Rozvíjejte u dětí finanční gramotnost

Datum přidání: 11. 1. 2016
Ing. Kateřina Lichtenberková

Píše Ing. Kateřina Lichtenberková

Rozvíjejte u dětí finanční gramotnost

Kasička – ano nebo ne a jak? Možná jste se již zamýšleli nad tím, jestli je dobré pořídit dětem kasičku. Nebudou to děti brát jenom jako hračku? Je vůbec dobré, aby malé děti měly své vlastní peníze? A jak to udělat, aby je kasička finančně vzdělávala?

Jsem zastáncem názoru, že kasička je dobrým nástrojem rozvoje finanční gramotnosti, sama o sobě tento rozvoj ovšem neudělá, musíme se jako rodiče také trochu přičinit. Kasičku vám tedy rozhodně doporučuji dětem pořídit. Díky ní totiž můžeme děti učit dalším principům, jako např. základům spoření a vůbec zásadám práce se svým rozpočtem. Budou mít možnost hospodařit se svými vlastními penězi a mnohem lépe si budou uvědomovat hodnotu věcí.

Jakou kasičku pořídit?

V dnešní době už existují kasičky různých typů – od klasických prasátek, přes jinak tvarované kasičky až po hravé, jako je např. pejsek, který papá penízky z misky. Je v celku jedno, jakou kasičku pořídíte, musí však mít jednu zásadní vlastnost, a to možnost peníze z kasičky zase vybírat. Je totiž důležité děti učit nejen to, že penízky do kasičky přibývají, ale také to, že občas je potřeba něco zaplatit.

Tvorba finančních rezerv

To je v podstatě základní princip tvorby finančních rezerv – i do těch musíme občas sáhnout (např. vzhledem k nějaké neočekávané situaci) a zase je znovu doplnit. Také můžeme děti učit, že nic není zadarmo a když chtějí něco nad rámec běžného, musí se k tomu přičinit. Dám konkrétní příklad. Se svými malými syny jsem takto navštívila hračkářství kvůli dárku pro neteř. Kluci si chtěli odtamtud také něco odnést – zaujala je mašinka Tomáš. Domluvili jsme se, že jim mašinku pořídím, ale půlku peněz mi dají z kasičky, až přijdeme domů. Skutečně jsme tak doma učinili. Měli radost, že si odnesli hračku, a zároveň pochopili, že si penízky do kasičky nedávají jen tak, ale že si za ně mohou něco koupit.

Větší děti, které už dostávají kapesné, pak můžete učit tomu, že nemají celé kapesné utratit, ale část peněz si odložit právě do kasičky – můžete je vést např. k pravidlu 10 %, tedy „dostaneš 100, min. 10 korun si z toho dej do kasičky“. Nebo je vcelku běžné, že si takto děti postupně spoří na nějakou větší věc, po které touží.

A v kolika letech kasičku pořídit?

Klidně ke druhým narozeninám. Neděste se toho, že ji bude dítě ze začátku brát jako hračku (možná budete mít chvíli korunky po celém bytě J) – když s ním budete dobře pracovat, brzo pochopí, jaký je její skutečný účel.

Příště se zaměříme na hry, pomocí kterých můžete rozvíjet finanční gramotnost malých dětí.

Mohlo by vás zajímat:

Podobné články

Píše Tereza Bečková

Ošetřování člena rodiny: Jaké jsou podmínky a novinky v roce 2019

Staráte se o nemocného člena rodiny a nebo o dítě mladší 10 let? Za jakých okolností máte nárok na placené volno a podporu při ošetřování člena rodiny? Jaká je výše podpory při ošetřování člena rodiny v roce 2019? Celý článek

Jak podpořit kreativitu dětí

Kreativní myšlení je žádaným „artefaktem“ u dospělých v mnoha profesích. Někdo jej má, někdo téměř vůbec. I když nelze dělat zázraky, u většiny z nás se dá kreativní myšlení podpořit. Ideální však je, když se na zlepšení kreativity podílí již rodiče v dětství Celý článek

Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Moje dítě nechce opakovat. Je to problém?

Dítě se neučí řeč opakováním, ale nápodobou. A proto na často používaný povel “Řekni…”, nepřichází odpověď. Dítě se řeč učí životem. Slyšená slova spojuje se situacemi, které prožívá. A tyto prožitky a vjemy, když bude připravené, samo pojmenuje. Celý článek

Komentáře