Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Stravování a pitný režim u dětí

Datum přidání: 15. 7. 2017

V dnešní době se velká část populace zaměřuje na zdravý životní styl, k čemuž neodmyslitelně patří také správný pitný režim. Parné dny nám připomínají jeho důležitost. Dospělý člověk by měl při klidovém režimu vypít cca 2,5 litru vody. Jak je tomu s dobrým stravováním a správným pitným režimem u dětí od jednoho do tří let? Na to se podíváme v následujících řádcích.

 

Kojení a mléčné výrobky

Nejdůležitější pitnou složkou u dětí je samozřejmě mléko. Pro dítě je nejvhodnější mléko od matky, kojení však v normálních případech probíhá přibližně do prvního roku života dítěte.

Až tedy začne vaše ratolest popíjet mléko kupované, vybírejte vždy mléko bez sníženého obsahu tuku. Mimo mléko je důležité servírovat dítku další mléčné výrobky jako například tvaroh a jogurty bohaté na vápník. Neopomínejte luštěniny, libové maso nebo chléb.

 

Jak by měl vypadat dětský jídelníček

Zprvu se může zdát, že jsou na rodiče kladeny vysoké nároky, avšak není tomu tak. Tak jako dospělým vyhovuje stravování se v intervalu 2,5 - 3 hodin po menších porcích, zavděčíte se i dětem. Jídlo tak mnohem lépe zasytí, děti se nebudou přejídat, nebudou se cítit ani hladoví.

Důraz by však měl být kladen na kvalitní a vyvážené potraviny. Snídaně by měla obsahovat čtvrtinu celkového denního jídla. Dopolední a odpolední svačina by měla být obsažena cca deseti procenty. Oběd by měl zahrnovat jednu třetinu denního jídla, na večeři tak zbývá dvacet procent celkové denní dávky.

Snažte se dětem připravovat jídla, která se k sobě chuťově hodí. Využívejte pestrosti barev, dítě se pak na jídlo těší a nebude odmlouvat, že nechce jíst. V opačném případě, kdy není rodič dostatečně kreativní a dítě do jídla doslova tlačí, v něm může vyvolat nechutenství, které se v člověku může ukotvit až do dospělosti. 

Oblíbenou činností jak tatínků, tak maminek, je zkoušení podávání "nového" jídla dítěti a sledování jeho reakce bezprostředně po vložení sousta do pusinky. Chcete-li, aby dítě alespoň pár lžiček pozřelo, servírujte jej na začátku, kdy je dítko ještě hladové.

Nezapomínejte přitom sledovat, zda nově ochutnané jídlo, například citrusy, nevyvolají alergickou reakci. Rodiče mají občas obavu, zda jí jejich děti dostatečné množství potravy.

Jestliže dítě roste a přibývá na váze, obavy nejsou na místě. V opačném případě by se mělo zamýšlet nad příčinou toho, proč ratolest potravu odmítá. Častým důvodem může být právě nucení do jídla, což pak způsobuje již zmíněné nechutenství. 

Čemu by se rodiče při přípravě stravy pro svá dítka rozhodně vyhnout, jsou sladká, slaná, tučná, kořeněná jídla a slazené limonády.

 

Zelenina a ovoce

Zelenina a ovoce by měly být zahrnuty ve stravovacím plánu každého dne. Jsou zdrojem vitamínů, ovoce je navíc zdrojem zdravých cukrů, kterým by se rodiče měli snažit do nejdéle nahrazovat cukry ze sladkostí.

 

Polévky a maso

Velmi oblíbeným dětským pokrmem bývají polévky. Je-li připravena dostatečně hustá, je možné nahradit jí i druhý chod. Polévka je každému tělu velmi prospěšná. Tepla tekutina vpravená do bříška působí pozitivně na zažívací ústrojí, také je skvělým startem pro správné fungování žaludku a střev.

Podáváme-li dítku k obědu či k večeři maso, mělo by být převážně kuřecí, králičí, krůtí či rybí, přičemž by zde měly být zahrnuty převážně mořské ryby. Nesmí být opomenuta správná příprava masa. To by rozhodně nemělo být smažené. Zda jej budete dusit nebo péct, je zcela na vás. Z jídelníčku dětí by měly být alespoň do tří let vynechány vnitřnosti, jako jsou například játra.

 

Luštěniny a těstoviny

Stejně tak jako brambory, i luštěniny jsou správnou volbou příloh pro děti. Je všeobecně známo, že luštěniny nadýmají, z toho důvodu je rodiče příliš často nepodávají. Chcete-li dítku luštěniny podávat, avšak máte z tohoto problému obavu - pasírujte, mixujte, dochucujte bazalkou, kmínem, majoránkou. Problému byste se tak měli vyhnout.

Alespoň jednou týdně podávejte dětem těstoviny, kombinacím se opět meze nekladou. Je na vás, zda zvolíte k těstovinám vajíčka, dušenou zeleninu nebo třeba mák. Dobrým zdrojem sacharidů jsou také obilné kaše, druhů, ze kterých můžete svým dětem vybrat je nepřeberné množství.

Dobrá strava je půl zdraví, myslete na sebe i na své děti.

Podobné články

Jak zajistit dětem dobrý spánek i v horkém počasí?

Léto je pro většinu z nás nejkrásnějším obdobím v roce, má ale i své méně příjemné stránky. V případě malých dětí jsou to zejména tropické teploty, které mohou významně ovlivnit také kvalitu spánku. Přinášíme několik tipů, jak dětem spánek v době veder... Celý článek

Děti a moderní technologie: Nemůžeme zakazovat to, co sami děláme

Generace dnešních rodičů je asi poslední, která ještě zažila bezstarostné dětství bez internetu. V Česku se teprve rozbíhal a většina z nás se s ním setkala až na střední škole. To naše děti se s internetem a moderními technologiemi už prakticky narodí. Celý článek

Když má do rodiny přijít chůva

S prodlužujícím se věkem odchodu do důchodu ubývá babiček, které by nám mohly pomoci s našimi ratolestmi. Stačí, aby dítě kvůli nedostatečné kapacitě nevzali do mateřské školy a problém je na světě. Možným řešením může být využití slečny nebo paní na hlídaní. Celý článek

Komentáře