Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Silné kosti dětí = pohyb

Datum přidání: 26. 2. 2016

Silné kosti dětí = pohyb

Pohyb na vzduchu je mimořádně důležitý pro kosti, pomáhá dětem rozvíjet svaly, posilovat srdce a plíce. Děti nemusí překonávat rekordy, dostačující je jakákoliv aktivita – honička, schovávaná, lezení na prolézačky…

Více cvičení – méně zlomenin

Jistě nikoho nepřekvapí fakt, že za posledních 30 let se z dětí běžících staly děti sedící. Televize, počítače, DVD, videohry stále více lákají děti, aby trávily čas sezením, než aby se hýbaly. Podle výzkumů, děti tráví až neuvěřitelných sedm hodin denně před monitory. Přitom existují mnohé hračky, které děti motivují k pohybu a nedovolí jim nečinně sedět.

Cvičením – jakýmkoli, ať už strukturovaným v podobě sportu, který má svá pravidla, nebo volným – honičkou, přelézáním apod. – si dítě zpevňuje svaly, což zlepšuje koordinaci a rovnováhu, a tudíž se snižuje riziko pádu a zlomenin. Cvičení navíc pomáhá budovat kostní hmotu, takže kosti cvičících dětí jsou odolnější při pádech. Navíc, sporty, při kterých se zadýcháme a rozbuší se nám srdce, podporují cirkulaci krve v organismu a lepší vstřebávání kyslíku do buněk – i těch kostních.

Zvýšené riziko osteoporózy? Třeba si zaběhat

Na stavbu kostí pomáhá zátěžové cvičení, jako rychlá chůze, běh, skákání, turistika, chůze do schodů a tanec. Příznivě působí například i zdolávání schodů skluzavky, běžná honička, skákání na stále oblíbenější trampolíně apod. Výborné jsou i sportovní hry, jako je basketbal, fotbal, tenis apod.

Zátěžové cvičení nutí kosti produkovat více kostních buněk. Pokaždé, když dítě dopadne nohou na zem, kost vyšle signál, že je třeba vyprodukovat nové buňky. Tato cvičení jsou mimořádně vhodné i pro děti, které mají sklony k osteoporóze či jiným obdobným onemocněním kostí.

Pro posílení kostí jsou významná i silová cvičení, čím více je sval napnutý a je tvrdší, tím větší tlak je vyvíjen na kosti, které jsou opět nuceny produkovat kostní buňky.

Čím více slunce, tím hustší kosti

Velký význam pro budování kostní hmoty má aktivní pohyb na slunci. Vlivem slunečního záření se v pokožce produkují vitaminy skupiny D, které jsou nezbytné pro vstřebávání vápníku.

Dopřejte dětem maximum pohybu na slunci. I obyčejná honička kolem nějakého objektu, jako je strom či domeček pro děti, poskytne vašim dětem obrovské zdravotní výhody. Pokud navíc stravu obohatíte o potraviny s vysokým obsahem vápníku, jako jsou mléčné potraviny, mák či přesličkový čaj, uděláte pro jejich zdravý fyzický vývoj mnohem více, než když jim budete podávat umělé vitamíny v tabletách. Nemluvě o tom, že pohyb v přírodě spojený s pobytem na slunci příznivě ovlivňuje duševní vývoj dětí, redukuje stres a projevy ADHD.

Podobné články

Soutěžte a vyhrajte školní batoh Stil

Září už nám klepe na dveře. Pro malé školáčky přípravy pomalu začínají. Je třeba nakoupit spoustu školních potřeb: pastelky, penál, sešity, desky. A nejdůležitější věc, bez které se žádné dítko školou povinné neobejde je školní batoh/aktovka. Vyhrajte ji... Celý článek

Mentální anorexie hrozí i malým dětem. A často za to mohou rodiče

Odborníci v souvislosti s dětským stravováním stále bijí na poplach, že české děti mají čím dál větší potíže s obezitou. O opačném extrému už se však příliš nemluví. A přitom anorexie nebo jiné poruchy příjmu potravy hrozí právě i dětem. Celý článek

Šikana na děti nečíhá jen ve škole. Naučte děti se jí bránit

Šikana je bohužel jev, se kterým se vaše dítě může setkat skoro kdekoli. Nejčastěji si ji spojujeme s prostředím školy, hrozí však potenciálně v každém dětském kolektivu. Tedy i na letních táborech. Celý článek

Komentáře