvládnou, nebude je sání miminka bolet, jak budou jejich prsa vypadat po kojení… Drtivá většina žen také řeší, co bude moci během... Celý článek

MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Social freezing. Myslete na budoucnost. Nechejte si zamrazit své pohlavní buňky.

Nejproduktivnějším věkem ženy je období mezi 20.–30. rokem života, po 35. roce věku plodnost ženy začíná prudce klesat. U mužů je situace o něco příznivější, i u nich se kvalita spermií s přibývajícím věkem zhoršuje. Díky preventivní metodě social freezing... Celý článek

Píše Jana Kantorová

Smoothie a koktejly... Vitamínové bomby nejen v těhotenství

Konzumací smoothies či koktejlů dostanete do svého těla spoustu vitamínů, minerálů, stopových prvků, aminokyselin a antioxidantů. Představují rychlou zdravou snídani či kvalitní svačinku. Celý článek

Komentáře