Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Opožděný vývoj řeči u dětí a znakování

Datum přidání: 12. 8. 2016

Děti s opožděným vývojem řeči vývojově zaostávají za svými vrstevníky v oblasti verbálních či vyjadřovacích dovedností. Receptivní dovednosti (porozumění jazyku) jsou na velmi dobré úrovni. Naproti tomu děti s poruchou řeči mají vážné nedostatky jak v oblasti porozumění jazyku, tak i jeho produkci.

 

Na rozdíl od dětí s poruchou řeči se děti s opožděným vývojem řeči většinou svým vrstevníkům v jazykových dovednostech nakonec vyrovnají, a to často bez nutnosti zásahu. Ale neuspokojení, které tyto děti pociťují, než se ostatním vyrovnají, může vést k negativní interakci s okolím, což v nich může zanechat dlouhodobé stopy. Proto je v nejlepším zájmu všech, aby dětem s opožděným vývojem řeči dle možností co nejrychleji pomohli potíže překonat.

 

Mohlo by vás zajímat: Ve dvou letech ještě nemluví, je to problém?Jak nahlédnout do světa vašeho miminka

 

Abychom se přesvědčili, že program Baby Signs® může těmto dětem pomoci, sepsala jsem diplomovou práci opírající se o obdobný návrh výzkumného záměru, který ve své studii NIH využily doktorky Acredolová a Goodwynová. V rámci mé studie patnáct dětí splňovalo běžná kritéria charakterizující děti s opožděným vývojem řeči. Tyto děti značně zaostávaly za svými vrstevníky, pokud šlo o slovní zásobu, ale nikoliv v oblasti receptivního jazyka. Z těchto patnácti rodin se pak pět zúčastnilo školení v rámci programu Baby Signs®. Pěti z nich jsme zajistili vyškolení, v němž se klade důraz výhradně na verbální interakci. Do pěti zbývajících rodin jsme nijak nezasahovali.


V rámci 8-měsíční studie jsme všechny tři skupiny dětí s opožděným vývojem řeči porovnávali s dalšími dvěma skupinami dětí: (a) s dětmi téhož věku, které se vyvíjely zcela typicky (věkově vyrovnanou skupinou) a (b) mladšími dětmi, které byly v oblasti slovní zásoby na stejné úrovni jako děti s opožděným vývojem řeči (jazykově vyrovnanou skupinou).

 

Čtyři měsíce po zahájení výzkumu jsme porovnali slovní zásobu v rámci všech skupin. Výsledky mluvily ve prospěch programu Baby Signs® coby užitečného zásahu uplatněného u dětí s opožděným vývojem řeči. Konkrétně skupina komunikující znaky byla jedinou skupinou, která v oblasti slovní zásoby za svými vrstevníky v průměru již nijak významně nezaostávala. Naopak skupina, u níž byl uplatněn klasický jazykový postup, a skupina, do níž jsme vůbec nezasahovali, zůstaly i nadále daleko za svými vrstevníky. Dosažené výsledky se u těchto dětí blížily spíše výsledkům mladších dětí (jazykově vyrovnaných), a to jak v polovině, tak i na konci studie.

 

To, že měli rodiče ve znakující skupině k dispozici znaky, jim pomohlo nejen vylepšit verbální vyjadřovací dovednosti, ale také se vyrovnat s pocity neuspokojení a obavami z toho, že jejich děti v řeči zaostávají. Jakmile rodiče uviděli, kolik toho jejich děti o jazyce vědí, uklidnili se. A v okamžiku, kdy si jejich děti bez výbuchů hněvu a slzí dokázaly pomocí znaků říci o to, co potřebují, život v rodině se stal příjemnější.

 

Chtěla bych však zdůraznit, že každý rodič, který má obavy týkající se jazykového či jiného aspektu vývoje jeho dětí, by se měl obrátit na odborníka na vady řeči, specialistu na vývoj či dětského lékaře a požádat jej o odbornou radu. Každá země má k dispozici programy, v jejichž rámci se nabízejí služby rodinám hledajícím pomoc či informace.

 

Pokud chcete znakování zkusit, vše se můžete dozvědět ještě dnes v online kurzu znakování Baby Signs.

 

Překlad výtažku článku autorky Catherine Brown, M. A., CCC-SLP

 

Zdroj: BabySigns.cz

Podobné články

Děti a moderní technologie: Nemůžeme zakazovat to, co sami děláme

Generace dnešních rodičů je asi poslední, která ještě zažila bezstarostné dětství bez internetu. V Česku se teprve rozbíhal a většina z nás se s ním setkala až na střední škole. To naše děti se s internetem a moderními technologiemi už prakticky narodí. Celý článek

Když má do rodiny přijít chůva

S prodlužujícím se věkem odchodu do důchodu ubývá babiček, které by nám mohly pomoci s našimi ratolestmi. Stačí, aby dítě kvůli nedostatečné kapacitě nevzali do mateřské školy a problém je na světě. Možným řešením může být využití slečny nebo paní na hlídaní. Celý článek

Spolupracujeme s Nevýchova.cz

Nevzdorujme si ani v období vzdoru

Období vzdoru (nebo také první negativistické stádium, první puberta) je normální, důležité, dokonce žádoucí období ve vývoji dítěte, které nastává obvykle mezi 1,5 až 5 lety, vrchol tohoto období bývá mezi 2. a 3. rokem, tedy ve starším batolecím věku. Celý článek

Komentáře