Kdy dítě dokáže pochopit hodnotu peněz, a jak ho to naučit

Datum přidání: 24. 5. 2018
Monika Čepelková

Píše Monika Čepelková

Učit děti vnímat hodnotu peněz je jednou z oblastí, kterým se dříve nebo později nevyhne žádný rodič. U nás tato potřeba vyvstala velmi brzy, a to již v předškolním věku.

„Proč nejdeš ke zdi?“

Už si přesně nevybavím konkrétní věc, které se syn dožadoval, ale vzhledem k tomu, že jsem měla v peněžence jen pár mincí, s lehkostí jsem mohla odmítnout a ujistit ho, že nemám peníze. Velmi pohotově tenkrát prohlásil: “Tak proč si nedojdeš ke zdi?!“  Pochopila jsem, že je na čase mu vysvětlit, že peníze nevydává zeď (bankomat), ale než se dostanou na účet, tak je musíme s tatínkem vydělat. Tento koloběh mu byl celkem jasný, ale hodnotu peněz si neuvědomoval. Zkrátka je dělil jen na papírové a mince s tím, že vždycky nějaké v peněžence jsou.

Zhruba v době, kdy nastupoval nejstarší syn do školy, se mi dostala do rukou výborná kniha od Seana Coveyeho „7 návyků šťastných dětí“. Pro výuku dětí v oblasti hospodaření s penězi mi zde pomohl návyk – Začínej myšlenkou na konec, který je popisován v kapitole „Jak si medvěd Dobrák splnil svá přání“. Je tam krásně popsán rozdíl v typech dětí, ale i dospělých (spořivý vs. rozhazovačný), ale i to, jak je důležité si udělat plán, pokud chci něčeho dosáhnout. V tomto případě koupit si sadu pro sběratele brouků.

Můj milý deníčku, peněžní…

K tomu, aby si děti tvořily plán, za co chtějí své peníze utratit, se je snažím vést od školního věku, kdy začaly dostávat kapesné. Trvám na tom, aby si děti zapisovaly, kdy, jakou částku dostaly a kolik již mají naspořeno. Postupně rozšiřujeme zápisky v peněžním deníku i o údaj, za co peníze vydaly a na co si spoří. Již v první třídě si dokáží snadno spočítat, jak dlouho musí po desetikoruně šetřit, aby si koupily hračku za sto dvacet korun.

Pomáhá i škola

Výborně v této oblasti pomáhá i škola, do které děti chodí. Již třetím rokem je zde pořádán jarmark, na který se děti pokaždé velmi těší. Sami si musí vymyslet, co budou prodávat a k tomu pak patří stanovení plánu – co k tomu budu všechno potřebovat, kolik mě to bude stát, kolik času strávím výrobou/přípravou. Dále si pak musí stanovit cenu, za kterou budou svůj výrobek prodávat a vyrobit reklamu.

Po skončení jarmarku pak počítají, kolik si vydělaly. Vzhledem k tomu, že již na začátku školního roku znají termín jarmarku, mají dostatek času přemýšlet, na co si z kapesného dávat stranou. Nabídka výrobků je opravdu velmi pestrá – od pampeliškového medu, sušených bylinek, nebo sazenic v květináčích, přes různé formy sladkých a slaných jídel a nápojů, po dekorativní přívěšky, záložky atd.

Spoluúčast

Vzhledem k tomu, že děti na prvním stupni dostávají své kapesné především na „radosti“ (neplatí z toho žádné pravidelné platby za lítačku apod.), učí se tímto způsobem pracovat s částkou, kterou mají, nebo mohou mít. Aby vnímaly lépe hodnotu peněz, je dobré chtít po nich u vybraných nákupů spoluúčast. Pokud jsou třeba pozváni na narozeniny ke kamarádovi a chtějí mu pořídit dárek, je smysluplné, aby se na jeho koupi podílely určitou částkou. Nemluvě o věcech, které už jim byly jednou koupeny a oni je ztratí (čip na obědy, penál, kšiltovka apod.). Výborně se dají touto formou cvičit procenta a posilovat zodpovědnost.

