Nemluví, ale rozumí... Sluch a řeč jako jeden tým – 5. díl

Datum přidání: 22. 8. 2018
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Možná máte doma batolátko, které právě oslavilo rok. A možná už s napětím čekáte na první slůvka. Rozumím tomuto očekávání, stejně jako znám radost, kterou první skutečně vyslovená a cíleně mířená slova pro rodiče malých dětí znamenají.

Současně ale také vím, že okolo jednoho roku se jich všichni nedočkají. A je to tak v pořádku. Děti jsou totiž různé, stejně jako jsou různí dospělí. Musíme si uvědomit, že jedinečnost každého člověka, začíná s jeho početím, a tak se nenechte znepokojit, že právě Pepík od sousedů už říká první slova a vaše Anežka s radostí leze po bytě a zkoumá veškerá jeho zákoutí. Je jedinečná.

Děti vám musí rozmumět

Z pohledu vývoje řeči je mnohem důležitější, zda vám Anežka rozumí.

Porozumění řeči, je totiž klíčová dovednost, která předchází vlastnímu použití slov. Vždy.

Z předchozích dílů tohoto seriálu již víme, že není možné, aby dítě začalo říkat slova, aniž by je předtím slyšelo. Stejně tak není možné, aby dítě začalo cíleně pojmenovávat předměty, aniž by porozumělo, že toto slovo skutečně k danému předmětu patří.

A proto, pokud jste nervózní z toho, že vaše dítě ještě pořád nemluví, zaměřte svoji pozornost na to, jak moc vám rozumí.

Pozorujte, jestli se otočí, zbystří nebo i přiběhne, když na něho zavoláte. Případně, když řeknete „Bude ham“, podívá se ke stolu, do kuchyně, nebo se tam rovnou přesune, aby našlo svoji lžičku.

Při prohlížení prvních leporel, která již vícekrát vidělo, se ho ptejte: „Kde je haf?“ A pak sledujte, zda se očima dívá a hledá pejska, nebo se ho rovnou snaží ukázat. Možná, že ale místo toho odstrčí vaši ruku, seskočí vám z klína a přinese svého plyšového pejska, aby vám ukázalo, že vám rozumí.

Když půjdete na procházku a pes od sousedů jako pokaždé vyběhne a začne na vás štěkat, znovu se svého dítěte ptejte: „Kde je haf?“

Nemusí mluvit, ale komunikovat tělem

Dítě okolo jednoho roku nemusí říkat ani jedno slovo. Musí ale komunikovat svým tělem.

Okolo jednoho roku dá dítě najevo porozumění mnoha různými způsoby. Ať už je to pohled, úsměv, pohybová reakce nebo třeba jen výsknutí. Dělá to tak?

Pokud ano, je to skvělé. Abyste uchopení prvních slov podpořili, mluvte na něho jednoduchými výrazy, stále stejné situace, předměty a jevy popisujte stále stejnými slovy a vnímejte, jak vaše dítě rozumí. Nezapomeňte zapojit emoce do vašeho hlasu. Radostně a tajuplně vyslovené slovo haf, mozek dítěte zpracuje daleko snadněji. Uvidíte, že brzy se toto porozumění překlopí do prvních vyslovených slov.

A jak poznáme, že dítě skutečně říká první slova?

Je to jednoduché, musí s nimi cíleně označovat konkrétní předmět, situaci nebo osobu.

V příštím díle si povíme, co dělat, když zjistíte, že vám dítě nerozumí.

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře