Logické tresty… proč a jak je užít ve výchově

Datum přidání: 25. 1. 2017
Mgr. Kateřina Neubauerová

Píše Mgr. Kateřina Neubauerová

Co to znamená? Jsou to tresty související s důsledkem nežádoucího chování. Ukradne dítě hračku? Mělo by ji vrátit osobně. Rozlije pití, utře si ho. Hodil hračkou a rozbil ji, nebudeme kupovat novou. Je po ní, nemá ji. Už to je trest, nemusíme v dítěti vyvolávat ještě pocity viny přednáškami o jeho destruktivitě. 

Rozbije–li něco v domácnosti, měl by to zaplatit z kapesného alespoň symbolicky. Když dítě dělá něco, co by nemělo a ruší tím ostatní, je možné mu dát na výběr. Buďto přestaneš bubnovat do talíře a budeš tu s námi jíst, anebo si jdi dělat rachot do pokojíčku. Ale přijde o jídlo. To je logický důsledek rozhodnutí. Další jídlo je svačina.

Svá rozhodnutí k dítěti dodržujte

Také Vás napadá, a proč bych mu nemohl/a dát najíst za hodinku, když bude mít hlad? Proč ne? Protože pokud to uděláte, dáte mu zelenou, mohu si jíst kdy chci. Hranice určuji já. Ale na to dítě nemá dostatek kompetencí, on se potřebuje opřít o vás, přijímat řád světa a života kolem sebe, ne ho utvářet.  Neobléká se, pospícháte na autobus, aby jste stihli aktivitu, přijdete pozdě. Přijde o ní, jiný autobus nejede. BUĎTE DUSLEDNÍ!!

Školák již nese určitou část zodpovědnosti za své povinnosti a tak pozdní příchod může být cenným zážitkem, který ho naučí se ráno včas vypravit do školy za pomoci maminky, ale ne pod taktovkou maminky. Dítě by mělo přijmout zodpovědnost za včasný příchod do školy. Když ji nese matka, dítě se stále cítí jen komandováno. Je to zážitek, co nakonec dítě vychovává a naše důslednost, nechat dítěti prožít důsledky jeho chování.

Předem dojednaná pravidla s konkrétním trestem, který vychází z podstaty přečinu. Domluvili jste se s dítkem, že když bude narážet motorkou do zdi, uklidíte ji. A při dalším prohřešku tak učiníte. Každé další debatování, vysvětlování smlouvání je jen protahování, které Vás nakonec vyčerpá více, jak chvilka vzteku.

Proč děti zlobí???

Hodil kluk hračkou, rozbil ji, nebudeme kupovat novou. Je po ní.  Ale je tu otázka pro vnímavého rodiče, proč hází hračkou? Nudí se? Má zlost? Nejde mu něco? S tím se dá pracovat.

Dítě může porušovat pravidlo už jen proto, že cítí nedostatek vaši pozornosti, nudí se, něco mu nejde, může být unavené, nenajedené. Zkrátka, když jsme v nedostatku, vztek nějak ven musí.  I to je dobré vnímat a vést dítě, jak může jinak projevit své emoce, přání a potřeby. Ale o tom příště.

Podobné články

Rodičovské styly výchovy aneb který je ten váš

Každému dobrému rodiči záleží na tom, jak vychová své děti. Obvykle vychází ze zkušeností z vlastního dětství, ať už se vymezuje vůči metodám svých rodičů nebo jde v jejich stopách. Celý článek

Monika Čepelková

Píše Monika Čepelková

Rodič jako příklad správného hospodáře

Každá doba má své a v té dnešní se velmi často řeší, jak do výuky ve školách zakomponovat různé gramotnosti – čtenářskou, počítačovou, finanční nebo mediální. Odborníci i laici se předbíhají, aby navrhli ten nejlepší zaručený koncept vzdělání a pedagogové pak Celý článek

Kamila Petrovská

Píše Kamila Petrovská

Jak jsem se stala macechou

Když jsem se před šesti lety zamilovala do mého budoucího partnera, měla jsem nejdříve obrovskou radost. Konečně TEN PRAVÝ. Když jsem o něco později zjistila, že má už dvě děti z předchozího vztahu, chtěla jsem od toho pryč. Bála jsem se toho, že to bude.... Celý článek

Komentáře