Vývoj řeči neprobíhá samostatně... Sluch a řeč jako jeden tým

Datum přidání: 25. 2. 2018
Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Ačkoli to mnohdy vypadá tak, že první slova, která z dítěte okolo jednoho roku vypadnou, jsou samozřejmá a snadná, ve skutečnosti je toto načasování souhrou několika důležitých procesů, které předcházejí jejich vyslovení.

Vývoj řeči totiž neprobíhá samostatně, oddělený od ostatních funkcí. Ostatně, žádná z funkcí organismu to tak nemá, ani řeč nemůže být vyjímkou.

Co ovliňuje vývoj řeči

Co vývoj řeči ovlivňuje? Jak ho můžeme podpořit i ze stran, na které by nás ani nenapadlo se podívat? O tom bude tento několikadílný seriál. V něm si vezmeme pod drobnohled především nejsilnějšího spoluhráče, který vývoj řeči významně ovlivňuje.

Bez něho by totiž bitva o první slova byla předem prohraná. Tento spoluhráč stojí v záloze, podporuje vývoj řeči, ovlivňuje její kvalitu, zlepšuje ji anebo ji také oslabuje a někdy bohužel i zcela znemožní, aby řeč zazněla.

Je to sluch.

Jak tvoříme řeč?

Abychom pochopili jeho funkci ve vývoji řeči, je potřeba si nejprve vysvětlit, jakým způsobem řeč tvoříme.

Řeč – souhra zvuků, které tvoří naše mluvidla, vznikají pomocí pohybové souhry mluvidel, doprovázené hlasovým projevem, kterému energii dodává výdechový proud vzduchu jdoucí z plic. Pomocí těchto mechanismů jsme schopni utvořit hlásku, slabiku, slovo, ale i větu.

Na kvalitě řeči se tedy podílí nejen obratnost všech částí mluvidel (tedy jazyka, rtů, měkkého patra), ale i síla a stabilita čelisti, která artikulované řeči vytváří pevnou základnu. Stejně tak délku a hlasitost promluvy jako i melodii ovlivňuje právě dech.

Jakou roli ve vztahu k řeči hraje sluch?

Na první pohled by se mohlo zdát, že žádnou. Nicméně sluch je nenápadný, ale přitom velmi důležitý komponent. O jeho důležitosti nás denně přesvědčuje většina klientů s poruchou řeči, stejně jako řeč dětí, které jakýmkoli způsobem mají zdravotně poškozen právě sluch.

Řeč u sluchově postižených

V těchto případech se setkáváme již s extrémnějším negativním vlivem poruchy sluchu na kvalitu a vývoj řeči, kdy se vývoj řeči například vlivem poruchy sluchu zcela zastaví, pokud se rozvíjí, vždy je negativně ovlivněna kvalita výslovnosti, melodie, tempo, rytmus, ale i celkové jazykové dovednosti.

Řeč lidí s poruchou sluchu je často obtížně srouzumitelná, zvuky jsou kvalitativně zkreslené, délka tónu zkrácená nebo prodloužená, rytmus a melodie řeči pozměněné natolik, že dochází k celkově snížené kvalitě mluvního projevu a jeho špatné srozumitelnosti.

Nicméně nemusí se jednat jen o těžké zdravotní poškození sluchu, aby byla kvalita řeči vlivem sluchu zhoršena.

Příště se budeme věnovat fonematickému sluchu - schopnosti rozlišovat zvukové prvky, jehož oslabení zhoršuje kvalitu výslovnosti, a to i přesto, že sluch dítěte není porušen.

Podobné články

Jak podpořit kreativitu dětí

Kreativní myšlení je žádaným „artefaktem“ u dospělých v mnoha profesích. Někdo jej má, někdo téměř vůbec. I když nelze dělat zázraky, u většiny z nás se dá kreativní myšlení podpořit. Ideální však je, když se na zlepšení kreativity podílí již rodiče v dětství Celý článek

Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Píše Mgr. Martina Kolmanová, klinická logopedka

Moje dítě nechce opakovat. Je to problém?

Dítě se neučí řeč opakováním, ale nápodobou. A proto na často používaný povel “Řekni…”, nepřichází odpověď. Dítě se řeč učí životem. Slyšená slova spojuje se situacemi, které prožívá. A tyto prožitky a vjemy, když bude připravené, samo pojmenuje. Celý článek

Píše Bc. Kateřina Vacíková

Problematika ústní hygieny u dětí

Ve své ordinaci často slýchám názor rodičů, že na mléčných zubech nezáleží, protože stejně vypadnou. Jak to s mléčnými zoubky tedy je? Při narození je ústní dutina novorozence téměř sterilní... Celý článek

Komentáře