Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

S jakými vadami řeči se můžete setkat v dětském věku

Datum přidání: 14. 9. 2015
Mgr. Eva Kolesová

Píše Mgr. Eva Kolesová

Většina lidí ví, co je to logopedie a čím se zabývá. Na logopedii dnes dochází celá řada dětí a jejich počet stále narůstá. Napříč širokou veřejností bohužel stále panuje většinové přesvědčení, že logopedie se zabývá výukou správné výslovnosti. Ale není tomu tak! Nesprávná výslovnost je pouze jednou z mnoha vad řeči.

Správná výslovnost hlásek je jistě velmi důležitá a v běžném životě ji všichni potřebujeme. Ale co třeba další oblasti řeči? Plynulost projevu, tempo řeči, odpovídající slovní zásoba, gramatická struktura vět, dobré komunikační dovednosti a vyjadřovací schopnosti, hlas atd.

Dnes bych Vás ráda seznámila s vadami řeči, které existují a můžete se s nimi setkat především u dětí. V následujících článcích se budeme jednotlivým vadám řeči věnovat podrobněji.

V níže uvedeném přehledu zjistíte, že existuje celá řada různých vad řeči, kterými se logopedie zabývá. Vada výslovnosti sem rozhodně patří, ale uvidíte, že není zdaleka jediná.

  • Dyslálie (neboli Patlavost) – vada výslovnosti (jedná se o záměnu jednotlivých hlásek, např. L za R (lyba – ryba, beluška – berušk), CSZ za ČSŽ (čibule – cibule, peš – pes, žima – zima), T za K (tomín – komín, tutačta – kukačka), a další. Narušena může být výslovnost souhlásek i samohlásek.
  • Opožděný vývoj řeči (OVŘ) – jedná se o vývojovou vadu řeči, kterou může logoped diagnostikovat po dovršení třetího roku věku dítěte. O OVŘ se jedná tehdy, když dítě ve třech letech nemluví adekvátně vůči svému věku.
  • Vývojová dysfázie (VD) – jedná se o vývojovou vadu řeči, které vždy předchází opožděný vývoj řeči. Řeč bývá opožděná, špatně srozumitelná až nesrozumitelná. Děti komolí slova nebo mají vlastní „žargon“. Začínají opožděně tvořit věty, v řeči jsou gramatické chyby, slovosled vět je nesprávný, nepoužívají všechny slovní druhy. Může být narušeno také porozumění řeči, hrubá a jemná motorika, grafomotorika (kreslení) se vyvíjí později. Děti si špatně pamatují říkanky, písničky. Často je komolí, vynechávají slova. Dále bývá narušena časoprostorová orientace. Dětem se plete pravá a levá strany, předložkové vazby (nad, pod, vedle, před, za).
  • Koktavost – je vada postihující plynulost řeči. První projevy se mohou objevovat mezi třetím až pátým rokem. V tomto období se většinou jedná o tzv. Vývojovou neplynulost, která většinou samovolně odezní. Projevuje se především opakováním celých slov a slabik. U koktavosti jako takové se dostavuje opakování, ale také prodlužování prvních hlásek nebo slabik a viditelné pnutí (na krku, v oblasti mluvidel). Koktavost si dítě uvědomuje, psychicky jej trápí, ale nedokáže ji cíleně ovládat.
  • Breptavost –se také projevuje neplynulostí v řeči. Oproti koktavosti si ale dítě své obtíže neuvědomuje a jeho psychika nijak netrpí. Breptavost se projevuje zrychleným tempem řeči, setřelou výslovností hlásek, nedokončováním slov.
  • Mutismus (elektivní mutismus)– patří mezi tzv. neurotické projevy řeči. Jedná se o vadu řeči, vyskytující se především u dětí předškolního věku. I přesto, že dítě dobře slyší a má zdravé hlasivky, nemůže mluvit. Často se stává, že dítě komunikuje pouze s rodiči nebo některým jiným členem rodiny (babičkou, dědou, sourozencem). V mateřských školách děti často mluví pouze se svými vrstevníky, ale nekomunikují s dospělými.

Podobné články

6 rad, jak dítě naučit na vlastní postýlku

Situace, kdy se dítě v noci stěhuje do postele rodičů, je velmi častá. Dítě má totiž přirozenou touhu usínat u matky od narození, protože i ve spánku cítí matčin dech, teplo, má blízko zdroj potravy a tak se dostavuje pocit bezpečí. Celý článek

Ujíždí vám nervy? Poradíme vám, jak mluvit s dětmi bez zbytečného křiku

Není snad rodič, kterému by někdy neujeli nervy, když se jejich děti vztekají. Jenže potom se dostáváte do kolotoče, kdy vaše dítě křičí a vy křičíte na něj, aby se uklidnilo. Jak tedy předcházet zbytečnému křiku? Celý článek

4 věci, které před dětmi raději nedělejme

Obecně se ví, že děti kopírují chování svých rodičů, a tak snad nikoho nepřekvapí, že největší vliv na jejich chování má pozitivní příklad maminky a tatínka. Celý článek

Komentáře