Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Má vaše dítě průšvih ve škole, nebo dostalo pětku? Víme, co dělat, aby se vám s důvěrou svěřilo

Datum přidání: 29. 1. 2020

Všechny děti občas provedou nějakou „lumpárnu“, nebo dostanou špatnou známku ve škole. Je to přirozené a není na tom vůbec nic divné. Vzpomeňte si na svá dětská léta, určitě přijdete na to, že i vy jste tu a tam nebyli jen hodné princezny či vzorní kluci. Je důležité uvědomit si, jak se k nám v takové situaci zachovali naši rodiče, a zda se nám jejich reakce líbila. Pokud ano, můžeme ji po zvážení praktikovat také. Pokud ne, nedělejte stejnou nelibou činnost svým dětem.

Lepší je „lumpárnám“ předcházet

Naše děti se často chovají tak, jak jsou zvyklé vidět chování doma. Do první třídy kupříkladu nastoupila holčička, které přišlo přirozené bít se s kluky. Její maminka totiž bila tatínka, když udělal něco, s čím nesouhlasila. A babička bila dědečka. Vzorce se často opakují. Jděte dítku vzorem. Buďte čestní, milí, vstřícní, snažte se nehádat (i když zdravá hádka dětem neuškodí a je dobré, aby viděly, že i po hádce se jede dál), plňte to, co slíbíte, neberte si, co není vaše… Jednoduše to, co očekáváme od dětí, musíme dělat sami.

Za neúspěchy ve škole můžou stát poruchy učení

Úkoly poctivě píše, doma se snaží, ale přesto školní výsledky tomu neodpovídají? Nebo ať děláte cokoliv, potomkovi prostě psaní a počítání dělá potíže? Napadlo vás, že příčinou může být některá ze specifických poruch učení, například dyslexie, dysgrafie, dysortografie nebo jejich kombinace?

Někdy děti zlobí, aby na sebe upozornily

Ano, i nad tím je dobré se zamyslet. Jestliže má vaše dítko problémy s chováním, zamyslete se nad tím, od kdy tomu tak je, co se u vás změnilo, příp. co se aktuálně děje, nebo s čím by jeho chování mohlo souviset. Často děti zlobí, protože takto nepřímo prosí o pomoc, bojují o pozornost, říkají, že něco není v pořádku. U menších dětí se říká, že zlobí proto, že nemají nastaveny zdravé hranice. Když rodiče dítku dovolí vše, co chce, dítě pak neví, odkud kam až může, a je z toho samo zmatené. Citlivé nastavení hranic je víc než žádoucí.

Pamatujte, že děti dlouhodobě nikdy nezlobí jen tak pro nic za nic. Pokud se nejedná o nějakou poruchu, dysfunkci, začněte se mu víc věnovat. Třeba budete překvapeni, jak rychle se jeho chování zlepší. Děti v každém věku potřebují alespoň tu a tam naši pozornost. Potřebují vědět, že jsme tu pro ně kdykoli nás potřebují.

Když už dojde na nejhorší

Dostalo vaše dítě poznámku či pětku? Kvůli tomu se svět nezboří, proto nepanikařte a ani ho přísně netrestejte. Zeptejte se na podrobnosti, co se ve škole dělo, pokud jde o poznámku. Dítku domluvte, zkuste mu nastínit pohled druhé strany (učitelky, „oběti“…) a doporučte, co má udělat příště jinak, aby k poznámce nedošlo. A také mu řekněte, že má své chování ve svých rukách. Pokud jde o známky, doptejte se, zda učivu, z něhož pětku dostalo rozumí, zda se „jen“ něco nenaučilo zpaměti… Dané učivo by se mělo doučit a ideálně si známku opravit. K tomuto by měly být děti vedeny od mala, aby to později braly za samozřejmost. Lépe řečeno, díky své zodpovědnosti by se měly učit samy, ale pokud k pětce dojde, měly by vědět, jak si ji opravit a zapracovat na tom samy.

Rodičovské styly výchovy aneb který je ten váš

Každému dobrému rodiči záleží na tom, jak vychová své děti. Obvykle vychází ze zkušeností z vlastního dětství, ať už se vymezuje vůči metodám svých rodičů nebo jde v jejich stopách. Existují samozřejmě i výchovné směry, které však většina rodičů příliš nestuduje.

Dejte jim důvěru

I když syn či dcera dostane poznámku nebo pětku, nikdy nenadávejte, že jsou neschopní, k ničemu, že jste to věděli, že jsou po matce, otci… Už vůbec je nebijte. Dětem tím uštědříte obrovské rány, které mohou nést až do dospělosti. Spíš jim ukažte, jak chování či známky zlepšit. Je dobré dětem vysvětlit, co by znamenalo, kdyby se neučily, nebo se špatně chovaly dlouhodobě. Na mnohé má popovídání si jako rovný s rovným velmi velký vliv. Samozřejmě, že záleží na věku dětí a také na jejich povaze, ale děti základní školy již našemu vysvětlení velmi dobře porozumí. A pak jim zkuste věřit, že se zlepší. Jako motivace může být víkendový rodinný výlet. Odměnám, jako jsou peníze, sladkosti a podobně, se raději vyhněte. Co byste kupovali, až budou starší? Známky i chování jsou jejich vizitkou a jejich „propustkou“ do budoucího života. I když, ani tady to nemusí být pravidlem. Jistě znáte spoustu osob, které ve škole neprospívaly dobře, ale v profesním životě se živí tím, co jim jde i bez vysokoškolského vzdělání a jsou ve své práci naprosto skvělí.

Buďte dětem nejen rodičem, ale i přítelem. Dítě musí cítit, že se vám může svěřit, ať už to bude cokoli. Když bude vědět, že jej nebudete stůj, co stůj kárat, bude k vám upřímné a otevřené.

Podobné články

Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Jak rozpoznat opožděný vývoj řeči

V předchozích článcích na téma logopedie jsme se seznámili s různými vadami řeči. Dnes se budeme věnovat tématu opožděného vývoje řeči. Jedná se o velmi rozšířenou vadu řeči. Počet dětí s tímto problémem prudce narůstá. Proč je tomu tak? Celý článek

Boty na cvičení nebo do bazénu? Slipstop capáčky i pro školáčky

Školní rok je již v plném proudu a s ním začínají i různé kroužky, kam děti chodí, aby na chvíli odložily tablety a jiné technické vymoženosti. Gymnastika, judo, plavání, … Na vše je třeba výbava, legíny, plavky, dres a boty. Celý článek

Píše Šárka Chocová

Finanční vzdělávání našich malých ratolestí

Přečetli jste si již mnoho článků o tom, jak učit o penězích své děti? Nevybrali jste si z nich? Není to jednoduché…V prvopočátku bychom měli nejprve začít u sebe. Celý článek

Komentáře