Opožděný vývoj řeči u dětí a znakování

Datum přidání: 12. 8. 2016

Děti s opožděným vývojem řeči vývojově zaostávají za svými vrstevníky v oblasti verbálních či vyjadřovacích dovedností. Receptivní dovednosti (porozumění jazyku) jsou na velmi dobré úrovni. Naproti tomu děti s poruchou řeči mají vážné nedostatky jak v oblasti porozumění jazyku, tak i jeho produkci.

 

Na rozdíl od dětí s poruchou řeči se děti s opožděným vývojem řeči většinou svým vrstevníkům v jazykových dovednostech nakonec vyrovnají, a to často bez nutnosti zásahu. Ale neuspokojení, které tyto děti pociťují, než se ostatním vyrovnají, může vést k negativní interakci s okolím, což v nich může zanechat dlouhodobé stopy. Proto je v nejlepším zájmu všech, aby dětem s opožděným vývojem řeči dle možností co nejrychleji pomohli potíže překonat.

 

Mohlo by vás zajímat: Ve dvou letech ještě nemluví, je to problém?Jak nahlédnout do světa vašeho miminka

 

Abychom se přesvědčili, že program Baby Signs® může těmto dětem pomoci, sepsala jsem diplomovou práci opírající se o obdobný návrh výzkumného záměru, který ve své studii NIH využily doktorky Acredolová a Goodwynová. V rámci mé studie patnáct dětí splňovalo běžná kritéria charakterizující děti s opožděným vývojem řeči. Tyto děti značně zaostávaly za svými vrstevníky, pokud šlo o slovní zásobu, ale nikoliv v oblasti receptivního jazyka. Z těchto patnácti rodin se pak pět zúčastnilo školení v rámci programu Baby Signs®. Pěti z nich jsme zajistili vyškolení, v němž se klade důraz výhradně na verbální interakci. Do pěti zbývajících rodin jsme nijak nezasahovali.


V rámci 8-měsíční studie jsme všechny tři skupiny dětí s opožděným vývojem řeči porovnávali s dalšími dvěma skupinami dětí: (a) s dětmi téhož věku, které se vyvíjely zcela typicky (věkově vyrovnanou skupinou) a (b) mladšími dětmi, které byly v oblasti slovní zásoby na stejné úrovni jako děti s opožděným vývojem řeči (jazykově vyrovnanou skupinou).

 

Čtyři měsíce po zahájení výzkumu jsme porovnali slovní zásobu v rámci všech skupin. Výsledky mluvily ve prospěch programu Baby Signs® coby užitečného zásahu uplatněného u dětí s opožděným vývojem řeči. Konkrétně skupina komunikující znaky byla jedinou skupinou, která v oblasti slovní zásoby za svými vrstevníky v průměru již nijak významně nezaostávala. Naopak skupina, u níž byl uplatněn klasický jazykový postup, a skupina, do níž jsme vůbec nezasahovali, zůstaly i nadále daleko za svými vrstevníky. Dosažené výsledky se u těchto dětí blížily spíše výsledkům mladších dětí (jazykově vyrovnaných), a to jak v polovině, tak i na konci studie.

 

To, že měli rodiče ve znakující skupině k dispozici znaky, jim pomohlo nejen vylepšit verbální vyjadřovací dovednosti, ale také se vyrovnat s pocity neuspokojení a obavami z toho, že jejich děti v řeči zaostávají. Jakmile rodiče uviděli, kolik toho jejich děti o jazyce vědí, uklidnili se. A v okamžiku, kdy si jejich děti bez výbuchů hněvu a slzí dokázaly pomocí znaků říci o to, co potřebují, život v rodině se stal příjemnější.

 

Chtěla bych však zdůraznit, že každý rodič, který má obavy týkající se jazykového či jiného aspektu vývoje jeho dětí, by se měl obrátit na odborníka na vady řeči, specialistu na vývoj či dětského lékaře a požádat jej o odbornou radu. Každá země má k dispozici programy, v jejichž rámci se nabízejí služby rodinám hledajícím pomoc či informace.

 

Pokud chcete znakování zkusit, vše se můžete dozvědět ještě dnes v online kurzu znakování Baby Signs.

 

Překlad výtažku článku autorky Catherine Brown, M. A., CCC-SLP

 

Zdroj: BabySigns.cz

Podobné články

Je vhodné dávat dětem sliby?

Jestliže nám dá slib partner, kamarádka či kdokoli jiný dospělý, můžeme nést velmi špatně jeho nedodržení. U dětí, které svým rodičům naprosto důvěřují, může být zklamání ještě větší. Čím více slibů porušíte, tím víc je důvěra narušena a k jejímu opětovnému... Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře