Mami, tati, podívejte se, co už umím v roce a půl!

Datum přidání: 4. 7. 2018

Uteklo to jako voda a z vašeho kojence je již batole, které rozumí tomu, co mu říkáte. V tomto období se již naplno rozvíjí jeho osobnost, začíná si prosazovat svou, což je občas pěkně náročné zejména pro rodiče, ale na druhou stranu se můžete radovat z malých velkých pokroků, které denně vaše dítě udělá.

Mezi prvním a druhým rokem se z vašeho děťátka stává bez nadsázky opravdová osobnost. Kromě toho, že přesně ví, co chce (a často ví, jak to získat), se navíc učí rozhodovat samo za sebe. Ano, je pravdou, že se nyní musíte obrnit trpělivostí a důsledností, kterou v budoucnu oceníte, ale také je to čas, kdy můžete na svém dítěti pozorovat neuvěřitelné pokroky nejen v sociální oblasti.

V batolecím věku, tedy v období mezi prvním a třetím rokem, se rozvíjí zejména hrubá a jemná motorika. Téměř všechny děti už umí v roce a půl samostatně chodit a běhat. S vaší pomocí zvládnou také vyjít schody. Stejně tak se zdokonalují pohyby prstů a rukou. Dítě umí bez problémů uchopit drobné předměty. Když mu dáte papír a tužku, pravděpodobně bude nejprve tužkou tlouct do papíru, ale později pochopí, jak ji uchopit, aby dělala čáry nebo tečky.

Vývoj řeči

Zatímco v jednom roce dítě zvládne průměrně pět slov, o půl roku později se jeho slovní zásoba rozšiřuje a začíná být bohatší. První slova dítko vyslovuje pomalu. Ideální jsou v tomto období knížky a leporela, kde si můžete společně pojmenovávat věci a zvířata, která vidíte na obrázku. Zkuste dítě vybízet k tomu, aby vám ukazovalo jednotlivé předměty na obrázku. Například: „Kde je pejsek?“ Opakování jednotlivých slabik a slov je důležité, dítě si navíc od začátku oslovuje melodii řeči i její intonaci. V roce a půl umí některé děti spojit dvě slova, například máma papá a podobně. Jednoduché věty začíná tvořit okolo druhého roku, kdy se může začít ptát: „Co to je?“

Odborníci upozorňují, že vývoj řeči u dětí je hodně individuální, ovlivňují ho kombinace genového vybavení, ale také intelekt dítěte. Není vhodné proto děti jednotlivě porovnávat. Často se také tvrdí, že chlapci začínají mluvit později než dívky, ale samozřejmě to nemusí být pravidlem. Zpozornět byste měli ve chvíli, kdy dítě nezačne dostatečně mluvit do tří let nebo nemá o komunikaci zájem.

Co už umí dítě v roce a půl?

  • Hezky chodí, umí se rozběhnout a zastavit.
  • Snaží se opakovat krátké říkanky, neustále se učí nová slova (některým rozumí jen rodiče).
  • Dokáže napodobit některé zvuky zvířat a postaví věž z více kostek.
  • Umí samostatně obracet stránky v knížce (nejlépe z pevného kartonu).
  • Rádo trénuje „čmáranice“ tužkou a je mu jedno, jestli je to na papíře nebo na stole, případně na zdi.
  • Snaží se zapojit do běžných činností, chce si samo nasadit čepičku, ale častěji ji mít nechce, takže si ji samo sundá.
  • Většinou spí přes den již jen jednou, a to po obědě.
  • Umí zvednou drobné předměty.
  • Umí pít z hrnečku.
  • Umí házet míčem.

Podobné články

Kočárek pro panenky by měla mít každá holčička

Vzpomínáte na časy, kdy jste byla malá, měla kočárek se svou oblíbenou panenkou a byla pyšnou maminkou? A pokud ne, určitě jste měla kamarádku, která kočárek měla a ráda jste si u ní hrávala, abyste si mohla tu a tam na tuhle báječnou roli zahrát. Celý článek

Tady jsem šéf já! Jak na sourozeneckou rivalitu?

Ať už máte doma dvě, tři nebo pět dětí, určitě mi dáte za pravdu, že každé z nich je jiné. Přestože si můžou být fyzicky velmi podobní, povahově jsou diametrálně odlišní. Čím to je, že je každé z „jiného těsta“, když mají stejnou výchovu? Celý článek

Maminka má pipinku a tatínek pindíka aneb nahota v rodině u malých dětí

Chodíte před svými dětmi předškolního věku doma nazí nebo naopak si nedokáže představit, že by vás vaše dítě vidělo v rouše Evině a Adamově? A jak s malými dětmi mluvit o rozdílech mezi pohlavím? A je to vůbec potřeba? Celý článek

Komentáře