Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Těhotenství a bolest páteře – jak jí ulevit

Datum přidání: 17. 8. 2016

Proč těhotné ženy bolí záda? Ženské tělo v průběhu těhotenství prochází mnoha změnami. Je to způsobeno nejen vahou rostoucího miminka v děloze, vahou rostoucích prsů, ale i hormony, které mateřské tělo v těhotenství produkuje. Tyto hormony (progesteron a relaxin) mají za úkol tělo připravit k porodu například tím, že rozvolňují svaly a vazy.

Uvedené fyziologické změny způsobí, že se těžiště těla posunuje více dopředu. Změní se postavení pánve a zvětší prohnutí v bederní páteři (odborně se tomu říká větší anteverze pánve a větší bederní lordóza). Aby tělo vyrovnalo tuto změnu těžiště, přizpůsobuje tomu zakřivení celé páteře. V praxi to znamená, že může bolet hrudní i krční páteř. Nejčastější bolesti se však objevují v bedrech, v oblasti přechodu bederní a křížové páteře a taky v oblasti spojení kříže a pánve (to jsou ta známá esíčka).

Co dělat, aby záda nebolela? Žena pro to může udělat několik věcí, od režimových opatření až po cvičení.

Takže teď více optimisticky. Jak na to?

  1. Všímat si a vnímat postoje svého těla během dne. Umět si „poopravit“ svůj sed tak, aby byl aktivní (obr.1.), a nejen pasivní zhroucení se do křesílka (obr.2.); v sedě nedávat nohu přes nohu.

Při stoji vnímat celá svá chodidla, lehce
zkorigovat pánev do podsazení, uvolnitramena, temenem hlavy „vyrůst“ o pár milimetrů (obr.3.).

Důležité je naučit se správnému vstávání z postele nebo ze židle (obr.4.).

A nakonec velmi důležité je, umět správně zvedat břemena – tašky s nákupem, děti apod. (obr.5.). Naučit se „vypnout“ tělo i mysl a relaxovat.

Umět si najít svou relaxační polohu a vůbec během dne svému tělu dopřát odpočinek.

Jedna z příjemných odpočinkových poloh je vleže na boku s pokrčenýma nohama (vypodložíme polštářkem mezi koleny), dáme polštářek pod hlavu a větší bříško také zespodu vypodložíme.

obr.7. Odpočinek
K tomuto podkládání vám může skvěle posloužit tzv. kojící polštář, který po porodu upotřebíte k polohování miminka nejen při kojení.

Další relaxační poloha, která je zároveň nácvikem pro otevírací fázi porodu je jógová „poloha dítěte“ (obr.6.).

Relaxovat se dá i v sedu obkročmo na židli s využitím opěradla židle (obr.7.).

3. Vyvážit denní fyzickou a duševní aktivitu s relaxací a odpočinkem. Nepřepínat své síly ani si nelibovat v pasivitě a lenošení.

4. Předcházet bolestem a komplikacím (křečovým žilám, únavě). Dát si během dne nohy do zvýšené polohy – ať už při sedu na židli položit nohy na stoličku (obr.8.) nebo vleže na zádech opřít nohy o stěnu.
5. Vyvarovat se dlouhého stání, sezení i dlouhé pomalé chůze (zejména ve III. trimestru).
6.Dělat vhodná fyzická cvičení. Cvičení pro těhotné, těhotenská jóga, plavání a cvičení ve vodě, tanec aj.
7. Při bolestech, které už nejdou ovlivnit cvičením a úlevovými polohami vyhledat lékaře nebo zkušeného fyzioterapeuta (podle druhu obtíží).
8. Využívat podpůrné kompenzační pomůcky. Při velkém bříšku nosit těhotenský pás. Důležitá je také vhodná obuv, která dokáže ovlivnit nejen samotná chodidla, ale má vliv i na páteř.


To bylo ve stručnosti pár rad, kterými si může těhotná žena sama pomoci při bolestech zad nebo jim předejít. Současná informovaná těhotná žena respektuje i další opatření v úpravě režimu dne a životosprávy. Doporučený je dostatečný příjem tekutin (neperlivá vody), dostatek spánku (v případě potřeby krátký spánek během dne), kvalitní a pestrá strava, a nedopustit příliš velké zvýšení hmotnosti během těhotenství (obezita).

Pak už jen zbývá myslet pozitivně a těšit se na přírůstek v rodině!

Ida Hurtíková, www.somatherapia.cz, a Lucie Mistoler, www.strollering.cz

Mohlo by vás zajímat:

  • Cvičení v těhotenství = snadnější porod

  • Po porodu opět ve formě – cvičení pro maminky

  • Posilování s gumičkou u kočárku


Doporučujeme:


Prsní vložky
Kosmetika v těhotenství
Doplňky ke kojení
Odsávačky
Kojící polštáře

Podobné články

Nechat dotepat pupečník nebo ne? Jaké jsou výhody pozdějšího oddělení pupečníku?

Ještě nedávno se o významu dotepání pupečníku po porodu tolik nemluvilo jako dnes. Přitom je jasné, že jeho pozdější oddělení má nesporné výhody pro miminko. Odložené přerušení pupečníku schvaluje také Světová zdravotnická organizace, která doporučuje... Celý článek

fyzioterapeut Kateřina Polášková

Píše fyzioterapeut Kateřina Polášková

Jak ovlivnit nejčastější pohybové potíže provázející těhotenství

První příznaky těhotenství, kterých si žena může všimnout, se objevují již při uhnízdění oplodněného vajíčka v děložní sliznici. Patří mezi ně pocity jako před menstruací, tedy bolesti v podbřišku, tlak na vnitřní straně stehen nebo pobolívání zad. Celý článek

Nástřih hráze – strašák všech těhotných. Dá se mu předejít?

Nástřih hráze – slovní spojení, které vyvolává v budoucích maminkách hrůzu. Některé se snaží tomuto zásahu při porodu vyhnout cvičením nebo používáním předporodních nafukovacích balónků. Bohužel ani sebelepší příprava nezaručí, že se... Celý článek

Komentáře