Nedaří se vám počít vysněné miminko? Jezte zdravě a s úsměvem

Datum přidání: 20. 8. 2018
MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Ryby, zelenina, ovoce, celozrnné pečivo, obiloviny, luštěniny, semínka, to vše máte denně na svém jídelníčku? Víte však v jakém poměru a kdy tyto potraviny jíst, abyste vaše tělo správně připravili na příchod miminka?

Dopřávejte si kyselinu listovou

Při výběru zeleniny se zaměřte na tu tmavě zelenou, ta totiž obsahuje nejvíce kyseliny listové. Pokud užíváte hormonální antikoncepci, začněte s konzumací kyseliny listové ať již formou potravinových doplňků nebo formou potravy ihned po jejím vysazení. Tento blahodárný vitamín B9 najdete především ve špenátu, brokolici, kapustě, ale i ve vlašských ořeších, luštěninách nebo například ve vepřových játrech. Naopak ve světle zeleném ledovém salátu ho příliš nenajdete.

Kyselinu listovou, v lidském těle nezbytnou především pro tvorbu nových buněk, užívejte i během těhotenství a kojení. Její nedostatek může mít za následek předčasný porod nebo narození dítěte s rozštěpem.

Každá žena v produktivním věku by měla užívat přibližně 400 mikrogramů kyseliny listové denně a po otěhotnění zvýšit její příjem ještě o 200 mikrogramů.

Konzumujte ty správné tuky v tom správném množství!

Aby vaše pohlavní orgány fungovaly správně je potřeba zvýšit příjem těch správných esenciálních kyselin. Únava, padání vlasů, deprese, zhoršená tvorba některých hormonů stejně jako poruchy reprodukce mohou být příznakem nedostatečného příjmu nenasycených mastných kyselin. Většina lidí tyto nenasycené mastné kyseliny z potravy přijímá, ovšem často ve špatném poměru.

Vaše strava by měla zahrnovat především omega 3 kyseliny a omega 6 kyseliny, a to přibližně v poměru 1:3. Z potravy, především z margarínů a slunečnicového oleje však přijímáme čím dál tím více omega 6 esenciálních kyselin a jen velmi málo omega 3 nenasycených mastných kyselin. Dopřávejte si tedy více tučné ryby, vlašské ořechy, konopná a lněná semínka. Výborným zdrojem nenasycených mastných kyselin bude pro vás například rybí pomazánka obsahující sardinky, trošku margarínu, riccotu a vajíčka či losos se zeleninou.

Dítě, jehož matka měla v těhotenství nedostatečný příjem omega 3 kyselin může trpět nervovými poruchami či potížemi se zrakem.

Užívejte si každé jídlo

Jezte pravidelně, dopřávejte si teplou snídaní (jahelná kaše), převážně v zimních měsících vynechejte syrovou zeleninu (rajčata, okurky), kravské mléko vyměňte za ovčí či kozí, začleňte do jídelníčku více vody a bylinných čajů. Po každém jídle se musíte cítit lépe než před ním. Každé jídlo vychutnávejte a užívejte si ho. Pokud vám například káva s mlékem nedělá dobře, nepijte ji. Pokud je vám po svíčkové těžko, nejezte ji. Vaše tělo si samo řekne, co potřebuje.

Podobné články

Maminka má pipinku a tatínek pindíka aneb nahota v rodině u malých dětí

Chodíte před svými dětmi předškolního věku doma nazí nebo naopak si nedokáže představit, že by vás vaše dítě vidělo v rouše Evině a Adamově? A jak s malými dětmi mluvit o rozdílech mezi pohlavím? A je to vůbec potřeba? Celý článek

Jakými potravinami podpořit tvorbu mateřského mléka

Asi všechny budoucí maminky přemýšlí nad kojením již před porodem. Některé se na okamžiky kojení těší, jiné mají obavu, zda jej zvládnou, nebude je sání miminka bolet, jak budou jejich prsa vypadat po kojení… Drtivá většina žen také řeší, co bude moci během... Celý článek

Vitamin D je důležitý nejen pro nejmenší děti

Naše tělo potřebuje pro svůj zdárný vývoj a následně „chod“ mnoho vitaminů. K velmi důležitým patří vitamin D. Podstatný je zejména pro nejmenší děti a batolata. Celý článek

Komentáře