První slova musí dítě nejprve slyšet. Sluch a řeč jako jeden tým - 4. díl

Datum přidání: 3. 6. 2018
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Co neslyšíme, to nenapodobíme. Co nevidíme, si ale můžeme představit. Je však pravděpodobné, že se tato představa bude od té reálné skutečnosti dost lišit.

A stejně tak se mohou od reálných zvuků mateřského jazyka lišit zvuky, které dítě ze sebe vydává, pokud si neuvědomuje jejich funkci. A také pokud je ve svém okolí neslyší anebo je zpracovává vlivem poruchy sluchu nebo sluchového rozlišování chybně.

Dítě se pak může pokoušet tvořit různé zvuky, které ale s jeho mateřskou řečí, tedy řečí okolí, nesouvisí.

Cvičení mluvidel od narození

Takové zvuky tvoří každé dítě od svého narození. Zkouší nastavovat mluvidla, jako když saje mléko. S postupně se rozvíjející schopností pohyblivosti mluvidel zvyšuje také pestrost těchto zvuků.

Otevře pusu nebo ji přivře, vyšpulí rty nebo je zaostří, zvedne jazyk nebo ho zasune. To vše jsou pohyby, které ovlivní, jak zvuk vycházející z jeho mluvidel bude znít.

Je to stejné, jako když se učíme jezdit na kole. Děláme mnoho neúčelných a nepřesných pohybů, které, když se naučíme jezdit, vymizí. První pohyby neustále vylepšujeme, zpřesňujeme a zdokonalujeme, abychom se jednoho dne mohli nazvat cyklistou.

A stejně je to i s řečí.

Milník prvních slov je rok

Mnoho dětí okolo prvního roku přichází s prvními slovy. Některá znějí dost zřetelně, ale obsah jiných si musíme domýšlet.

Dalším z faktorů, které způsobí, že přesnost výslovnosti se postupně zlepší, je kromě zlepšující se pohyblivosti mluvidel, právě rozvíjející se sluchové vnímání. A my už si nebudeme muset domýšlet, nebo hádat, co dítě řeklo.

Okolo sedmého měsíce, tedy ještě před prvními narozeninami, se dítěti rozvine tzv. zpětná sluchová vazba. Ta má na starosti vědomě upevňovat slyšené řečové zvuky, jak dítěte samotného, tak mluvčích v jeho okolí.

A právě tato zpětná sluchová vazba může způsobit, že děti s těžkým sluchovým postižením, které do této doby experimentovaly s prvními zvuky na pudové, tedy nevědomě řízené úrovni, se utišují.

Právě ztráta experimentace se zvuky může být signálem, který ukáže na přítomnost poruchy sluchu u dítěte.

Stejně tak tato sluchová vazba zaviní, že se dočkáme prvních smysluplných dětských slov.

Jedinou podmínkou je, že je však dítě ve svém okolí musí předtím slyšet, a to ve formě jednoduchých, stále se opakujících slov, nebo jednoduchých slovních spojení, které může následně upevnit a napodobit.

Podobné články

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Malý praktický dárek, který potěší

Fixy, pastelky a hlavně nové penály, které si mohou neustále měnit a dekorovat podle svého. Ty udělaly radost velikou. Penály mají součástí mini kostičky, kterými děti pouzdra samy vyzdobí. Jmenují se Pixie Crew, ale holky jim říkají Lego penály. Celý článek

Píše Adam Šmíd

Angličtina u dětí... kdy je vhodné začít a jaké jsou výhody a obtíže?

Odborníci z různých oborů se prozatím rozchází v tom, kdy je ideální věk zahájit výuku druhého jazyka. Vývojoví psychologové se však více méně shodují na doporučeném nejnižším věku dítěte. Výuka angličtiny by neměla začít u menších než tříletých dětí Celý článek

Veďte děti od útlého věku ke čtení. Pomůžete jim do budoucna

Podíváme-li se na čtení nejmenším dětem, rodiče se většinou dělí do dvou skupin. V první najdeme ty, kteří se rozhodli večer nebo v průběhu dne bavit, uspávat děti četbou. Ve druhé jsou rodiče, kteří nekladou na čtení takový důraz. Nevidí nic špatného na tom, Celý článek

Komentáře