Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Posilování pánevního dna – 5 mýtů

Datum přidání: 24. 9. 2019
Kristýna Strakošová

Píše Kristýna Strakošová

Jedna z nejčastějších rad lékařů a dalších odborníků, když chtějí člověku popsat, jak posilovat pánevní dno je přerušované močení. Je to ovšem také jedna z nejčastějších chyb! Proč? Proces vyměšování patří k našim přirozeným procesům, které řídí reflexy.

MÝTUS č. 1: pánevní dno se posiluje přerušováním čůrání

Jakmile se náš močový měchýř naplní do dvou třetin, vyšle signál do mozku a vy víte, že si potřebujete dojít na toaletu. V tu chvíli je vhodné na nic nečekat (zdlouhavé zadržování moči je nebezpečné!) a dojít se vyčůrat. A samotné vyměšování opět řídí reflexy, takže když do něj začnete nepřirozeně zasahovat – přerušováním – může časem dojít i k narušení těchto přirozených pochodů v těle a dokonce i takto si můžete zadělat na problémy s únikem moči nebo na problémy s častým vyměšováním „pár kapek“ apod.

MÝTUS č. 2: pánevní dno se posiluje stahováním svěračů

Pánevní dno se skládá z několika vrstev, které bychom se nejdříve měli naučit aktivovat odděleně a pak postupně posilovat najednou, ovšem s tím, že třetí vrstvu, kterou jsou právě svěrače, stahujeme až jako poslední. Právě tou totiž uzamykáme tzv. pojistku.

Častým problémem bohužel je nerovnováha mezi jednotlivými vrstvami – svěrače míváme “přeposilovány“ v touze mít pevné pánevní dno, zatímco o ostatních vrstvách mnohdy ani nevíme, natož abychom je uměli zapojit.

MÝTUS č. 3: když budu pánevní dno stahovat a posilovat co nejvíce a co nejčastěji, vyhnu se potížím

Jak jsem psala v předchozím odstavci. Právě v touze nemít problémy s pánevním dnem se často ženy snaží své pánevní dno zpevnit co nejvíce. Ani to by ale nemělo být naším cílem. Pánevní dno se musíme naučit aktivovat, ale také relaxovat. Potřebujeme ho totiž mít pružné jako trampolína.

Bude-li naše pánevní dno povolené, budeme mít problémy s únikem moči, s bolestmi zad, s prolapsem vnitřních orgánů apod. Ale ani přílišným zpevněním nad těmito problémy nevyhrajeme! Naučte se tedy i relaxační techniky, kterými své pánevní dno budete umět uvolnit. A kdy se vám to bude hodit nejvíce? U porodu!

MÝTUS č. 4: pánevní dno považujeme za jeden z dalších svalů v našem těle

Často k pánevnímu dnu přistupujeme jako k neživému svalu, který se naučíme díky cvikům posilovat a to je vše. Ovšem bez „úklidu“ v emocích souvisejících s ženskou pánví nebude naše cvičení účinné.

S pánevním dnem lze pracovat ve třech rovinách, z nichž samotné tělo je pouze jednou z fyzických úrovní. Zapojíte-li ale také rovinu emoční a energetickou, zjistíte, že pánevní dno je mnohem širším pojmem! :)

MÝTUS č. 5: pánevní dno musíme cvičit celý život

Pánevní dno se hlavně musíme naučit používat! Až se s ním blíže seznámíme, zjistíme, že s ním můžeme pracovat celý den při různých činnostech a tudíž ho budeme zapojovat postupně zcela přirozeně, aniž bychom tomu říkali cvičení.

Autorkou článku je: Kristýna Strakošová, aktivnimatka.cz
Dvojnásobná maminka, fitness instruktorka, lektorka a školitelka

Podobné články

Jak jsme mohli žít bez mobilních telefonů? O něco klidněji

To, že mobilní telefony naše životy změnily, je neoddiskutovatelné. Nejen tím, že díky nim jsme neustále v obraze, protože chytrý telefon v kapse znamená, že si ve vteřině bez problémů najdu vše, co potřebuji. Celý článek

Od bolesti u porodu vám nemusí ulevit jen epidurál. Jaké jsou další možnosti?

Blížící se porod vyvolává v mnohých ženách obavy, jak zvládnou bolest. Některé se bolesti bojí tak moc, že už dopředu mají jasno, že bez tišících prostředků se neobejdou. Jiné to nechávají na situaci. Připravili jsme proto pro vás přehled možností, které jako Celý článek

Rodiče mi zničili život svojí sobeckostí a nezájmem

Již psychoanalytik Sigmund Freud říkal, že velká část problémů v dospělosti pramení z našeho dětství. Ukazuje se totiž, že mnoho nevyřešených věcí z minulosti si člověk v sobě nese po celý život a negativní vlivy na něj stále skrytě působí. Celý článek

Komentáře