Moje dítě nechce opakovat. Je to problém?

Datum přidání: 12. 3. 2019
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Dítě se neučí řeč opakováním, ale nápodobou. A proto na často používaný povel “Řekni…”, nepřichází odpověď. Dítě se řeč učí životem. Slyšená slova spojuje se situacemi, které prožívá. A tyto prožitky a vjemy, když bude připravené, samo pojmenuje.

To, že dítě uměle vyzveme k prostému zopakování slova znamená, že vytváříme umělou situaci, která postrádá dynamiku života a často i smysl.

Děti mají chuť komunikovat právě ve chvíli, kdy chtějí něco sdělit. Sdělit to, co právě teď prožívají. A opakováním nesděluji nic. Právě proto opakovaný nátlak na dítě může způsobit přesný opak.

Dítě se zasekne a nebude mluvit vůbec.

Věřím však, že rodič vyjádřením “On nechce opakovat” sděluje především obavy z toho, že dítě nemluví.

Jak dítě povzbudit?

Je mnohem lepší zaměřit naši pozornost na to, jakým způsobem dítě mluví a vnímat jeho pokusy komunikovat. I přesto, že zatím nepoužívá slova k vyjádření porozumění a chuti mluvit, používá jemu dostupné mluvní prostředky.

V předchozím díle jsme mluvili o tom, že porozumění předchází mluvě. A proto:

Místo ŘEKNI, používejte UKAŽ!

To, že dítě něco ukáže, znamená, že rozumí, ale i "mluví", odpovídá nebo vyjadřuje žádost.

Gesta jsou přirozenou součástí komunikace a předcházejí vyslovení a pojmenování slov. Je proto důležité je považovat za první mluvní kroky dítěte. Všimnout si jich a reagovat na ně.

Dítě totiž pomocí ukazování vyjadřuje:

  • POTVRZENÍ toho, o čem se hovoří – například ukáže na obrázek kočky, o které právě maminka promluvila.
  • To, že CHCE, ABYCHOM MU VYPRÁVĚLI – například při procházce ukáže na letadlo, které vidí na obloze. A to je pro maminku jediný signál. Vyprávěj mi o tom.

Batole ještě nemá dostatek dovedností, aby vždy dokázalo požadované slovo vyslovit. Neznamená to ale, že nemluví. Gesta, pohyby jeho těla ve směru zájmu dítěte, nebo oční kontakt, stejně jako přinesení určitého předmětu – to všechno jsou komunikační prostředky, skrze které dítě mluví. Rodiče je však málokdy považují za komunikační projevy dítěte. A to je škoda. Protože právě tyto neslovní projevy jsou branou k mluvené řeči.

Podobné články

Vitamin D je důležitý nejen pro nejmenší děti

Naše tělo potřebuje pro svůj zdárný vývoj a následně „chod“ mnoho vitaminů. K velmi důležitým patří vitamin D. Podstatný je zejména pro nejmenší děti a batolata. Celý článek

Návštěva dětského psychologa není nic, za co se musíte stydět

Když se řekne dětský psycholog, řada rodičů se vyděsí. Stále totiž ještě převažuje názor, že každý, kdo do psychologické poradny s dítětem jednou zamíří, odchází s diagnózou na základě namalovaného obrázku. Přitom psycholog vám může v mnohých situacích hodně.. Celý článek

Cukrovka u dětí se může začít projevovat nenápadně. Od pomočování až po hubnutí

Možná si myslíte, že se to vašich dětí netýká, ovšem malých diabetiků přibývá. Přitom prvotní příznaky mohou přicházet nenápadně. Jak se projevuje u dětí cukrovka a jaký je rozdíl mezi diabetem 1. a 2. typu? Celý článek

Komentáře