Než otěhotním…

Datum přidání: 19. 9. 2017
fyzioterapeut Kateřina Polášková

Píše fyzioterapeut Kateřina Polášková

Často slýchám od kamarádek, které ještě nemají děti, otázku typu: „Jsem připravena být matkou?“ Moje odpověď je jednoznačná…

Pokud žena začne nahlížet do kočárků cizích maminek, pokud se zarazí, když slyší dětský pláč nebo naopak pookřeje, když vidí dětský úsměv, její hormonální systém, nebo chceme-li jej nazývat biologickými hodinami, jí tímto naznačují, že je připravená přivést na svět svého potomka.

Co by měla žena předtím, než otěhotní dělat?

Rady našich babiček, tetiček či kmotřiček poukazují na domnělou teorii, že „čím mladší, tím lepší.“ Vždyť ony se vdávaly už v sedmnácti letech a půl roku na to byl jejich Pepík na světě. Tudíž žádnou přípravu nepotřebovaly.

Z pohledu fyzioterapeuta však mohu říct, že připravit tělo na těhotenství je velmi důležité a na věku budoucí matky záleží z rehabilitačního hlediska minimálně. Podle mého názoru patří mezi hlavní atributy pro početí miminka (kromě gynekologických) správné rozložení svalového napětí a psychická pohoda nastávající matky.

Správné rozložení svalového napětí

Správným rozložením svalového napětí se myslí rovnováha mezi jednotlivými svalovými skupinami. To znamená, že žádný ze svalů by neměl být ani příliš přetížený ani příliš oslabený.

Odborníci doporučují sérii různých cviků pro otěhotnění, důraz je kladen zejména na posilování břišních svalů. Důležitá je tedy vzájemná souhra a rovnováha mezi jednotlivými svaly.

  • Zapomeňte však na cviky typu „sedy-lehy“ nebo „stříhání nohama“. Při provádění těchto cviků by došlo k přetížení přímého břišního svalu, zatímco ostatní břišní svalstvo by ochabovalo. Následkem by mohlo dojít ke vzniku blokády bederní páteře, vykřivení pánve nebo kostrče, což by mohlo bránit otěhotnění.

Ideální je začít trénovat souhru břišních svalů vleže na zádech s dolními končetinami pokrčenými v kolenou a lýtkami položenými na velkém gymnastickém míči.

V této pozici můžete střídavě odlehčovat jednu a pak druhou dolní končetinu od míče, pokud zvládnete, tak i obě najednou.

V odlehčení je dobré setrvat několik vteřin a pravidelně dýchat.

Nikdy se však nesmíte prohnout v zádech, zvednout ramena od podložky, zaklonit hlavu nebo zadržet dech. Opakovat tuto pozici můžete 5-10x minimálně každý den.

Pokud chcete mít jistotu ve správném provádění cviků, je dobré navštívit odborníka, který pro vás určí vhodné cviky a hlavně zkontroluje správnost provedení tak, abyste jej mohla praktikovat sama.

Co když se otěhotnět nedaří

I když jsou všechna ostatní vyšetření v pořádku a stále nic? Druhým již zmíněným parametrem pro početí miminka je psychická pohoda. Znáte to, okolí vám tvrdí, ať na TO nemyslíte, že to půjde samo. Ale když ono je to tak těžké, nemyslet na miminko, když po něm tolik toužíte.

Já tvrdím trochu odlišný názor. Myslete na TO. Ne však na miminko, ale na své tělo. Na to, jakým způsobem pracuje. Představujte si, jak váš mozek vysílá signál skrz nervové dráhy ke žlázám, které mají za úkol vyplavování hormonů. Díky kterým dojde k uvolnění vajíčka z vaječníků. Lehněte si pohodlně na záda, zavřete oči a jen si představujte, jak vaše tělo pracuje, jak se uvolňuje vajíčko a jak putuje vejcovodem. Berte to jako takovou meditaci. 

Vždyť právě mozek je nejdokonalejší orgán a sama mysl má regenerační schopnost, proto dokáže ovlivnit mechanické pochody uvnitř našeho těla. Existuje tedy vysoká pravděpodobnost, že pokud se žena ponoří do svého nitra a představuje si, jak mozek vysílá signály, aby se uvolnilo vajíčko, k ovulaci opravdu dojde.

Nutné je také, být přesvědčená, že těhotenství dříve či později nastane.

Proto neustále vysílejte myšlenku, soustřeďte se, buďte psychicky vyrovnané a uvidíte, že se dočkáte zázraku.

Držím pěsti.

Podobné články

Píše Tereza Bečková

Rodičovský příspěvek 2019. Můžeme se těšit na zvýšení?

Výše rodičovského příspěvku se šest let v řadě nezměnila a čítala pouhých 220 tisíc korun. Mohou se rodiče od příštího roku těšit z jeho navýšení? A jak je tomu v případě narození dvojčat a vícerčat? Přinášíme vám rady, jak a kde si o rodičovský příspěvek Celý článek

Zuzana Bičíková

Píše Zuzana Bičíková

Fit po porodu. Cviky podporující redukci břišní diastázy

Dech a dechové cvičení, podporující redukci břišní diastázy, opětovnou funkčnost břišních svalů a správnou aktivaci pánevního dna. Dnes vám představíme 9 cviků, které vaše tělo dostanou opět do formy po porodu. Celý článek

Píše Baby Office

Stát vám zaplatí školku také za rok 2018. Jak na to?

Dáváte své dítko do soukromé miniškolky? Všichni rodiče vědí, že platit školkovné není zrovna levná záležitost. Dobrá zpráva je, že díky slevě na dani za vás stát zaplatí školku i v roce 2018, a to až do výše 12 200 Kč. Byla by škoda této možnosti nevyužít. Celý článek

Komentáře