Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Minimalizujte nedorozumění s dětmi – držte se pravidel empatické výchovy

Datum přidání: 25. 4. 2017
Mgr. Kateřina Neubauerová

Píše Mgr. Kateřina Neubauerová

Jsme tu s dalším dílem empatické výchovy. Dnes představíme pravidla empatické výchovy, která nám pomohou snižovat nedorozumění a konflikty v komunikaci nejen s dětmi. 

Jdeme příkladem

Jednej s druhými, s dětmi, tak, jak by jsi chtěl, aby jednali oni s vámi. Dalo by se jinak říci prvnímu pravidlu empatické výchovy. Jinými slovy jdeme dětem příkladem. Děti ale napodobují také druhého rodiče i prarodiče.

Tak jak jednáme se svými emocemi mi, budou s nimi jednat děti a můžeme je učit emoce pojmenovávat, pracovat s nimi, a když je sami polykáme, a nebo vybuchujeme jak sopka, děti napodobí naše jednání, nepřijmout slova ale činy.

Soustředěná pozornost

Děti nás potřebují, a když mají chuť si povídat, je dobré se zastavit a mluvit, měli bychom všeho nechat a soustředěně je poslouchat.

Malé děti soustředěnou pozorností lze nasytit natolik, že si pak vyhrají v pohodě samy. Pokud jim ji nedáte, budou se jí dožadovat, a to už si rodič neodpočine vůbec. I malé děti poznají, když jste myšlenkami jinde. Naše pozornost v komunikaci je cennou investicí do vztahů s našimi blízkými. Nešetřeme s ní.

Neovládáme děti na dálku

Zavoláte-li na dítě do pokojíku z kuchyně,  nepřijde, neozve se.  Zavoláte po druhé, po třetí. Pokud na někoho musíte volat dvakrát, třikrát a on neodpoví, můžete se cítit ve vztahu nerespektovaní, to mu nestojíte za odpověď? Lehce dojdete k domnění, že  vás neposlouchá. Přichází rozezlení. Křičíte víc, aby slyšel. Nic. Musíte jít za ním. Ale už naštvaný, protože křičíte a navíc vztek plodí vztek.

Ale vezměte si, že by jste nekřičeli, a šli k dítku, aby jste mu sdělili svůj požadavek  tváří v tvář. Vidíte, jak je zabrané do své práce, maluje, hraje si, čte, dělá něco na PC, záleží na věku. Čím je dítko menší, tím spíše je dobré přijít, dotknout se ho a v očním kontaktu mu povědět, co chceme. Dotykem si vyžádáte pozornost. Vnímáte zaujetí, nedokončenou práci a můžete dát dítěti prostor, ať si to dokončí a pak přijde. Tím respektujete jeho činnost, která je pro potomka moc důležitá. To samé však vyžadujeme od dětí.

Alespoň minimální tělesný kontakt za ruce

Tělesný kontakt je jednou z cest k srdíčku dětí. Miminka když pláčí, pláčí často pouze po kontaktu. Pokud nejsou rodiče v tělesném kontaktu, neobjímají se, vztah uvadá. Ve výchově je kontakt důležitý. Jsou děti, které tulení odmítají. Ty se nemají nutit, ale mělo by se vědomě využít každou situaci, kdy jsou pro tulení, kdy je možné je pohladit, ponosit. Protože kontakt je základní potřebou dětí. Když se mu vyhýbají, je dobré hledat důvod, proč.

Držení za ruce má velký význam pro komunikaci. Otevírá se nový komunikační kanál. Někteří rodiče, intuitivně drží malé děti za ručičky, když s nimi mluví, něco jim vysvětlují. Vyžádají si jejich pozornost a zároveň vnímají skrze svalový tonus ručiček, jak reagují na sdělení a na základě toho mohou také empaticky zareagovat, změnit tón řeči, styl komunikace.

Můžete jít do terapie pevným objetím anebo se můžete domluvit na pevném objetí spolu s tím, že od sebe neodejdete, dokud se nesmíříte, a to musíte oba vydržet. Být spolu dokud se svár nepřemění v mír a lásku. Ukázat jak vám spolu je a proč.

Ukažme dětem, že i po hádce se spolu můžete cítit jako v pohádce

Je super, když se v situaci konfliktu vezmete za ruce,  hned  jak je to možné. Když uděláte první krok, je dobré vnímat, zlost partnera. Nenechte se odradit, není to neláska, je to prostě vztek. A nebo ho nechat a počkat, až ho jeho trucování přejde. Pak se můžete obejmout a být zase spolu. Děti by měli vidět, jak se  po hádce usmíříte. Měli by mít reálný příklad z domova, že je možné se pohádat a pak se usmířit, aby se nebáli jít do konfrontace, když je t zapotřebí.

Děti nebijeme a netrestáme odnětím lásky

Pravidlo související s pohledem z očí do očí. Když dítě bijete, většinou mu nehledíte do očí. A když jej vyhodíte za dveře, tak také ne. A vlastně ani nevíte, jak si poradilo s emocemi, které si odnáší s sebou. Děti mají svou důstojnost a proto by se ani být neměli. Fyzický trest je často důsledkem vlastní bezmoci rodiče.

Zároveň nejdeme příkladem, protože pokud dítě bijeme mi, proč ono nemůže bít kamarády? A v neposlední řadě, nedělej druhým nic, co nechceš, aby činili oni tobě. Lepší než-li fyzické tresty je důslednost a pevnost ve výchově. Jasná pravidla a předem domluvené sankce. Děti se budou snažit pravidla porušovat, ale to je jejich práce, zkoušet, jak dalece jsme jistí a důslední rodiče.

Podobné články

Jak motivovat děti k tomu, aby je jejich koníčky bavily?

Nadchnout děti pro nějakou novou aktivitu je celkem snadné. Každé správné dítě je zvídavé a rádo poznává nové věci. Dalším krokem však je, aby potomek u vybraného koníčku zůstal a nadšení mu vydrželo. Celý článek

Píše MUDr. Michala Knězková

Píše Píše MUDr. Michala Knězková

Péče o uši malých dětí

Sluch je jedním z lidských smyslů a je považován za ten vůbec nejdůležitější. Abychom se mohli správně dorozumívat, potřebujeme právě sluch. Je nezbytný pro hladký vývoj komunikačních dovedností. Dětské ouško je sídlem dvou důležitých orgánů a zajišťuje nejen Celý článek

Připraveni na chladné dny aneb co ještě pořídit

Chladné počasí je mnohdy nepříjemné pro dospělé, natož pro děti. Chladno nám může být nejen venku, ale i doma. Proto je důležité vybavit se tak, abychom s chladem nemuseli bojovat a za každých okolností sebe i své nejmenší udrželi v teple. Celý článek

Komentáře