Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Nedaří se vám počít vysněné miminko? Jezte zdravě a s úsměvem

Datum přidání: 20. 8. 2018
MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Ryby, zelenina, ovoce, celozrnné pečivo, obiloviny, luštěniny, semínka, to vše máte denně na svém jídelníčku? Víte však v jakém poměru a kdy tyto potraviny jíst, abyste vaše tělo správně připravili na příchod miminka?

Dopřávejte si kyselinu listovou

Při výběru zeleniny se zaměřte na tu tmavě zelenou, ta totiž obsahuje nejvíce kyseliny listové. Pokud užíváte hormonální antikoncepci, začněte s konzumací kyseliny listové ať již formou potravinových doplňků nebo formou potravy ihned po jejím vysazení. Tento blahodárný vitamín B9 najdete především ve špenátu, brokolici, kapustě, ale i ve vlašských ořeších, luštěninách nebo například ve vepřových játrech. Naopak ve světle zeleném ledovém salátu ho příliš nenajdete.

Kyselinu listovou, v lidském těle nezbytnou především pro tvorbu nových buněk, užívejte i během těhotenství a kojení. Její nedostatek může mít za následek předčasný porod nebo narození dítěte s rozštěpem.

Každá žena v produktivním věku by měla užívat přibližně 400 mikrogramů kyseliny listové denně a po otěhotnění zvýšit její příjem ještě o 200 mikrogramů.

Konzumujte ty správné tuky v tom správném množství!

Aby vaše pohlavní orgány fungovaly správně je potřeba zvýšit příjem těch správných esenciálních kyselin. Únava, padání vlasů, deprese, zhoršená tvorba některých hormonů stejně jako poruchy reprodukce mohou být příznakem nedostatečného příjmu nenasycených mastných kyselin. Většina lidí tyto nenasycené mastné kyseliny z potravy přijímá, ovšem často ve špatném poměru.

Vaše strava by měla zahrnovat především omega 3 kyseliny a omega 6 kyseliny, a to přibližně v poměru 1:3. Z potravy, především z margarínů a slunečnicového oleje však přijímáme čím dál tím více omega 6 esenciálních kyselin a jen velmi málo omega 3 nenasycených mastných kyselin. Dopřávejte si tedy více tučné ryby, vlašské ořechy, konopná a lněná semínka. Výborným zdrojem nenasycených mastných kyselin bude pro vás například rybí pomazánka obsahující sardinky, trošku margarínu, riccotu a vajíčka či losos se zeleninou.

Dítě, jehož matka měla v těhotenství nedostatečný příjem omega 3 kyselin může trpět nervovými poruchami či potížemi se zrakem.

Užívejte si každé jídlo

Jezte pravidelně, dopřávejte si teplou snídaní (jahelná kaše), převážně v zimních měsících vynechejte syrovou zeleninu (rajčata, okurky), kravské mléko vyměňte za ovčí či kozí, začleňte do jídelníčku více vody a bylinných čajů. Po každém jídle se musíte cítit lépe než před ním. Každé jídlo vychutnávejte a užívejte si ho. Pokud vám například káva s mlékem nedělá dobře, nepijte ji. Pokud je vám po svíčkové těžko, nejezte ji. Vaše tělo si samo řekne, co potřebuje.

Podobné články

Rady a tipy při koupi nemovitosti. Nejčastější úskalí...

Otázku bydlení musí mít vyřešenou každý z nás. Pro někoho je nepředstavitelný život na vesnici, pro jiného v bytě, každý máme o bydlení jiné představy a požadavky. Pokud se rozhodneme jít do možnosti pořízení vlastního bydlení, je dobré vědět... Celý článek

Omezujeme plasty a začínáme u potravin

Mezi čím dál diskutovanější témata patří v posledních letech jednoznačně ta ekologická. Mnohem více lidí si začíná uvědomovat dopad současného životního stylu lidstva na přírodu a velká část z nich se také rozhodne omezit stopu... Celý článek

Píše Michaela Černá

Proč je důležité číst recenze zaměstnavatelů?

Hledáte novou práci? Doporučujeme zjistit si co nejvíce informací o firmě, kam hodláte nastoupit. Jaké benefity společnost nabízí, jak vypadá pracovní prostředí, nebo jaké jsou vztahy na pracovišti a tak dále. Pokud ovšem ve firmě nikoho neznáme... Celý článek

Komentáře