Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Ryby, jahelná kaše nebo zázvor. Jaké další potraviny dokáží zvýšit vaše šance na otěhotnění?

Datum přidání: 21. 8. 2020

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Když to první měsíc nevyjde, říkáte si, nepodařilo se to teď, podaří se to jindy, necháme tomu volný průběh. Pak to ale nejde třeba půl roku, rok a vy začnete pochybovat. Dělám něco špatně? Proč se všichni kolem mě pyšní bříškem a já ne? Budu vůbec někdy máma? Budete. Pro začátek si přečtěte těchto pár rad ohledně změny vašeho stravování, třeba vám pomohou započít cestu za vaším snem.

Přivítejte váš den teplou snídaní

Po probuzení potřebujeme načerpat energii. Jak na to? Jednoduše – přivítejte každý nový den snídaní. Ne nadarmo se říká „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli.“ Věděli jste, že po roce nesnídání se vám zpomalí metabolismus a vaše tělo si zajistí energii například ze stresových hormonů? To znamená, že sice vydržíte hladem třeba až do pozdního odpoledne, nicméně pocitově nebudete „v pohodě“ a vaše váha poroste pomalu ale jistě nahoru.

Jak by měla vypadat ideální snídaně, která nastartuje váš den a metabolismus? Základem je nahradit pečivo obilnou kaší. Připravit si můžete kaši jahelnou, rýžovou, vločkovou, jahodovou, rýžovo-jahelnou, rýžovo-vločkovou atd.  Pro větší pestrost a zejména lepší chuť si klidně do kaše přidejte ořechy či ovoce a vyzkoušejte nejrůznější rostlinná mléka –kokosové, rýžové, mandlové aj. Pokud máte raději slanou snídani, vyzkoušejte vejce, pohanku nebo třeba dýňovou polévku.

Viníkem opakovaného odmítání embryjka mohou být sladkosti a bílé pečivo

Sladkosti, bílé pečivo, veškeré výrobky z kravského mléka, syrová zelenina, smažená jídla, slazené nápoje, tvrdý alkohol aj. jsou potraviny, které dle Tradiční čínské medicíny způsobují „chlad a vlhko ve spodním zářiči“. Například pšenice a pasterizované mléko mají extrémně zahleňující a ochlazující účinek, což se může u některých žen projevit i neschopností otěhotnět – organismus není připraven přijmout oplodněné embryo.

Dopřávejte si přirozené potraviny a čerstvě připravovaná jídla z nich, které posílí vaše trávení a slezinu. Patří sem již zmiňované obiloviny, luštěniny, skořice, zázvor, lékořice, vařené nebo dušené drůbeží maso, ryby, mrkev, dýně a jiné. Rozlišujte roční období. V zimě konzumujte více masa, které váš organismus zahřeje, naopak v létě jezte zase více ovoce a zeleniny, které organismus skvěle ochladí.

Ryby a čočka uvedou do rovnováhy vaše pohlavní hormony

Základními hormony pro ženu jsou estrogen a progesteron.  Estrogen řídí váš menstruační cyklus a má za úkol připravit vaše tělo na rozmnožování. Progesteron spouští a řídí ovulaci a stejně jako estrogen připravuje dělohu na zahnízdění vajíčka. Pokud nejsou tyto dva hormony v rovnováze, může to způsobit například cysty na vaječnících, různé sexuální dysfunkce, premenstruační syndrom, potraty anebo výrazně ovlivnit vaši plodnost.

Pokud mezi vaše oblíbené potraviny patří ryby, čočka, obiloviny, luštěniny, dýňová a slunečnicová semínka, špenát, černý rybíz, datle, fazole, vodní meloun, maliny, brusinky, rýže, hovězí a vepřové maso nebo hovězí játra, pravděpodobně každý den přijímáte všechny potřebné minerály a stopové prvky a vaše pohlavní hormony by měly být v rovnováze. Pokud ovšem vyhledáváte hlavně sladké a tučné pokrmy, pracujete v nezdravém pracovním prostředí, užíváte často alkohol, cigarety či drogy, nebo je stres u vás na každodenním pořádku, vstřebávaní minerálů z potravy může být značně ovlivněno. Nejúčinnější způsob, jak si můžete potvrdit, že je vaše tělo i pohlavní hormony v pořádku je odběr krve na zjištění tzv. hormonálního profilu.

V příštím článku si povíme, jaký pohyb a cvičení dokáže zregenerovat vaši mysl i tělo a připravit ho na miminko.

Podobné články

Píše Kateřina Burjánková z Alimenty dětem.cz

Jak na náhradní výživné?

Již dříve jsme psali, že stát chystá pomoc pro samoživitele a samoživitelky, kterým jejich bývalý partner neplatí na výživné. Dnes už je tato možnost více aktuální, protože byl vládou schválen návrh zákona o náhradním výživném Celý článek

Dobrá imunita začíná ve střevech

Mít dobře vybudovanou imunitu (neboli schopnost organismu bránit se škodlivým vlivům) se obzvlášť teď na podzim velmi hodí. Sychravé počasí a velké výkyvy teplot dají zabrat i tomu nejzdatnějšímu jedinci, a tak mnoho z nás v těchto dnech hledá informace, Celý článek

Píše Michaela Tilton

Porozumět dítěti je důležité

Miminka se rodí s velmi omezenými možnostmi, jak komunikovat, ale také s relativně omezeným výčtem svých potřeb, zájmů a přání. Když má novorozenec hlad nebo žízeň, tak oboje má jen jedno řešení, kojení. Celý článek

Komentáře