Odkladem povinné školní docházky můžeme dítěti pomoct, ale i ublížit

Datum přidání: 9. 2. 2018

Každoročně zvažuje mnoho rodičů předškoláků, zda žádat o odklad nástupu jejich dítěte do první třídy základní školy, nebo ne. Důvody mohou být různé, od nevyzrálosti dítěte, kdy je hravé a stále „krásně dětské“, přes mezery ve výslovnosti, až po neschopnost soustředit se a zapamatovat si např. základní barvy, tvary…

PhDr. Jan Svoboda, uznávaný psycholog na svých přednáškách říká, že nemůžeme-li se rozhodnout, jestli dítě do první třídy umístit, nebo ne, máme zvolit odklad. Škody, které na dítku napácháme předčasným zapojením mezi školou povinné, kdy na to není připraveno, mohou být mnohem větší než u dítěte, které už na první třídu „mělo“ a my ho nechali ještě jeden rok v mateřské škole.

Odpovědnost o rozhodnutí je na vás

Ano, je spousta odborníků, kteří mohou pomoct s rozhodnutím, zda je dítě připraveno na nástup do školy, nebo ne. Existují jasné ukazatele, které jsou nepřehlédnutelné. Ale jsou i takové, které vycítí pouze rodiče nebo paní učitelky v MŠ, které s dítkem tráví dostatek času, a znají jeho povahu. Důvodem pro odklad může být i to, že je dítě přehnaně bojácné. Rok, který mu bude k dobru mu dá možnost být silnější. Vy víte, jak dítě reaguje na situace v běžném životě, jak se zapojuje při hře mezi dětmi na hřišti, doma se sourozenci, jak je průbojné, jak je ve srovnání s vrstevníky v kroužku cvičení zdatné… Toto by vám mělo hodně napovědět.

Odklad u těch, kteří už měli do školy nastoupit

Dítě, které už je po všech stránkách dostatečně připraveno na nástup do ZŠ, ale rodiče mu chtějí dopřát „rok svobody a prodloužit o rok dětství“ toho mohou docílit. Neuvědomují si ale, že dítěti zajistí i rok, který mu nepřinese tolik užitku, kolik by mohl. Ve školce se sice zabaví, ale nebude se posouvat, zdokonalovat tak, jako už mohlo ve škole učením se dalších, nových, zajímavých dovedností. Ve školce se pak může cítit navíc, nebude jej bavit, bude mu připadat že vše, co ho zde učí, už umí a nudí se.

Když přeceníte síly dítka a odklad odmítnete

Podíváme se na druhý extrém. Jsou i rodiče, kteří považují odklad za něco, co je hanlivé, ostudné a jejich dítě jednoduše nemůže potkat. Přece první třídu zvládne! Ze zkušeností PhDr. Svobody je jasné, že umístíme-li do první třídy dítě nezralé, které ještě mělo zůstat rok v MŠ, zbytečně mu zkomplikujeme život. Následně prožívá stres, nestíhá tempo, kterému se musí přizpůsobovat tak, jako jeho vrstevníci, do školy se může bát chodit, cítí se méněcenně, neschopně, neustále je za něco napomínáno, upozorňováno… Bude-li pak nutné, aby první třídu opakovalo, nebo bude doporučeno, aby se vrátilo do MŠ a první třídu začalo znovu v příštím roce znovu, jeho bloky, které mu tyto zkušenosti mohou způsobit, bude mnohem horší odstranit než to, když jiní rodiče odklad uměle odůvodní a dítku jej zařídí.

Nenechte se ovlivnit ostatními rodiči ani dětmi. Pokud cítíte, že se bude váš syn či dcera v první třídě trápit, ať už proto, že jsou hraví, nesamostatní, motoricky nešikovní nebo nesoustředění a učit se je zatím nebaví, zvolte odklad. Stejně tak ale buďte rozumní a nechtějte se odkladem vyhnout starostem, které i vám, rodičům, s nástupem potomka do první třídy vzniknou.

Racionálně si přiznejte, jak na tom vaše dítě je. Znáte jej nejlíp a víte, jestli se do školy těší nebo ne a proč tomu tak je. Velkou pomocí při rozhodování vám jistě budou paní učitelky z třídy, kterou ve školce navštěvuje.

Co vše musí děti umět najdetet v našem článku - DESATERO PRO RODIČE DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

O přijetí rozhoduje zralost dítěte

Zkouší se: držení tužky, komunikace – jak dítě odpovídá, řeč – slovní zásoba – paměť (umí zopakovat, co slyšelo) – zvukové rozlišování – rytmus řeči (vytleskání slov/slabik), kresba postavy, rozlišování části a celku (puzzle), prostorové vnímání – nahoře/dole/pravá/levé/nejvyšší/nejmenší/míň/nejmíň/geometrické tvary, zraková paměť – hra s šátkem – na stůl dáme několik předmětů, necháme dítě, aby se podívalo např. 15 vteřin a zakryjeme, pak se ptáme), motorika dítěte – navlékání korálků, stoj na jedné noze, chůze po provázku….

Zdroj: www.anglickaskolka-dobris.cz

Podobné články

Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Vývoj řeči neprobíhá samostatně... Sluch a řeč jako jeden tým

Ačkoli to mnohdy vypadá tak, že první slova, která z dítěte okolo jednoho roku vypadnou, jsou samozřejmá a snadná, ve skutečnosti je toto načasování souhrou několika důležitých procesů, které předcházejí jejich vyslovení. Celý článek

Jak odnaučit dítě od plen? Chce to důslednost a pohodu

Říká se, že nejvhodnější doba začít dítě odnaučovat od plen, je v období, kdy umí samo sedět. Ale také můžeme slyšet, že je vhodné vyčkat, až dítě začne celý proces chápat, a to nastává kolem cca roku a půl věku dítěte. Jak na to, aby to celé proběhlo bez Celý článek

Vývoj miminka 8. měsíc: Děťátko zkouší lézt po čtyřech a zvládne se samo posadit

Jak to jen utíká, každý měsíc udělá vaše dítko neuvěřitelné pokroky. Na konci osmého měsíce se už většina dětí dokáže sama posadit a začíná se učit lézt po čtyřech. To bude teprve jízda… Celý článek

Komentáře