Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Rozvíjejte u dětí finanční gramotnost

Datum přidání: 11. 1. 2016
Ing. Kateřina Lichtenberková

Píše Ing. Kateřina Lichtenberková

Rozvíjejte u dětí finanční gramotnost

Kasička – ano nebo ne a jak? Možná jste se již zamýšleli nad tím, jestli je dobré pořídit dětem kasičku. Nebudou to děti brát jenom jako hračku? Je vůbec dobré, aby malé děti měly své vlastní peníze? A jak to udělat, aby je kasička finančně vzdělávala?

Jsem zastáncem názoru, že kasička je dobrým nástrojem rozvoje finanční gramotnosti, sama o sobě tento rozvoj ovšem neudělá, musíme se jako rodiče také trochu přičinit. Kasičku vám tedy rozhodně doporučuji dětem pořídit. Díky ní totiž můžeme děti učit dalším principům, jako např. základům spoření a vůbec zásadám práce se svým rozpočtem. Budou mít možnost hospodařit se svými vlastními penězi a mnohem lépe si budou uvědomovat hodnotu věcí.

Jakou kasičku pořídit?

V dnešní době už existují kasičky různých typů – od klasických prasátek, přes jinak tvarované kasičky až po hravé, jako je např. pejsek, který papá penízky z misky. Je v celku jedno, jakou kasičku pořídíte, musí však mít jednu zásadní vlastnost, a to možnost peníze z kasičky zase vybírat. Je totiž důležité děti učit nejen to, že penízky do kasičky přibývají, ale také to, že občas je potřeba něco zaplatit.

Tvorba finančních rezerv

To je v podstatě základní princip tvorby finančních rezerv – i do těch musíme občas sáhnout (např. vzhledem k nějaké neočekávané situaci) a zase je znovu doplnit. Také můžeme děti učit, že nic není zadarmo a když chtějí něco nad rámec běžného, musí se k tomu přičinit. Dám konkrétní příklad. Se svými malými syny jsem takto navštívila hračkářství kvůli dárku pro neteř. Kluci si chtěli odtamtud také něco odnést – zaujala je mašinka Tomáš. Domluvili jsme se, že jim mašinku pořídím, ale půlku peněz mi dají z kasičky, až přijdeme domů. Skutečně jsme tak doma učinili. Měli radost, že si odnesli hračku, a zároveň pochopili, že si penízky do kasičky nedávají jen tak, ale že si za ně mohou něco koupit.

Větší děti, které už dostávají kapesné, pak můžete učit tomu, že nemají celé kapesné utratit, ale část peněz si odložit právě do kasičky – můžete je vést např. k pravidlu 10 %, tedy „dostaneš 100, min. 10 korun si z toho dej do kasičky“. Nebo je vcelku běžné, že si takto děti postupně spoří na nějakou větší věc, po které touží.

A v kolika letech kasičku pořídit?

Klidně ke druhým narozeninám. Neděste se toho, že ji bude dítě ze začátku brát jako hračku (možná budete mít chvíli korunky po celém bytě J) – když s ním budete dobře pracovat, brzo pochopí, jaký je její skutečný účel.

Příště se zaměříme na hry, pomocí kterých můžete rozvíjet finanční gramotnost malých dětí.

Mohlo by vás zajímat:

Podobné články

Internet je síť plná zábavy a informací, ale také toho zlého aneb bezpečnost dětí na internetu

V dnešní době jsou naše děti čím dál tím více na síti. Již od nejmladšího věku používají mobilní telefony s internetem, počítače, tablety nebo herní konzole. Ale jsou při jejich používání v bezpečí? Celý článek

Píše Michaela Kocourková

Jak vychovat dítě znalé finanční gramotnosti?

Děti a finance, kdy bychom měli s dětmi začít řešit finance, peníze, hodnotu a celkově finanční gramotnost? Je potřeba, aby se s výukou finanční gramotnosti začalo již v dětství, protože v dospělosti už pak dítě opakuje jen návyky, Celý článek

Spála u dětí: Začíná jako angína, vyrážka se objeví až později

Zima je rizikovým obdobím spály. Mezi nejohroženější skupinu patří děti mezi druhým a dvanáctým rokem. Jaké jsou její projevy a jaká je léčba? Věděli jste, že spálu můžete prodělat i několikrát během života? Celý článek

Komentáře