Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Jakými potravinami podpořit tvorbu mateřského mléka

Datum přidání: 16. 5. 2019

Asi všechny budoucí maminky přemýšlí nad kojením již před porodem. Některé se na okamžiky kojení těší, jiné mají obavu, zda jej zvládnou, nebude je sání miminka bolet, jak budou jejich prsa vypadat po kojení… Drtivá většina žen také řeší, co bude moci během měsíců či let kojení jíst, čím bude kvalitu mléka umocňovat, aby bylo výživné a miminko prospívalo, jak má.

Kojení má nesporné výhody jak pro dítě, tak pro matku. Malé omezení pro maminku v některých jídlech, nápojích a podobně je jen malá daň za to, jaký bude mít přínos kojení pro oba.

Pozitiva kojení pro vývoj miminka

Mateřské mléko obsahuje mnohé protilátky, které jsou tak přirozeně předávány dítku. Díky nim je odolnější vůči nemocem, má lepší imunitu, hrozí menší riziko vzniku různých alergií. Kojením dítě dostává 100 % živin, které potřebuje a představuje to nejlepší pro jeho správný vývoj. Je snadno stravitelné a děti je menší pravděpodobnost zácpy.

Kojení ale přestavuje i skvělý způsob, jak upevnit vztah mezi maminkou a miminkem. Při kojení dítě cítí matčinu blízkost, je mu příjemné teplo i vůně kůže, má možnost se dostatečně mazlit. I matka může při kojení dítě laskat, prohlížet si jej, tiše promlouvat, užívat si tu naprostou blízkost a spojení.

Zajímavé je, že u kojených dětí je snížené riziko syndromu náhlého úmrtí, ke kterému dochází ve spánku.

Potraviny, které jíst během kojení

Možná vás překvapí, které potraviny jsou při kojení tolik přínosné. Ať už jde o zeleninu, ovoce, obiloviny, maso… v každém odvětí najdeme něco.

Kupříkladu papája. Protože obsahuje oxytocin, pomůže s produkcí i kvalitou mateřského mléka. Navíc má pozitivní vliv na práci střev kojící ženy. Dále obsahuje vitamíny (zejména A a C), minerály (především draslík), kyselinu listovou, karotenoidy (lykopen) nebo papain (enzym působící na trávicí soustavu, který rozkládá bílkoviny).

Dalším skvělým jídlem při kojení jsou ovesné vločky. Dáte-li si ovesnou kaši, pocítíte příjemný pocit nasycení ale ne přejedení. Ovesné vločky navozují lepší náladu, pomáhají snížit úzkost, stres. Matka i dítě z nich získávají mnohé vitamíny, minerály i bílkoviny. Také díky nim podpoříte tvorbu mateřského mléka.

Do jídelníčku byste měly zařadit i špenát, který mimo jiné pomáhá proti stresu, zpěvňuje kosti a zuby, zlepšuje pokožku, posiluje imunitní systém a mozek, napomáhá trávení, odvodňuje... Stejně jako špenát, tak veškerá zelená listová zelenina je nejen v době kojení doporučována. Najdete v nich velké množství živin, které jsou důležité pro zdraví těla ženy právě v době kojení. 

Také avokádo vám dodá mnohé potřebné vitamíny a pomůže zvýšit tvorbu mateřského mléka. Je bohatým zdrojem minerálních látek draslíku, mědi, magnezia, fosforu. Obsahuje vitaminy C, E, K, H, B3 a B5 (kyseliny pantothenové). Avokádo obsahuje velké množství zdravých tuků, zlepšuje pokožku, má pozitivní účinky na sliznici a žaludek. Snižuje krevní tlak, pomáhá lidem s onemocněním močových cest, jater a ledvin.

S tvorbou mléka vám pomohou i luštěniny. Tady však buďte obezřetní kvůli jejich nadýmavosti. Nechte je při přípravě nejdříve nabobtnat ve studené vodě, kterou poté slijete a vyměníte za čerstvou. Zároveň si zajistíte notnou dávku bílkovin, které jsou při kojení velmi důležité.

Kojení je jedna z nejhezčích činností, které vás s miminkem čekají. Udělejte vše pro to, abyste kojila. Nebudete litovat, kojením jen získáte.

Podobné články

Koupel v těhotenství. Jaký názor mají odborníci?

Mnohé z nás byly před otěhotněním zvyklé dávat si horkou koupel. Tento rituál plný vůně a pěny uvolňoval stres a navozoval chvíle klidu a odpočinku. Od počátku těhotenství však platí jiná pravidla než v běžném životě Celý článek

Tajemství mléčného tuku a jeho nezastupitelná role ve výživě dítěte

Mateřské mléko jako nejlepší výživa pro miminko v sobě skrývá stále řadu tajemství. I když již známe jeho složení poměrně dobře, stále se objevují nové a nové složky, jejichž vliv na vývoj a zdraví dítěte jsou i nadále předmětem řady výzkumů. Celý článek

Jak vyzrát na spánek kojenců a batolat. Naslouchejte vlastní intuici

Usínání miminek patří k největším “strašákům” spojeným s mateřstvím. Nevyspaná matka bývá podrážděná a její sebevědomí v péči o dítě okamžitě klesá. Celý článek

Komentáře