Ryby v našem jídelníčku

Datum přidání: 1. 4. 2016

Ryby v našem jídelníčku

Svým složením a poměrem ω-3 a ω-6 mastných kyselin předčí rybí tuk i většinu rostlinných olejů. Příjem ω-6 mastných kyselin z rostlinných olejů bývá dostatečný. Důležité je se zaměřit na příjem ω-3 mastných kyselin, který z rostlinných zdrojů nestačí pro těhotné, kojící ženy a děti. 

Příjem je možné pokrýt konzumací 1-2 porcí tučnějších mořských ryb týdně, na což by měly myslet zejména těhotné a kojící ženy. Těhotné vegetariánky by měly pravidelně konzumovat olej z mořských řas nebo užívat doplňky stravy.

Proč zrovna ryby obsahují tak cenné tuky? Je to dáno jejich potravním řetězcem a metabolismem. Jednoduše řečeno, ryby konzumují plankton a mořské řasy, které tyto nenasycené mastné kyseliny obsahují, a následně je ukládají do tukových zásob.

Je velmi důležité kupovat čerstvé rybí maso. Zpracováním do konzervy se cenné látky poškozují, jejich množství také klesá při dlouhodobém zmrazování ryb, protože nenasycené mastné kyseliny začnou oxidovat.

Další významnou látkou, kterou obsahují zejména mořské ryby, je jód. Jeho nedostatečný příjem již není častý, a to z důvodu jodizace soli. Nedostatek jódu ve stravě však může být příčinou potíží se štítnou žlázou, proto je konzumace ryb účinnou prevencí.

S rybím tukem také přijímáme cenné vitamíny a stopové prvky, za zmínku stojí především vitamín A, D, vitamíny skupiny B, kromě zmíněného jódu i zinek, železo, měď a v menších rybách, kde společně s masem konzumujeme i drobné kůstky, se nachází také významné množství vápníku. Protože při příliš časté konzumaci tučných ryb hrozí předávkování vitaminem A, doporučuje se konzumovat týdně pouze jednu porci velmi tučné ryby, jako je např. makrela. Vitamin A je totiž rozpustný v tucích a organismus jeho nadbytek nedokáže vyloučit.

Bílkovina rybího masa je velmi dobře stravitelná a využitelná, což většina z nás ocení zejména v horkých letních dnech.

Jak je známo, ryby mohou být kontaminovány těžkými kovy, konkrétně methylrtutí. Ta nepředstavuje riziko pro většinu populace, zpozornit by měly opět měly těhotné a kojící ženy a samozřejmě nejsou vhodné ani pro děti.

Rizikové jsou velké ryby, které stojí na konci potravního řetězce, protože kumulují velké množství tohoto kovu. Vyhýbat by se tak měly masu žraloka, mečouna, štiky, candáta a bolena. Nízký obsah methylrtuti obsahují treska, mořská štika, hejk, losos, sardinky, krevety, kapr, šproty, ančovičky, sledi nebo pstruzi.

Méně známou kontaminující látkou jsou dioxiny, jejich vyšší obsah mohou mít divocí lososi a sledi z Baltského moře, kterým by se měly těhotné a kojící ženy a děti vyhýbat.

Ryby jsou tedy velmi důležitou součástí jídelníčku a jejich význam bývá podceňován. Nejlepší způsob, jak dostat všechny cenné látky a nepřetížit organismus látkami kontaminujícími, je střídat jednotlivé druhy, jíst ryby mořské i sladkovodní, tučné i štíhlé a především čerstvé.

Zdroj: nehladu.cz Více o rybách – Jak se pozná kvalitní ryba, jaký je rozdíl mezi rybou z chovu a…. se dozvíte v článku Rozhovor s rybářem.

Podobné články

Píše Tereza Bečková

Ošetřování člena rodiny: Jaké jsou podmínky a novinky v roce 2019

Staráte se o nemocného člena rodiny a nebo o dítě mladší 10 let? Za jakých okolností máte nárok na placené volno a podporu při ošetřování člena rodiny? Jaká je výše podpory při ošetřování člena rodiny v roce 2019? Celý článek

Kamila Petrovská

Píše Kamila Petrovská

Jak jsem se stala macechou

Když jsem se před šesti lety zamilovala do mého budoucího partnera, měla jsem nejdříve obrovskou radost. Konečně TEN PRAVÝ. Když jsem o něco později zjistila, že má už dvě děti z předchozího vztahu, chtěla jsem od toho pryč. Bála jsem se toho, že to bude.... Celý článek

Zdravá, uklizená domácnost není sterilní domácnost

Všichni spořádání lidé se snaží doma udržovat pořádek tak, aby se jim spokojeně žilo, neměli kolem sebe chuchvalce prachu a špíny, zaschlé skvrny na kobercích, gaučích, upatlaný nábytek, nic nezapáchalo… K čisté domácnosti stačí běžný a pravidelný úklid. Někdy Celý článek

Komentáře