První slova musí dítě nejprve slyšet. Sluch a řeč jako jeden tým - 4. díl

Datum přidání: 3. 6. 2018
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Co neslyšíme, to nenapodobíme. Co nevidíme, si ale můžeme představit. Je však pravděpodobné, že se tato představa bude od té reálné skutečnosti dost lišit.

A stejně tak se mohou od reálných zvuků mateřského jazyka lišit zvuky, které dítě ze sebe vydává, pokud si neuvědomuje jejich funkci. A také pokud je ve svém okolí neslyší anebo je zpracovává vlivem poruchy sluchu nebo sluchového rozlišování chybně.

Dítě se pak může pokoušet tvořit různé zvuky, které ale s jeho mateřskou řečí, tedy řečí okolí, nesouvisí.

Cvičení mluvidel od narození

Takové zvuky tvoří každé dítě od svého narození. Zkouší nastavovat mluvidla, jako když saje mléko. S postupně se rozvíjející schopností pohyblivosti mluvidel zvyšuje také pestrost těchto zvuků.

Otevře pusu nebo ji přivře, vyšpulí rty nebo je zaostří, zvedne jazyk nebo ho zasune. To vše jsou pohyby, které ovlivní, jak zvuk vycházející z jeho mluvidel bude znít.

Je to stejné, jako když se učíme jezdit na kole. Děláme mnoho neúčelných a nepřesných pohybů, které, když se naučíme jezdit, vymizí. První pohyby neustále vylepšujeme, zpřesňujeme a zdokonalujeme, abychom se jednoho dne mohli nazvat cyklistou.

A stejně je to i s řečí.

Milník prvních slov je rok

Mnoho dětí okolo prvního roku přichází s prvními slovy. Některá znějí dost zřetelně, ale obsah jiných si musíme domýšlet.

Dalším z faktorů, které způsobí, že přesnost výslovnosti se postupně zlepší, je kromě zlepšující se pohyblivosti mluvidel, právě rozvíjející se sluchové vnímání. A my už si nebudeme muset domýšlet, nebo hádat, co dítě řeklo.

Okolo sedmého měsíce, tedy ještě před prvními narozeninami, se dítěti rozvine tzv. zpětná sluchová vazba. Ta má na starosti vědomě upevňovat slyšené řečové zvuky, jak dítěte samotného, tak mluvčích v jeho okolí.

A právě tato zpětná sluchová vazba může způsobit, že děti s těžkým sluchovým postižením, které do této doby experimentovaly s prvními zvuky na pudové, tedy nevědomě řízené úrovni, se utišují.

Právě ztráta experimentace se zvuky může být signálem, který ukáže na přítomnost poruchy sluchu u dítěte.

Stejně tak tato sluchová vazba zaviní, že se dočkáme prvních smysluplných dětských slov.

Jedinou podmínkou je, že je však dítě ve svém okolí musí předtím slyšet, a to ve formě jednoduchých, stále se opakujících slov, nebo jednoduchých slovních spojení, které může následně upevnit a napodobit.

Podobné články

Epilepsie u dětí se může projevit zcela nenápadně

Moc se o ní nemluví, přitom patří mezi nejčastější chronickou nemoc u dětí u nás. Řeč je o epilepsii. A pokud si myslíte, že mezi její projevy patří záchvaty, kdy dotyčný o sobě neví, jste na omylu. Ze začátku může totiž vypadat zcela nenápadně. Celý článek

Proč se děti nechovají tak, jak to po nich chceme

Pointa dnešního článku vás možná tolik nepřekvapí, protože se jedná o obecně známou věc. Tentokrát se totiž opět zaměříme na chování našich dětí, a to v situaci, kdy po nich něco chceme. A vlastně nejen tak něco, ale aby se chovaly správně. Celý článek

Píše Baby Office

Přijde k vám letos Mikuláš? Zábavná i výchovná tradice, která má hluboké kořeny

Jakmile se přehoupne podzim do své nadvlády, začínáme pomalu přemýšlet nad vánočními dárky. Stejně jako Ježíšek, patří k Vánocům neodmyslitelně ještě jedna významná postava – Mikuláš a jeho věrní pomocníci anděl a čert. Na rozdíl od Ježíška mají děti většinou Celý článek

Komentáře