Zajímavosti a novinky pro děti i rodiče

Zdravá výživa: vitariánství, jak začít a je vhodné u dětí?

Datum přidání: 17. 2. 2016
Eva Hájková

Píše Eva Hájková

Zdravá výživa: vitariánství, jak začít a je vhodné u dětí?

V dnešní hektické době, kdy se neustále potýkáme s přemírou informací nejenom o zdravém stravování, ale také jak si nejlépe udržet zdraví jak naše, tak našich dětí, se můžeme lehce ztratit a cítit se zmateni nebo dokonce přehlceni. Ráda bych vám v tomto krátkém článku osvětlila, zda tento způsob stravování je vhodným směrem také pro děti. 

Mohli jste si všimnou, že v poslední době se rozmohl “trend” vitariánství – také nazýván raw food či živá strava.

Co je raw food a co vlastně vitariáni jedí?
Raw foodismus neboli vitariánství je typem stravování, založeném na přijímání tepelně neupravených potravin (z více než 75 %) převážně rostlinného původu, mezi něž patří zelenina, ovoce, ořechy, semena, byliny, naklíčené obilniny, pseudoobilniny, luštěniny, výhonky a mořské řasy. Když hovořím o tepelně nezpracovaných potravinách, tak mám na mysli maximálně sušení do 48 stupňů Celsia, ideálně však do 42. Hlavní myšlenkou je konzumace potravin v jejich nejpřirozenějším stavu, tzn. organické (bez ošetření pesticidy a herbicidy), lokální a co nejčerstvější.

Co vitariáni tedy konzumují a jak začít?
Člověk se může zaleknout a představit si, že vitariáni konzumují jen mrkve, okurky, jablka, banány, bezlepkové obilniny a pseudoobilniny a jejich kuchyně musí být velmi nudná. Už vůbec si nedovede představit, jak se takto mohou stravovat děti.

Zde bych vás ráda ujistila, že vitariánská kuchyně je nejenom velmi chutná, ale také velmi atraktivní, co se vzhledu jídel týče. Fantazii se meze nekladou. Pokud by jste chtěli zkusit vitariánství, a nemusí to být 100 % vitariánství, doporučuji začít pozvolna a postupně tak, aby vaše tělo mělo prostor a čas se adaptovat. Může se dostavit silnější detox organismu, který se projevuje různými způsoby a je opět velmi individuální. U nás se projevoval bolestmi hlavy, sníženou aktivitou a vyrážkami na kůži. Tento silnější detox může trvat od několika měsíců až po několik let! Náš organismus se zbavuje nepotřebných látek neustále a tak detoxikační mechanismy jsou mu vlastní, každopádně když tělu dáme prostor, aby se zbavil letitých “usazenin”, bude vám velmi vděčné a udělá to.
Začněte snídaní, kdy místo klasického chleba s máslem anebo cereálií s mlékem si dopřejte lahodné zelené smoothie (koktejl), plné léčivého chlorofylu a potřebných makro i mikronutrientů. Tento lahodný koktejl můžete nabídnout také svým dětem od cca 9-10 měsíců.

Výborný je také chia pudink plný bílkovin, smíchaný s čerstvým mandlovým mlékem, které je zase dobrým zdrojem vápníku.

Chia pudink

1/3 hrnku chia semínek
1 1/2 hrnku čerstvého mandlového mléka
1 lžička vanilkové esence (bez alkoholu)
2-3 zralé banány na oslazení
1 hrnek jakéhokoli lesního ovoce na ozdobu

Postup:
Do větší mísy nasypejte chia semínka a zalijte mandlovým mlékem. Mixujte vidličkou tak, aby směs neobsahovala žádné hrudky. Jakmile chia semínka nabobtnají mléko (po cca 3 minutách), rozmačkejte do směsi banány a přidejte trochu vanilky. Podávejte v misce a ozdobte lesním či jakýmkoli ovocem, které máte rádi.

Jak je to tedy s vitariánstvím a je vhodné u dětí?
Teď už víme, že nemusíme být striktními 100 % raw vegany abychom začali pociťovat zdravotní přínosy, které tento typ stravování přináší. Jak je to ale u dětí? Ze své vlastní zkušenosti, zkušenosti mých vitariánských přátel s dětmi, po prostudovaní dostupné literatury a studií, které jsou stále velmi omezené k tomuto tématu a po prodiskutování s dalšími odborníky na výživu, osobně nedoporučuji dlouhodobé a striktní raw veganství u malých dětí. Netvrdím však, že není možné! I my se s dětmi stravovali 100 % raw vegansky (3 měsíce), když jsme si léčili naše zdravotní problémy.
Uvádím své hlavní, ne však všechny důvody, proč u dětí preferuji 55-80 % vitariánství před striktním 100 % raw veganstvím:

  1. Nejsem velkým zastáncem výživových doplňků, na kterých se v dnešní době velmi profituje. Některé mikronutrienty jsou obsaženy převážně v živočišné stravě, a tudíž při 100 % raw veganismu mohou chybět – konkrétně vitamín B12 a K2.
  2. Vitariánství může být dosti obtížné právě v chladnějších klimatech a mírném pásmu, ve kterém leží Česká republika a Slovensko. Je mnohem přirozenější a jednodušší stravovat se vitariánsky v tropech či subtropech.
  3. Abychom zajistili dětem optimální příjem jak energetický, tak hlavně nutriční, je třeba zkonzumovat mnohem větší množství syrových potravin oproti vařeným, což bývá problémem hlavně u těch nejmenších a později pak u dospívajících. Také u dětí i dospělých s oslabeným trávením je pak syrová strava hůře stravitelná a je ji potřeba tepelně upravit.
  4. Sociálně je tento typ stravování velmi omezující – rodiče a také děti podléhají nejrůznějším tlakům nejenom od své vlastní rodiny, ale především od svého okolí. Člověk by musel žít dosti izolovaně, aby mohl následovat 100 % raw veganství a to především s dětmi. Jiná situace je u dospělých, kteří si vitariánstvím mohou řešit určité zdravotní problémy. V tomto případě velmi doporučuji tento typ stravování dodržovat na určitou dobu.

Jaké jsou přínosy vitariánství?
Přínosem pro zdraví jsou především fytochemikálie, vláknina, rostlinné enzymy, blahodárný zelený chlorofyl a antioxidanty, které živé potraviny obsahují. Všechny zmíněné rostlinné látky vám pak mohou pomoci k následujícímu:

  • Zvýšení energie
  • Snížená doba spánku z cca 8-10 hodin na 6 hodin– platí i u některých dětí
  • Lepší koncentrace
  • Zlepšení kvality kůže, vlasů a nehtů
  • Váhový úbytek
  • Celkové zlepšení zdravotního stavu
  • Zlepšení duševního zdraví

Proč jsem zastáncem tohoto typu stravování?
Jednoduše proto, jelikož si naše celá rodina tímto způsobem stravování vyléčila alergie, astma, ekezémy a celkově se nám zvýšila energie, chuť do života, zlepšila se pleť, zrak a shodili jsme nadbytečná kila. Tímto způsobem se stravujeme již přes tři roky a percentuální zastoupení živé stravy se u nás neustále mění podle toho kde žijeme (momentálně je to Austrálie), zda cestujeme a také jaké je roční období.

Netvrdím, že vitariánství je vhodné pro každého, jelikož si moc dobře uvědomuji rozlišnosti každého z nás a jednoduše jeden recept na zdraví pro všechny neexistuje, tak jak tomu není s jedním receptem na dobré vztahy.

Mohu však vřele doporučit si tento typ stravování osobně vyzkoušet alespoň po dobu jednoho týdne, nejlépe však 3 měsíců. Sami uvidíte, zda pociťujete na sobě a svém těle změny.

Více informací se dočtete také v mojí nové knize zaměřené na tuto problematiku s názvem Hravě o živé stravě, kterou můžete najít na pultech všech knihkupectví.

Podobné články

Jak motivovat děti k tomu, aby je jejich koníčky bavily?

Nadchnout děti pro nějakou novou aktivitu je celkem snadné. Každé správné dítě je zvídavé a rádo poznává nové věci. Dalším krokem však je, aby potomek u vybraného koníčku zůstal a nadšení mu vydrželo. Celý článek

Píše MUDr. Michala Knězková

Píše Píše MUDr. Michala Knězková

Péče o uši malých dětí

Sluch je jedním z lidských smyslů a je považován za ten vůbec nejdůležitější. Abychom se mohli správně dorozumívat, potřebujeme právě sluch. Je nezbytný pro hladký vývoj komunikačních dovedností. Dětské ouško je sídlem dvou důležitých orgánů a zajišťuje nejen Celý článek

Gabriela Bartošovská

Píše Gabriela Bartošovská

Podzimní polévka

Na podzim je potřeba se jídlem pořádně zahřát! Ať už přijdete s dětmi o víkendu z procházky, hrabání listí, sbírání kaštanů, nebo prostě jen máte chuť na chutnou polévku, tak vám tato zeleninová vzpruha přijde vhod. Celý článek

Komentáře