Povídejte si a počítejte

Aby si děti uvědomovaly hodnotu peněz, je dobré si o nich s nimi povídat. Vyzkoušela jsem, že nemá cenu se svěřovat s podrobným rodinným rozpočtem dětem na prvním stupni ZŠ (váš měsíční příjem zná pak celá škola). Stačí, když začnete tím, že existuje nějaký příjem, ze kterého platíte nájem, jídlo, elektřinu, vodu, dopravu, telefonní poplatky, internet…Ukážete jim, kolik platíte třeba za vodu a na příkladech jako je puštěná voda po celou dobu čištění zubů nebo desetiminutového zpívání ve sprše spočítáte, kolik peněz to stojí za rok. Je dobré se bavit i o tom, na kolik vás měsíčně vyjde nákup jídla, drogerie, kolik stojí zábava, dovolená či péče o domácího mazlíčka.

Buďme vzorem

Často přemýšlím o tom, kdy jsem já sama začala vnímat hodnotu peněz. Jestli to bylo po skončení osmé třídy, kdy jsem s kamarádkou v rámci letní brigády natírala skleník v zahradnictví, abych si pak za vydělané peníze mohla koupit bílou over sized mikinu s kapucí, po které jsem moc toužila. Nebo už v okamžiku, kdy jsem v první třídě chodila nakupovat do sídlištní samoobsluhy a věděla, že modré mléko stojí dvě koruny, červené pak tři dvacet a chleba koupím za čtyři koruny nebo až v okamžiku, kdy jsem musela vyjít se svou první výplatou a zažila „špagetovo-kečupové“ měsíce. Každopádně věřím, že moje současné finanční chování stojí na dovednostech a postojích, které jsem se naučila v dětství. Že jsem zažila pocit, kdy něco, po čem moc toužím, nemůžu mít hned. Že jsem musela přemýšlet o tom, co musím udělat navíc, abych to mohla získat. Že jsem získala takové znalosti, abych byla schopna se orientovat ve finanční problematice.

Hodnotu peněz si každý uvědomí v jiném věku. Dopřejme dětem, aby zažily pocit alespoň částečné finanční zodpovědnosti a buďme jim vzorem. Předejme jim znalosti, pomozme jim získat dovednosti a ukotvujme v nich správné návyky, na kterých mohou v dospělosti stavět.

Podobné články

Miminko pláče a je neklidné. 3 tipy, jak uklidnit a utišit miminko

Všichni rodiče, kteří se těší z narození potomka si přejí, aby bylo zdravé, prospívalo, bylo spokojené, dostatečně spalo a nic mu nechybělo. Někdy se ale stává, že je novorozeně neklidné a jsme nuceni přemýšlet, čím to je a jak mu pomoci. Vyloučíme-li bolesti Celý článek

MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Vaše nejčastější otázky a odpovědi týkající se neplodnosti. 2.část

Za měsíc budu mít 39 let, mohu podstoupit umělé oplodnění? Na co mi přispěje zdravotní pojišťovna? Již od svých 16 let užívám hormonální antikoncepci, může to mít vliv na moji plodnost? Jaká je pravděpodobnost, že se vaše umělé oplodnění povede? Celý článek

Spolupracujeme s Nevýchova.cz

Jak hnout s umanutým dítětem? Klidný a vstřícný krok udělá více než křik

Zásek dítěte umí přijít přesně v tu nejnevhodnější chvíli. Spěcháte do školky, abyste nepřišli po uzamčení, chcete stihnout autobus, potřebujete být včas v práci... Ale dětská hlavička si zrovna něco usmyslí, a tak si nebude obouvat boty, zrovna teď ho... Celý článek

Komentáře