Silné kosti dětí = pohyb

Datum přidání: 26. 2. 2016

Silné kosti dětí = pohyb

Pohyb na vzduchu je mimořádně důležitý pro kosti, pomáhá dětem rozvíjet svaly, posilovat srdce a plíce. Děti nemusí překonávat rekordy, dostačující je jakákoliv aktivita – honička, schovávaná, lezení na prolézačky…

Více cvičení – méně zlomenin

Jistě nikoho nepřekvapí fakt, že za posledních 30 let se z dětí běžících staly děti sedící. Televize, počítače, DVD, videohry stále více lákají děti, aby trávily čas sezením, než aby se hýbaly. Podle výzkumů, děti tráví až neuvěřitelných sedm hodin denně před monitory. Přitom existují mnohé hračky, které děti motivují k pohybu a nedovolí jim nečinně sedět.

Cvičením – jakýmkoli, ať už strukturovaným v podobě sportu, který má svá pravidla, nebo volným – honičkou, přelézáním apod. – si dítě zpevňuje svaly, což zlepšuje koordinaci a rovnováhu, a tudíž se snižuje riziko pádu a zlomenin. Cvičení navíc pomáhá budovat kostní hmotu, takže kosti cvičících dětí jsou odolnější při pádech. Navíc, sporty, při kterých se zadýcháme a rozbuší se nám srdce, podporují cirkulaci krve v organismu a lepší vstřebávání kyslíku do buněk – i těch kostních.

Zvýšené riziko osteoporózy? Třeba si zaběhat

Na stavbu kostí pomáhá zátěžové cvičení, jako rychlá chůze, běh, skákání, turistika, chůze do schodů a tanec. Příznivě působí například i zdolávání schodů skluzavky, běžná honička, skákání na stále oblíbenější trampolíně apod. Výborné jsou i sportovní hry, jako je basketbal, fotbal, tenis apod.

Zátěžové cvičení nutí kosti produkovat více kostních buněk. Pokaždé, když dítě dopadne nohou na zem, kost vyšle signál, že je třeba vyprodukovat nové buňky. Tato cvičení jsou mimořádně vhodné i pro děti, které mají sklony k osteoporóze či jiným obdobným onemocněním kostí.

Pro posílení kostí jsou významná i silová cvičení, čím více je sval napnutý a je tvrdší, tím větší tlak je vyvíjen na kosti, které jsou opět nuceny produkovat kostní buňky.

Čím více slunce, tím hustší kosti

Velký význam pro budování kostní hmoty má aktivní pohyb na slunci. Vlivem slunečního záření se v pokožce produkují vitaminy skupiny D, které jsou nezbytné pro vstřebávání vápníku.

Dopřejte dětem maximum pohybu na slunci. I obyčejná honička kolem nějakého objektu, jako je strom či domeček pro děti, poskytne vašim dětem obrovské zdravotní výhody. Pokud navíc stravu obohatíte o potraviny s vysokým obsahem vápníku, jako jsou mléčné potraviny, mák či přesličkový čaj, uděláte pro jejich zdravý fyzický vývoj mnohem více, než když jim budete podávat umělé vitamíny v tabletách. Nemluvě o tom, že pohyb v přírodě spojený s pobytem na slunci příznivě ovlivňuje duševní vývoj dětí, redukuje stres a projevy ADHD.

Podobné články

Kočárek pro panenky by měla mít každá holčička

Vzpomínáte na časy, kdy jste byla malá, měla kočárek se svou oblíbenou panenkou a byla pyšnou maminkou? A pokud ne, určitě jste měla kamarádku, která kočárek měla a ráda jste si u ní hrávala, abyste si mohla tu a tam na tuhle báječnou roli zahrát. Celý článek

I zdravé svačiny mají děti rády, když víte, jak na ně

Dokud děti chodí do školky, nebo je máme doma, vždy někdo pohlídá, jaké jídlo si dávají k dopolední či odpolední svačině. Jakmile ale děti nastoupí do školy je obtížnější správný režim dodržet. Inspirujte se, jak svačinu připravit, aby dětem chutnala. Celý článek

Píše Jana Kantorová

Intimní potíže mohou trápit i v těhotenství. Víme jaké a jak je řešit

V období těhotenství se hodně věcí mění, přicházejí nové věci a zkušenosti, bohužel se občas objeví i nemilé překvapení. Intimní potíže jsou individuální. Některou maminku trápí zvýšený poševní výtok, další nemá naopak problém vůbec žádný. Celý článek

Komentáře