Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

První slova musí dítě nejprve slyšet. Sluch a řeč jako jeden tým - 4. díl

Datum přidání: 3. 6. 2018
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Co neslyšíme, to nenapodobíme. Co nevidíme, si ale můžeme představit. Je však pravděpodobné, že se tato představa bude od té reálné skutečnosti dost lišit.

A stejně tak se mohou od reálných zvuků mateřského jazyka lišit zvuky, které dítě ze sebe vydává, pokud si neuvědomuje jejich funkci. A také pokud je ve svém okolí neslyší anebo je zpracovává vlivem poruchy sluchu nebo sluchového rozlišování chybně.

Dítě se pak může pokoušet tvořit různé zvuky, které ale s jeho mateřskou řečí, tedy řečí okolí, nesouvisí.

Cvičení mluvidel od narození

Takové zvuky tvoří každé dítě od svého narození. Zkouší nastavovat mluvidla, jako když saje mléko. S postupně se rozvíjející schopností pohyblivosti mluvidel zvyšuje také pestrost těchto zvuků.

Otevře pusu nebo ji přivře, vyšpulí rty nebo je zaostří, zvedne jazyk nebo ho zasune. To vše jsou pohyby, které ovlivní, jak zvuk vycházející z jeho mluvidel bude znít.

Je to stejné, jako když se učíme jezdit na kole. Děláme mnoho neúčelných a nepřesných pohybů, které, když se naučíme jezdit, vymizí. První pohyby neustále vylepšujeme, zpřesňujeme a zdokonalujeme, abychom se jednoho dne mohli nazvat cyklistou.

A stejně je to i s řečí.

Milník prvních slov je rok

Mnoho dětí okolo prvního roku přichází s prvními slovy. Některá znějí dost zřetelně, ale obsah jiných si musíme domýšlet.

Dalším z faktorů, které způsobí, že přesnost výslovnosti se postupně zlepší, je kromě zlepšující se pohyblivosti mluvidel, právě rozvíjející se sluchové vnímání. A my už si nebudeme muset domýšlet, nebo hádat, co dítě řeklo.

Okolo sedmého měsíce, tedy ještě před prvními narozeninami, se dítěti rozvine tzv. zpětná sluchová vazba. Ta má na starosti vědomě upevňovat slyšené řečové zvuky, jak dítěte samotného, tak mluvčích v jeho okolí.

A právě tato zpětná sluchová vazba může způsobit, že děti s těžkým sluchovým postižením, které do této doby experimentovaly s prvními zvuky na pudové, tedy nevědomě řízené úrovni, se utišují.

Právě ztráta experimentace se zvuky může být signálem, který ukáže na přítomnost poruchy sluchu u dítěte.

Stejně tak tato sluchová vazba zaviní, že se dočkáme prvních smysluplných dětských slov.

Jedinou podmínkou je, že je však dítě ve svém okolí musí předtím slyšet, a to ve formě jednoduchých, stále se opakujících slov, nebo jednoduchých slovních spojení, které může následně upevnit a napodobit.

Podobné články

Jak na noční odplenkování? Chce to čas a vyzrálost…

Blíží se třetí narozeniny vašeho dítěte a ono má pořád na noc plenu? Jste z toho nesvá, stydíte se před ostatními maminkami a říkáte si, co děláte špatně, že to kamarádčino má teprve něco málo přes dva a v noci již plenu nepotřebujete? Celý článek

Jak děti reagují na změny? Často hůř než dospělí, ale záleží na jejich povaze

Děti jsou velmi citlivé a každá změna může být pro ně velkým zásahem do psychiky. Zatímco některé se se změnami vyrovnají dobře, jiné jimi mohou trpět. Proto je dobré, když nebudete jejich případné obavy zlehčovat, ale naopak Celý článek

Celiakie je nemocí na celý život, ale díky bezlepkové dietě ji můžete mít pod kontrolou

Nesnášenlivost lepku neboli celiakie je nevyléčitelná. Díky správné dietě se však s ní dá žít plnohodnotný život. Celiakie má mnoho forem, které závisí na věku pacienta. S kvalitou a množstvím lepku ve stravě se mění i projevy choroby. Celý článek

Komentáře