Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Venku není nuda a dětem prospívá. Proč je vytáhnout do přírody?

Datum přidání: 18. 8. 2019

Vzpomínáte si ještě, jak vypadaly dny, když jste byli malí? Velmi pravděpodobně jste běhali před domem, hráli si na hřišti a lezli po stromech. A teď si sáhněte do svědomí – jak tráví čas venku vaše děti? Nejsou náhodou více času doma než v přírodě?

Ano, doba se prostě mění. To, co dříve bylo pro nás normální, si dnes u svých dětí vůbec nedokážeme představit. O dnešních dětech se říká, že tráví hodně času před obrazovkou. Jejich program je odmalička organizovaný. Ráno školka – škola, poté kroužky, starší děti ještě napíšou úkoly a večer padnou u televize. Kde je čas strávený venku? Když nepočítáme cestu do školy, kam mnoho dětí vozí rodiče autem, nebo pobyt ve školce, kdy dopolední program probíhá (ne vždy) venku. Pobyt v přírodě přitom děti potřebují. Nejen, že prospívá jejich správnému vývoji, ale má i celou řadu dalších pozitivních přínosů.

Problémy s vyjadřováním

V poslední době se začíná hovořit o tom, jaký vliv mají moderní technologie na generaci dnešních dětí, které jsou zvyklé volný čas vyplňovat hraním her na počítači nebo díváním se na pohádky. Ukazuje se, že děti z nejvyspělejších zemí se potýkají s obezitou, ale také poruchami pozornosti nebo depresemi. Z výsledků Center for Disease Control and Prevention se ukazuje, že například v USA trpí nadváhou každé třetí dítě a každé šestnácté potom bere antidepresiva nebo psychotropní látky.

Tato problematika se však týká i českých dětí. Německý psychiatr Manfred Spitzer hovoří dokonce o tzv. digitální demenci, což je mimo jiné i název jeho publikace. Ten uvádí, že na základě svých výzkumů došel k závěru, že užívání digitálních médií má negativní vliv na poznávací funkce, a to zejména u dětí, kterým se mozek teprve vyvíjí. Podle něj předškoláci, kteří tráví i několik hodin denně u televize nebo před tabletem, mohou mít problémy s vyjadřováním, soustředěním a mají menší slovní zásobu.

„Digitální média nás zbavují nutnosti vykonávat duševní práci. To, co jsme dřív prováděli jednoduše pomocí rozumu, nyní obstarávají počítače, smartphony, organizéry a navigace. To s sebou nese nezměrné nebezpečí, říká neurovědec Manfred Spitzer, který dodává, že u dětí a mladistvých dramaticky klesá vinou digitálních médií schopnost učení a výsledkem jsou poruchy pozornosti a čtení, úzkost a otupělost, poruchy spánku a deprese, nadváha, sklony k násilí a úpadek společnosti. Navíc tím, že děti jen pasivně přijímají informaci, nebývají tak tvůrčí jako vrstevníci, kteří tráví čas venku.

Proč by měly děti trávit čas venku?

O tom, že pobyt přírodě je prospěšný snad nikdo nepochybuje. Jen jsme dnes tak trochu zpohodlněli. Rodiče místo toho, aby vytáhli děti ven, jim často dají do ruky tablet, aby od nich měli klid. Přitom je vědecky potvrzeno, že pobyt venku a kontakt s přírodou snižuje možnost nadváhy, rozvíjí hrubou motoriku a sociální dovednosti.

V roce 2010 vědci z Velké Británie vybavili 1000 dětí GPS přístroji a sledovali jejich pohyb, kde zjistili, že fyzická aktivita dětí byla 2 - 3x vyšší venku než uvnitř budovy. Ukázalo se také, že pobyt v přírodě zlepšuje pozornost u dětí s poruchami pozornosti. Stále oblíbenější se dnes stává i tzv. ekoterapie, která vychází z toho, že příroda má významný vliv na psychické i fyzické zdraví.

Jak pobyt v přírodě prospívá dětem?

  • Posiluje psychické zdraví
  • Zlepšuje náladu
  • Snižuje stres a mentální únavu
  • Zvyšuje schopnost soustředění
  • Obnovuje pozornost
  • Působí jako prevence astmatu

Učení venku děti baví

Věděli jste například, že ve Skotsku je učení venku systematické reformy vzdělávání? Ukazuje se totiž, že vyučování v přírodě posiluje paměť a také zvyšuje zájem žáků o učení. Je nám ale jasné, že ne všichni rodiče mají možnost trávit s dětmi každý den v přírodě nebo v parku, když bydlí ve městech. Alternativou potom mohou být lesní kluby nebo mateřské školy, které se díky spolupráci Asociace lesních mateřských škol s Ministerstvem školství legislativně ukotvit také v českém vzdělávacím systému.

Lesní školky se od klasických mateřských školek liší tím, že místo uvnitř budovy tráví děti většinu času venku, v lese a na zahradě, o kterou pečují. Zázemí (jurta, maringotka, teepee, apod.) slouží pouze k příležitostnému pobytu na jídlo, spánek a uložení náhradního oblečení. Skutečná náplň dne se odvíjí od reálného prostředí, kondice a potřeb dětí, a ročního období. Děti tráví venku denně okolo 70 - 90 % času, a díky častému pohybu venku, jsou tak otužilejší a odolnější.

Pobyt venku je pro děti přínosný a věřte, že udělá dobře i vám. A že není zrovna hezky? No a co? Nazujte holínky, natáhněte pláštěnky a vyrazte na čerstvý vzduch!

Podobné články

Internet je síť plná zábavy a informací, ale také toho zlého aneb bezpečnost dětí na internetu

V dnešní době jsou naše děti čím dál tím více na síti. Již od nejmladšího věku používají mobilní telefony s internetem, počítače, tablety nebo herní konzole. Ale jsou při jejich používání v bezpečí? Celý článek

Spála u dětí: Začíná jako angína, vyrážka se objeví až později

Zima je rizikovým obdobím spály. Mezi nejohroženější skupinu patří děti mezi druhým a dvanáctým rokem. Jaké jsou její projevy a jaká je léčba? Věděli jste, že spálu můžete prodělat i několikrát během života? Celý článek

Poznejte sílu Nienhuis pomůcek aneb ruku v ruce s Montessori

Také patříte k rodičům, kteří se snaží dětem kupovat hračky, které je nenásilně učí, trénují jejich trpělivost, zlepšují logické myšlení? Ale také přivedou malé zvědavky k poznání, že je potřeba se o hračky starat, zacházet s nimi šetrně…? Celý článek

Komentáře