Proč je vývoj dětí do 3 let důležitý a jakých chyb se vyvarovat

Datum přidání: 11. 5. 2016

Proč je vývoj dětí do 3 let důležitý a jakých chyb se vyvarovat

Když se dítě narodí, je jako prázdná nádoba, do které se postupem života vlévá voda. Už nikdy během dalšího vývoje dítěte se rodičům nepodaří do té nádoby vlít tolik vody jako právě v období do 3 let. Zažívá denně tolik poprvé. Poprvé, která jsou tak silná, že si to už málokterý dospělý dokáže vůbec představit. Všechna tato poprvé, zážitky, situace, které se kolem dítěte odehrávají, formují jeho osobnost.

Na co si mají rodiče dát v prvních letech dítěte největší pozor?

Na sebe sama. Na své chování, na své přístupy nejen k dítěti, ale i k partnerovi, k okolí. Mnoho rodičů zapomíná na to, že se dítě učí v miminkovském a batolecím věku právě nápodobou. Nebere si příklad jen z toho, jak přistupuje matka k němu samotnému přímo, ale ze všeho, co vidí okolo sebe. Znamená to, že pokud má sice máma krásný vztah k dítěti, ale s otcem se denně hádá, dítěti se do mozku zapíše: Aha, vztah muž + žena = komplikovaný a takto to do svého života bude dále aplikovat. Těch věcí je samozřejmě mnohem více, ale na prvním místě je vždy „začít u sebe“.

Mohlo by vás zajímat: Jak dětem ukázat, že lékař není strašidlo, Porozumět dítěti je důležité, Ve dvou letech ještě nemluví, je to problém?

Jakých největších chyb se mohou rodiče dopustit?

Spousty. A je to naprosto přirozené. Člověk dělá chyby. I tam, kde si to nepřeje a opravdu se snaží. Nejdůležitější je se z těchto chyb nehroutit a správně s nimi poté naložit. U dětí do 3 let patří mezi nejčastější chyby právě neadekvátní chování v přítomnosti dítěte, odpírání pozornosti a lásky (byť chvilkové), zatajování vlastních emocí před dítětem, předkládání nevhodných hraček a aktivit. Chyb může být celá řada a patří mezi ně například i to, že chyby vyzdvihujeme mnohem více a častěji než všecko to, co se nám ve výchově dítěte daří.

Na otázky odpověděla: Mgr. Bc. Ivana Procházková. Je lektorkou kurzů podporujících emoční a intelektuální rozvoj dětí do 3 let. Jako vystudovaná speciální pedagožka se před několika lety začala věnovat alternativním formám přístupů k dětem a založila první Montessori jesle v Brně.

Preprimárnímu vzdělávání se věnuje jako jedna z mála doktorandů MU, spolupracovala na mezinárodním výzkumu dané problematiky, píše odborné články, tvoří kurzy pro děti a vystupuje na konferencích. Zajímá se o inovace ve vzdělávání nejmenších a to nejen profesně, ale také na osobní rovině jako matka 2 dětí. Velmi si uvědomuje, jak je nezbytné s dětmi do 3 let kvalitně pracovat, věnovat se jim, nechat plně rozvinout jejich vlastní potenciál a snaží se na tomto poli pomáhat nejen profesní veřejnosti, ale také a hlavně rodičům samotným. Ivana nám odpověděla na některé otázky.

Zdroj: http://www.babysigns.cz/

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Je vhodné dávat dětem sliby?

Jestliže nám dá slib partner, kamarádka či kdokoli jiný dospělý, můžeme nést velmi špatně jeho nedodržení. U dětí, které svým rodičům naprosto důvěřují, může být zklamání ještě větší. Čím více slibů porušíte, tím víc je důvěra narušena a k jejímu opětovnému... Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Komentáře