Ryby v našem jídelníčku

Datum přidání: 1. 4. 2016

Ryby v našem jídelníčku

Svým složením a poměrem ω-3 a ω-6 mastných kyselin předčí rybí tuk i většinu rostlinných olejů. Příjem ω-6 mastných kyselin z rostlinných olejů bývá dostatečný. Důležité je se zaměřit na příjem ω-3 mastných kyselin, který z rostlinných zdrojů nestačí pro těhotné, kojící ženy a děti. 

Příjem je možné pokrýt konzumací 1-2 porcí tučnějších mořských ryb týdně, na což by měly myslet zejména těhotné a kojící ženy. Těhotné vegetariánky by měly pravidelně konzumovat olej z mořských řas nebo užívat doplňky stravy.

Proč zrovna ryby obsahují tak cenné tuky? Je to dáno jejich potravním řetězcem a metabolismem. Jednoduše řečeno, ryby konzumují plankton a mořské řasy, které tyto nenasycené mastné kyseliny obsahují, a následně je ukládají do tukových zásob.

Je velmi důležité kupovat čerstvé rybí maso. Zpracováním do konzervy se cenné látky poškozují, jejich množství také klesá při dlouhodobém zmrazování ryb, protože nenasycené mastné kyseliny začnou oxidovat.

Další významnou látkou, kterou obsahují zejména mořské ryby, je jód. Jeho nedostatečný příjem již není častý, a to z důvodu jodizace soli. Nedostatek jódu ve stravě však může být příčinou potíží se štítnou žlázou, proto je konzumace ryb účinnou prevencí.

S rybím tukem také přijímáme cenné vitamíny a stopové prvky, za zmínku stojí především vitamín A, D, vitamíny skupiny B, kromě zmíněného jódu i zinek, železo, měď a v menších rybách, kde společně s masem konzumujeme i drobné kůstky, se nachází také významné množství vápníku. Protože při příliš časté konzumaci tučných ryb hrozí předávkování vitaminem A, doporučuje se konzumovat týdně pouze jednu porci velmi tučné ryby, jako je např. makrela. Vitamin A je totiž rozpustný v tucích a organismus jeho nadbytek nedokáže vyloučit.

Bílkovina rybího masa je velmi dobře stravitelná a využitelná, což většina z nás ocení zejména v horkých letních dnech.

Jak je známo, ryby mohou být kontaminovány těžkými kovy, konkrétně methylrtutí. Ta nepředstavuje riziko pro většinu populace, zpozornit by měly opět měly těhotné a kojící ženy a samozřejmě nejsou vhodné ani pro děti.

Rizikové jsou velké ryby, které stojí na konci potravního řetězce, protože kumulují velké množství tohoto kovu. Vyhýbat by se tak měly masu žraloka, mečouna, štiky, candáta a bolena. Nízký obsah methylrtuti obsahují treska, mořská štika, hejk, losos, sardinky, krevety, kapr, šproty, ančovičky, sledi nebo pstruzi.

Méně známou kontaminující látkou jsou dioxiny, jejich vyšší obsah mohou mít divocí lososi a sledi z Baltského moře, kterým by se měly těhotné a kojící ženy a děti vyhýbat.

Ryby jsou tedy velmi důležitou součástí jídelníčku a jejich význam bývá podceňován. Nejlepší způsob, jak dostat všechny cenné látky a nepřetížit organismus látkami kontaminujícími, je střídat jednotlivé druhy, jíst ryby mořské i sladkovodní, tučné i štíhlé a především čerstvé.

Zdroj: nehladu.cz Více o rybách – Jak se pozná kvalitní ryba, jaký je rozdíl mezi rybou z chovu a…. se dozvíte v článku Rozhovor s rybářem.

Podobné články

Vysvědčení vašich dětí by vás nemělo překvapit, konec školního roku s dětmi oslavte

Je tady konec školního roku a předzvěst blížících se prázdnin, nejšťastnějšího období pro malé i velké školáky. Ne všichni se ale mohou konce června dočkat, stále je totiž spousta dětí, které mají obavy, co na jejich vysvědčení řeknou rodiče. Celý článek

MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Píše MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D.

Embryotransfer. Poslední, ale nejdůležitější krok umělého oplodnění

Léčba neplodnosti může pro mnohé páry představovat dlouhý a fyzicky i psychicky náročný proces. Speciální metody a postupy asistované reprodukce však dokáží touhu stát se rodiči splnit většině neplodných párů. Celý článek

MatkaNaOdstřel

Píše MatkaNaOdstřel

Hřištím zdar!

Po období, kam je položíš, tam je i najdeš, přišla další fáze. Lezení. A sotva jsem zjistila, že z našeho bytu je prakticky smrtonosná past, už si synátor začal stoupat a chodit. Radost to byla veliká. Celý článek

Komentáře