Moje dítě nechce opakovat. Je to problém?

Datum přidání: 12. 3. 2019
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Dítě se neučí řeč opakováním, ale nápodobou. A proto na často používaný povel “Řekni…”, nepřichází odpověď. Dítě se řeč učí životem. Slyšená slova spojuje se situacemi, které prožívá. A tyto prožitky a vjemy, když bude připravené, samo pojmenuje.

To, že dítě uměle vyzveme k prostému zopakování slova znamená, že vytváříme umělou situaci, která postrádá dynamiku života a často i smysl.

Děti mají chuť komunikovat právě ve chvíli, kdy chtějí něco sdělit. Sdělit to, co právě teď prožívají. A opakováním nesděluji nic. Právě proto opakovaný nátlak na dítě může způsobit přesný opak.

Dítě se zasekne a nebude mluvit vůbec.

Věřím však, že rodič vyjádřením “On nechce opakovat” sděluje především obavy z toho, že dítě nemluví.

Jak dítě povzbudit?

Je mnohem lepší zaměřit naši pozornost na to, jakým způsobem dítě mluví a vnímat jeho pokusy komunikovat. I přesto, že zatím nepoužívá slova k vyjádření porozumění a chuti mluvit, používá jemu dostupné mluvní prostředky.

V předchozím díle jsme mluvili o tom, že porozumění předchází mluvě. A proto:

Místo ŘEKNI, používejte UKAŽ!

To, že dítě něco ukáže, znamená, že rozumí, ale i "mluví", odpovídá nebo vyjadřuje žádost.

Gesta jsou přirozenou součástí komunikace a předcházejí vyslovení a pojmenování slov. Je proto důležité je považovat za první mluvní kroky dítěte. Všimnout si jich a reagovat na ně.

Dítě totiž pomocí ukazování vyjadřuje:

  • POTVRZENÍ toho, o čem se hovoří – například ukáže na obrázek kočky, o které právě maminka promluvila.
  • To, že CHCE, ABYCHOM MU VYPRÁVĚLI – například při procházce ukáže na letadlo, které vidí na obloze. A to je pro maminku jediný signál. Vyprávěj mi o tom.

Batole ještě nemá dostatek dovedností, aby vždy dokázalo požadované slovo vyslovit. Neznamená to ale, že nemluví. Gesta, pohyby jeho těla ve směru zájmu dítěte, nebo oční kontakt, stejně jako přinesení určitého předmětu – to všechno jsou komunikační prostředky, skrze které dítě mluví. Rodiče je však málokdy považují za komunikační projevy dítěte. A to je škoda. Protože právě tyto neslovní projevy jsou branou k mluvené řeči.

Podobné články

Jak podpořit kreativitu dětí

Kreativní myšlení je žádaným „artefaktem“ u dospělých v mnoha profesích. Někdo jej má, někdo téměř vůbec. I když nelze dělat zázraky, u většiny z nás se dá kreativní myšlení podpořit. Ideální však je, když se na zlepšení kreativity podílí již rodiče v dětství Celý článek

Píše Bc. Kateřina Vacíková

Problematika ústní hygieny u dětí

Ve své ordinaci často slýchám názor rodičů, že na mléčných zubech nezáleží, protože stejně vypadnou. Jak to s mléčnými zoubky tedy je? Při narození je ústní dutina novorozence téměř sterilní... Celý článek

Srovnání soukromých a státních mateřských škol

Spousta rodičů, kteří mají děti ve věku, kdy je čeká nástup do mateřské školky zvažuje, zda je svěřit do soukromé nebo státní školky. V čem tkví výhody té či oné školky a pro kterou se tedy rozhodnout? Celý článek

Komentáře