Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Silné kosti dětí = pohyb

Datum přidání: 26. 2. 2016

Silné kosti dětí = pohyb

Pohyb na vzduchu je mimořádně důležitý pro kosti, pomáhá dětem rozvíjet svaly, posilovat srdce a plíce. Děti nemusí překonávat rekordy, dostačující je jakákoliv aktivita – honička, schovávaná, lezení na prolézačky…

Více cvičení – méně zlomenin

Jistě nikoho nepřekvapí fakt, že za posledních 30 let se z dětí běžících staly děti sedící. Televize, počítače, DVD, videohry stále více lákají děti, aby trávily čas sezením, než aby se hýbaly. Podle výzkumů, děti tráví až neuvěřitelných sedm hodin denně před monitory. Přitom existují mnohé hračky, které děti motivují k pohybu a nedovolí jim nečinně sedět.

Cvičením – jakýmkoli, ať už strukturovaným v podobě sportu, který má svá pravidla, nebo volným – honičkou, přelézáním apod. – si dítě zpevňuje svaly, což zlepšuje koordinaci a rovnováhu, a tudíž se snižuje riziko pádu a zlomenin. Cvičení navíc pomáhá budovat kostní hmotu, takže kosti cvičících dětí jsou odolnější při pádech. Navíc, sporty, při kterých se zadýcháme a rozbuší se nám srdce, podporují cirkulaci krve v organismu a lepší vstřebávání kyslíku do buněk – i těch kostních.

Zvýšené riziko osteoporózy? Třeba si zaběhat

Na stavbu kostí pomáhá zátěžové cvičení, jako rychlá chůze, běh, skákání, turistika, chůze do schodů a tanec. Příznivě působí například i zdolávání schodů skluzavky, běžná honička, skákání na stále oblíbenější trampolíně apod. Výborné jsou i sportovní hry, jako je basketbal, fotbal, tenis apod.

Zátěžové cvičení nutí kosti produkovat více kostních buněk. Pokaždé, když dítě dopadne nohou na zem, kost vyšle signál, že je třeba vyprodukovat nové buňky. Tato cvičení jsou mimořádně vhodné i pro děti, které mají sklony k osteoporóze či jiným obdobným onemocněním kostí.

Pro posílení kostí jsou významná i silová cvičení, čím více je sval napnutý a je tvrdší, tím větší tlak je vyvíjen na kosti, které jsou opět nuceny produkovat kostní buňky.

Čím více slunce, tím hustší kosti

Velký význam pro budování kostní hmoty má aktivní pohyb na slunci. Vlivem slunečního záření se v pokožce produkují vitaminy skupiny D, které jsou nezbytné pro vstřebávání vápníku.

Dopřejte dětem maximum pohybu na slunci. I obyčejná honička kolem nějakého objektu, jako je strom či domeček pro děti, poskytne vašim dětem obrovské zdravotní výhody. Pokud navíc stravu obohatíte o potraviny s vysokým obsahem vápníku, jako jsou mléčné potraviny, mák či přesličkový čaj, uděláte pro jejich zdravý fyzický vývoj mnohem více, než když jim budete podávat umělé vitamíny v tabletách. Nemluvě o tom, že pohyb v přírodě spojený s pobytem na slunci příznivě ovlivňuje duševní vývoj dětí, redukuje stres a projevy ADHD.

Podobné články

6 rad, jak dítě naučit na vlastní postýlku

Situace, kdy se dítě v noci stěhuje do postele rodičů, je velmi častá. Dítě má totiž přirozenou touhu usínat u matky od narození, protože i ve spánku cítí matčin dech, teplo, má blízko zdroj potravy a tak se dostavuje pocit bezpečí. Celý článek

Ujíždí vám nervy? Poradíme vám, jak mluvit s dětmi bez zbytečného křiku

Není snad rodič, kterému by někdy neujeli nervy, když se jejich děti vztekají. Jenže potom se dostáváte do kolotoče, kdy vaše dítě křičí a vy křičíte na něj, aby se uklidnilo. Jak tedy předcházet zbytečnému křiku? Celý článek

Píše Mirek z hrajsisemnou.cz.

Zimní boty Protetika a sníh nevadí

Sníh, padá sníh... stále to moc neplatí, ale zima je a tak je nutné mít pro děti to správné vybavení. Synovi jsme pořídili nové zimní boty. Celý článek

Komentáře