Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Základní principy pedagogiky Montessori

Datum přidání: 19. 11. 2015

Základní principy pedagogiky Montessori

Základní myšlenky Montessori metody, její principy, jsou provázané. Ačkoli je celý systém starší než sto let, vnímáme ho jako velmi nadčasový. Není nutné dogmaticky lpět na všech principech. Naopak, takový přístup by byl příliš omezující a mohl by dítěti nakonec spíše uškodit. Důležité je umět se přizpůsobit. Jak prostředí, ve kterém pracujeme, tak dětem. Ty samy nám dají najevo, když děláme něco špatně. Berme proto základní myšlenky jako doporučení.

Partnerský přístup, respekt a úcta

Základním vodítkem je nedovolit si k nim nic, co nechceme, aby si dovolili oni k nám. Respektující přístup umožňuje dětem vytvářet si vysokou sebeúctu. Budou snadno dodržovat dohody, dokáží si samostatně hledat informace a podle nich se rozhodovat, spolupracovat s ostatními, vcítit se do druhého a pomoci, když je třeba. Zároveň umí vyjádřit svůj názor, a to i nesouhlasný, a zastat se druhého i vůči dospělému.

Svobodná volba práce

Dítě si na základě vlastního rozhodnutí volí činnost, kterou bude vykonávat. Pokud se dítě pro něco rozhodne, je jeho povinností práci dokončit. Cílem je, aby děti dělaly to, co je vnitřně uspokojuje.

Respektování senzitivních (citlivých) období

Vychází z vývojových potřeb dítěte a vyznačují se výrazným zájmem dítěte o určitou činnost. Dítě je v tomto období nejlépe připraveno naučit se novým věcem bez námahy a s radostí. Senzitivní fáze jsou individuální, každé dítě prožívá tato období na určité činnosti v různém věku. Je důležité, aby nebylo chování dítěte, které touží po nových podnětech a znalostech, zaměňováno s obyčejným zlobením. Úkolem dospělého je tato období nejen rozpoznat, ale také respektovat a dát dítěti prostor pro realizaci.

Polarizace pozornosti

U dětí dochází k seskupení všech jejich duševních sil, které vedou k maximální míře pozornosti a opakování činnosti až do „nasycení“ jejich potřeb. Do stavu maximální koncentrace se dítě dostává nevědomě. Vede k prohloubení zájmu dítěte o danou činnost a přináší pocity radosti. Aby k polarizaci pozornosti došlo, je nutné, aby se dítě nacházelo v podnětném prostředí. Pozornost se zintenzivňuje a dítě vydrží provádět činnost tak dlouho, dokud není vnitřně uspokojeno. Čas, který dítě potřebuje, aby dosáhlo maximální soustředěnosti, závisí na jeho věku a potřebách. Proto je dospělý pozorovatelem, který nabízí svou pomoc až ve chvíli, kdy je o ni požádán.

Připravené prostředí

Připraveným prostředím je myšleno prostředí, které dítě motivuje, nabádá a láká k učení. Jedná se o prostředí, kde se děti mohou svobodně pohybovat a realizovat.

Věcné prostředí

Součástí jsou didaktické pomůcky, které umožňují dítěti poznávat svět. Každá pomůcka izoluje jednu vlastnost a má v sobě zabudovanou kontrolu, aby dítě samo objevilo případnou chybu bez potřeby dospělého. Dítě je schopno řešit problémy samostatně a dochází k rozvoji analytického myšlení.

Osobnost rodiče/učitele

Rodič/učitel by měl podporovat nezávislost dítěte, je to první krok v jeho svobodném vývoji. Má-li dítě nad sebou neustále dohled, nenaučí se samostatnosti, sebedisciplíně a odpovědnosti za svá rozhodnutí. Dospělý připravuje vhodné prostředí, ve kterém se dítě cítí bezpečně, a vybírá podněty odpovídající jejich potřebám. Respektuje individuální vývoj každého dítěte. Dítěti nevnucuje nové činnosti či poznatky, neruší ho při práci, pomoc poskytuje pouze v případě, je-li o ni žádán. Chová se přirozeně, upřímně, trpělivě, hovoří klidným a tichým hlasem. S dítětem komunikuje empaticky, neposuzuje, neodsuzuje, nehodnotí.

Zdroj: http://www.montessoricr.cz/

Podobné články

Lucie by Lylu

Píše Lucie by Lylu

Spací pytel Lodger aneb konec odkopávání

U nás když se topí, tak i v ložnici a v pokojích na spaní je pěkná zima ~ studený odchov od manžela. Já jsem pak nervní když Max spí na peřině, což je denně, takže bez pytle ani ránu a to stejné nyní platí pro malou. Děti v teple a maminka má klidné spaní... Celý článek

Monika z U nás na kopečku

Píše Monika z U nás na kopečku

Jak si uklidit stylově stovky LEGO® kostiček

Snad všechny děti milují barevné kostičky LEGO®. Stavebnice, která rozvíjí nejen dětskou fantazii. A neznám jednoho rodiče, který by si v noci tu malou ostrou kostičku nenapíchl do chodidla, když jde v noci po tmě do pokojíčku. Celý článek

Píše Pavla, Zrzka a taťka

„Gumové“ nazouváky Coqui

Barevná, stylová, sportovní, pohodlná... obuv. Boty vynikají zdravotní způsobilostí, lehkou vahou či praktickou údržbou. Dnes pro vás máme recenze hned 3 maminek a tatínků, které botky pro svoje děti pořídili, jukněte. Celý článek

Komentáře